וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג לזלנסקי: "חשוב להנציח את זכרם" של קורבנות ההרעבה ההמונית בתקופת סטאלין

עודכן לאחרונה: 25.11.2022 / 17:47

בכירים אוקראינים רואים במכתבו של הרצוג "הכרה" רשמית ב"הולודומור", התקופה בה מתו מרעב מיליוני אוקראינים. לטענת הבכירים, נתניהו סירב להכיר בנרטיב האוקראיני מחשש לתגובה הרוסית. בבית הנשיא הכחישו: "אין כל שינוי במדיניות הישראלית בנושא"

נשיא אוקראינה זלנסקי מכריז על בקשתו להצטרף לנאט"ו/רויטרס

הנשיא יצחק הרצוג שיגר היום (שישי) מכתב לנשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי ובו הדגיש כי "חשוב להנציח את זכרם של קורבנות ההולודומור" - ההרעבה ההמונית למוות ממנה מתו מליוני אוקראינים בתקופת משטר סטאלין ברוסיה הסובייטית. הרצוג שיגר את המכתב לזלנסקי ערב יום הזיכרון השנתי לקורבנות.

למה זה חשוב

  • בכירים אוקראינים רואים במכתבו של הרצוג "הכרה" רשמית ב"הולודומור" ותמיכה בנראטיב האוקראיני בנושא, אל מול הניסיון רב השנים של רוסיה להשתיק את העיסוק ההיסטורי בנושא.
  • ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו והנשיאים ריבלין והרצוג ביקרו באנדרטה לקורבנות ההולודומור בקייב, אך לטענת בכירים אוקראינים נתניהו סירב בזמנו להכיר רשמית בנראטיב האוקראיני מחשש לתגובה הרוסית.
נשיא המדינה, יצחק הרצוג. רויטרס
"החפים מפשע הם אלה שיסבלו בצורה הקשה ביותר מההשלכות של מחסור במזון". הרצוג/רויטרס

במוקד החדשות

  • הרצוג שלח את המכתב לזלנסקי היום בהמשך לשיחת הטלפון שהשניים קיימו אתמול. בשיחת הטלפון הזמין זלנסקי את הרצוג להשתתף באופן וירטואלי בפסגה שהוא מקיים מחר בנושא ייצוא החיטה מאוקראינה למדינות העולם שנפסק ברובו מאז תחילת המלחמה. הרצוג כתב לזלנסקי כי הוא לא יוכל להשתתף כיוון שהאירוע מתקיים בשבת, אך הדגיש כי ישראל תמשיך לסייע לעם האוקראיני.
  • "יום הזיכרון להולודומור משמש כתזכורת לגבי החשיבות של המלחמה ברעב ולהבטיח ביטחון תזונתי. אסור לשכוח שהחפים מפשע הם אלה שיסבלו בצורה הקשה ביותר מההשלכות של מחסור במזון", כתב הרצוג לזלנסקי.
  • בניגוד לטענה האוקראינית, מקור במשרד החוץ בירושלים טען כי אין במכתב משום שינוי בעמדה הישראלית או הכרה בהולודומור כרצח עם.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מבקר בחרסון לאחר שחרורה. רויטרס
זלנסקי/רויטרס

התמונה הגדולה

  • מדי שנה בשבת האחרונה של חודש נובמבר מציינת אוקראינה את יום הזיכרון לקורבנות ההולודומור, מונח באוקראינית שהפירוש שלו בעברית הינו הרעבה המונית למוות. מדובר ביום זיכרון לאומי חשוב ביותר באוקראינה, שמעמדו במדינה דומה לזה של יום השואה בישראל.
  • בין רוסיה לאוקראינה יש קרב על הנראטיב ההיסטורי של האירועים שהתרחשו בשנים 1933-1932. היסטוריונים וחוקרים מעריכים כי כ-4 מיליון אוקראינים מתו מרעב בשנים הללו - מספר שהיווה כ-13% מאוכלוסיית אוקראינה הסובייטית. באוקראינה יש שטוענים שמספר הקורבנות הגיע ל-10 מיליון.
  • בשנת 2006 העבירה אוקראינה בפרלמנט חוק שמגדיר את ההולודומור כרצח עם מצד משטר סטאלין נגד האוקראינים. רוסיה מכחישה את ההאשמה הזו וטוענת שהרעב באותן שנים לא היה מתוכנן ולא כוון נגד האוכלוסיה האוקראינית באופן ספציפי, ולכן אין להגדירו כרצח עם.
  • ארצות הברית, קנדה ושורה של מדינות במזרח אירופה וכאלה שהיו בעבר חלק מברית המועצות הכירו בהולודומור כרצח עם. ישראל מעולם לא ביצעה הכרה כזו. ב-2016 העלתה ח"כ נאוה בוקר מהליכוד הצעה להכרה של הכנסת בהולודומור כרצח עם אך היוזמה לא אומצה.

מה הם אומרים

מבית הנשיא נמסר בתגובה: "במכתב אין כל שינוי במדיניות הישראלית בנושא. מאז כינון היחסים בין המדינות, מדינת ישראל מציינת את זכרם של מיליוני קורבנות הרעב בשנות השלושים באוקראינה כפי שגם בא לידי ביטוי בביקורי נשיאים וראשי ממשלות באנדרטה לזכרם בעיר קייב. המכתב בא להביע תמיכה ביוזמה שנועדה לסייע במניעת מצוקת מזון במדינות שונות בעולם ולהבליט את איום הבטחון התזונתי המאיים על העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully