וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס יוצרים פלסטינים התקיים בחיפה מול קומץ מפגינים שקראו: "בושה"

עודכן לאחרונה: 21.11.2022 / 1:04

רק כמה עשרות הגיעו למחות לנוכח קיומו של האירוע, שנועד לעורר שיח יוצרים ויוצרות ערבים בתרבות פלסטינית. ארגון "בצלמו" קרא למנוע את קיומו, וראשת העיר ביקשה לבדוק את חוקיותו - על אף שנבחרי ציבור קראו לה לחדול ממעשיה. "אסור ששיקולים פוליטיים יסכלו אירוע תרבות"

בווידאו: מפגינים מול כנס יוצרים פלסטינים בחיפה/צילום: יואב איתיאל

כנס יוצרים פלסטינים התקיים הערב (ראשון) בחיפה, למען שיח יוצרים ויוצרות ערבים על תרבות עצמאית פלסטינית, שאינה נשענת על תמיכה מוסדית. רבים התנגדו לקיומו של הכנס, וקראו למנוע את קיומו ואף לבדוק את חוקיותו - היות והוא מתקיים באולם אירועים השייך לתאגיד עירוני. עם תחילתו, קומץ מפגינים הגיעו למקום ומחו: "בושה, חיילי צה"ל אינם נאצים". האירוע התקיים בשפה הערבית ויתורגם סימולטנית לעברית בהשתתפות פרופ' אמל ג'מאל, נרדין סרוג'י ולובנא זועבי. ינחה רמי יונס. רק כמה עשרות נרשמו להשתתף, והוא יתקיים באודיטוריום הקטן של מתקן עירוני קטן אחר, מוזיאון טיקוטין בכרמל.

מטרתו של הכנס, שמתקיים במסגרת "פסטיבל סיפור חיפאי", כך לפי מארגניו, היא ניהולה של שיחה פתוחה על יכולת ההתפתחות התרבותית נוכח המרחב הפוליטי ישראלי. "דרכם נכיר את עולם התרבות הפלסטיני בחיפה, ובעיקר ננהל שיחה פתוחה על יכולת ההתפתחות של התרבות המקומית, בתנאים שמייצר המרחב הישראלי", נמסר מבית הגפן, מרכז התרבות העירוני היהודי-ערבי המארגן את האירוע.

קיומו של הכנס יצא לפועל על אף התנגדותם של כמה גורמים. שי גליק וארגון בצלמו נזעקו ראשונים. הם פנו לראשת העיר חיפה וקראו למנוע את קיומו של הכנס, בטענה כי זועבי תמכה ברצח שוטרים בהר הבית ויונס קרא לחיילי צה"ל נאצים והינו תומך BDS. להיום הוא זימן הפגנה מול מקום קיום האירוע בכרמל, בה השתתפו ח"כ לשעבר שכיב שנאן ששכל את בנו בפיגוע בהר הבית, ח"כ אלמוג כהן, ח"כ צביקה פוגל, ח"כ אריאל קלנר, כמה חברי מועצת העיר ונציגי משפחות שכולות וארגוני ימין.

מפגינים מול כנס יוצרים פלסטינים בחיפה 20 בנובמבר 2022. יואב איתיאל
קומץ מפגינים במקום. כנס יוצרים פלסטינים בשעה זו בחיפה/יואב איתיאל

אסף רון, מנכ"ל בית הגפן הסביר מנגד כי "מדובר בכנס אקדמי העוסק באתגרים והזדמנויות של יוצרים פלסטיניים בישראל. הוא הבטיח כי ישמור על שיח אקדמי שאינו עוסק בסוגיות פוליטיות או תמיכה בטרור". מנגד, שהירה שלבי, חברת מועצת העיר ויו"ר בית הגפן ולשעבר סגנית של ראש העיר של עינת קליש רותם, קראה לה ולנבחרי ציבור אחרים "לעמוד איתן נגד המבקשים להפעיל צנזורה פוליטית" על אירועי על אירועי התרבות של המרכז, ובכלל. "חופש הביטוי נבחן דווקא כאשר הביטוי הוא שנוי במחלוקת. אסור שלחצים פוליטיים, מכל צד שהוא, יסכלו אירוע תרבות בחיפה", נמסר.

אלא שראשת העיר הטוענת כי על קיומו של הכנס של המרכז העירוני שלה נודע לה בכלל מכלי התקשורת, הנחתה את היועצת המשפטית שלה "לבדוק באופן בהול את חוקיות הכנס והאם ניתן למנוע מדוברים שהביעו תמיכה בטרור להשתתף בו, מכיוון שמדובר באולם אירועים השייך לתאגיד עירוני".

עשרות נבחרי ציבור קראו לראשת העיר שלא להתערב, בהם תושבי חיפה מוכרים כסמי מיכאל, הסופר ונשיא האגודה לזכויות האזרח, מכרם חורי, חתן פרס ישראל לתיאטרון ופרופ' ניצה בן דב, כלת פרס ישראל לספרות, פרופ' דבורה ברנשטיין, כלת פרס ישראל לסוציולוגיה, פרופ' עליזה שנהר, לשעבר רקטור אוניברסיטת חיפה, הפסל והצייר עבד עאבדי ובמאי הקולנוע עמוס גיתאי.

בעצומה שפתחו, עליה חתמו כ-500 תושבי חיפה, טענו כי הם "מתנגדים נחרצות ללחצים שמפעילים גורמים פוליטיים קיצוניים". עוד טענו כי המתקפה על חופש הביטוי היא חלק ממתקפה רחבה על המרחב הדמוקרטי וכי "ההתכחשות לקיומה של תרבות פלסטינית היא חלק מהכחשת קיומו של עם פלסטיני". "כניעה לגל האנטי דמוקרטי תהיה בכיה לדורות", מסרו. "היא תעמיד בסכנה את חופש הביטוי והיצירה בחיפה, ותפגע קשות במהותה כעיר משותפת". לראשת העיר קראו "להגן על חופש הביטוי בעיר ולא להיכנע לפופוליזם זול" ולציבור הרחב היהודי והערבי "לא לשתוק מול ניסיונות ההשתקה וההפחדה - אלא לדבוק במאבק המשותף להגנת המרחב הדמוקרטי והקיום המשותף בחיפה".

עם תחילת קיום האירוע, קומץ מפגינים הגיע למחות - כשהם נושאים דגלים וקוראים קריאות "בושה" ו-"חיילי צה"ל לא נאצים". , בהם שוטרים סמויים וכוחות יס"מ. עם המשך האירוע החלה התפרעות באולם, וכוח יס"מ נכנס פנימה. "אין לנו ארץ אחרת, זו מדינת ישראל ומי שלא טוב לו יום טוב לו, בסוריה" קרא אחד המפגינים. אח"כ הם צעקו קצובות, "מוות למחבלים". כוחות משטרה גדולים התאספו במקום, בהם שוטרים סמויים וכוחות יס"מ. עם המשך האירוע החלה התפרעות באולם כשח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) נכנס, וכוח יס"מ נקרא אחריו.

כשהמשתתפים יצאו מהאולם, המפגינים קראו לעברם קצובות "מוות למחבלים", בין לבין שרו התקווה. אחד הודה לשוטרים וקרא: "נשנה את הוראות הפתיחה באש. בקרוב תוכלו להוריד להם אחד בין העיניים".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"צעד חסר תקדים שהמהווה אפקט מצנן לחופש הביטוי"

ואכן, מהתכתבות פנימית שפרסם הייעוץ המשפטי אחר הצהריים מסתמן כי לא נמצאה עילה למנוע את קיומו של הכנס או למנוע את השתתפותם של הדוברים המדוברים. אבל, במקביל, "לסיכום", מסתבר כי מנכ"ל בית הגפן, אסף רון, נדרש להעביר הקלטה או תמלול של הכנס, "על מנת שנוכל לעמוד (במקור "נאמוד" - י"א) על תוכנו בזמן אמת". בצמוד מופיע איום כי "ככל שהטענות או חלקן תתבררנה כנכונות ותסתמן חריגה בוטה של בית הגפן ממטרותיו המוצהרות בתקנונו, הקובעות (במקור "קובעים" - י"א) כי פניו לדו קיום ואזרחות טובה", אזי "יהיה עלינו כמובן לשקול את תמיכתנו בו כתאגיד עירוני". העתק מחוות הדעת הפנימית שחיברה סגנית היועמ"ש בעירייה, גלית אקרמן והמופנה ליועמ"שית ימית קליין, היא שלחה גם לראשת העיר, לראש אגף התיפעול בעירייה ולמפקד משטרת חיפה.

האגודה לזכויות האזרח נזעקה כנגד התערבות ראשת העיר חיפה, וזו לא בפעם הראשונה בכהונתה. "על סמך תלונה אחת ראש העירייה התקרנפה, חרצה דין, קבעה שהדוברים בכנס תומכי טרור וביקשה מהייעוץ המשפטי לבדוק כיצד ניתן למנוע את קיום הכנס", מסר עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, "חוות הדעת של הייעוץ המשפטי של העירייה אף היא מעוררת חלחלה. חוות הדעת מפנה למבחנים של פסילת מועמדים מלהתמודד לכנסת - שאין להם דבר וחצי דבר עם הכנס בו מדובר. המנגנון שמציע הייעוץ המשפטי לקבל הקלטה של הדברים שנאמרו בכנס ולאחר בחינתם לשקול את המשך התמיכה בבית הגפן הוא צנזורה שלטונית בצורתה החמורה ביותר - גם אם היא נעשית בדיעבד. צעד זה הוא חסר תקדים ומהווה אפקט מצנן לחופש הביטוי בחיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully