וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צלקת נפשית גדולה": בני זוג מנצרת דורשים פיצויים על חיפוש משטרתי בביתם

עודכן לאחרונה: 20.11.2022 / 19:09

לפי המכתב ששלחו השניים על ידי עו"ד כהן רוכברגר, החיפוש נעשה ללא צו חיפוש ובמטרה לקבל מידע אודות בני משפחה הגרים בסמיכות אליהם - ושלבני הזוג אין כל קשר אליהם. "לא מצליחים לחזור לתפקוד", טענו בדרישתם. מהמשטרה נמסר: " טענות תמוהות, החיפוש בוצע על פי חוק"

חיפוש משטרתי התבצע בחודש ספטמבר האחרון בביתם של בני זוג מנצרת. זאת, בשל קרבתם לבני משפחת אבו סיני - ובמטרה לקבל מידע אודותיהם. כעת, שולחים השניים דרישה לפיצויים כספית, בתואנה לחיפוש שנעשה ללא צו בית משפט, ושגרם להם לעוגמת נפש - ממנה הם מתקשים להשתקם.

במכתב, ששלחו השניים על ידי עורך הדין רן כהן רוכברגר, דורשים בני הזוג פיצויים כספיים ממשטרת ישראל. זאת, בשל החיפוש הבלתי חוקי שהתרחש בביתם לפני כחודשיים, ושנעשה במטרה לחיפש אמצעי לחימה בלתי חוקיים ששייכים למשפחת אבו סיני - אשר גרה בסמיכות להם. בשל כך, הם טוענים - חיפוש אינטנסיבי בוצע בביתם של השניים - על אף שהסבירו לשוטרים כי אין להם כל קשר לבני משפחת אבו סיני, וכן מבלי שהוצג להם צו חיפוש.

"החיפושים ערכו כארבעים דקות", נכתב במכתבם. "כל אותו הזמן, שכנים ועוברי אורח רבים רואים ושומעים היטב את הביקור המשטרתי הקולני, ובני הזוג ניצבים במקום - חסרי אונים ומבוישים. כשעזבו, לא השאירו השוטרים מסמך כלשהו או תיעוד בדבר החיפוש שערכו. כמו כן, לא החתימו את השניים על דו"ח חיפוש וטענו כי יוכלו "להגיע לתחנת המשטרה בהמשך", ולאסוף אותו משם.

ניידת משטרה. ראובן קסטרו
"יכולים להגיע לתחנת המשטרה בהמשך ולאסוף את דו"ח החיפוש"/ראובן קסטרו

עוד טענו בני הזוג כי מאז החיפוש הם לא מצליחים לחזור לשגרת חייהם ולתפקד באופן שוטף בעבודתם, וכן כי החיפוש הותיר אצלם "צלקת נפשית גדולה".

לפי גורמים שונים, החיפוש התבצע לאחר שבמשטרה עלה חשד להימצאם של אמצעי לחימה בלי חוקיים במחסן בני הזוג. כמו כן, לפי החוק הימצאות כלי נשק במקום מסוג זה מהווה עבירה שמאפשרת חיפוש משטרתי, גם ללא צו - כמו גם כל מקום בו קיים חשד סביר כי מבוצעת בו עבירה פלילית. אולם, בבירור שנעשה מול עורך הדין של של בני הזוג - התברר כי המשטרה לא מצאה דבר במחסנם.

"טענת המשטרה כאילו התקבלה הסכמה לחיפוש לא יכולה להתקבל", מסר עורך הדין, רן כהן רוכברגר. "השוטרים כלל לא טרחו לבקש הסכמה או רשות והמשיכו במטרה שסימנו לעצמם, תוך רמיסת הטריטוריה האישית של בני הזוג ומשפחתם. "חשד סביר" הוא מושג אובייקטיבי, והעובדה שבני הזוג הפנו את תשומת לבם של השוטרים שוב ושוב שלא מדובר בבית של האדם בו הם חושדים - לא גרמה לשוטרים להבין שיסוד החשד התפורר ברמה האובייקטיבית".

"התנהגו כאדונים בבית שלא היו צריכים לחפש בו כלל"

לאור פערי הכוחות המובנים שבין שוטר לאזרח, הפסיקה הדגישה פעמים רבות שההסכמה לחיפוש צריכה להיות "הסמכה מדעת" ורק לאחר שהובהרה לאזרח זכותו לסרב לחיפוש", הוסיף רוכברגר. "בענייננו המציאות רחוקה מכך, היות והשוטרים לא קיבלו כל הסכמה של בני הזוג לחיפוש בבית, והתנהגו כאדונים בבית שלא היו צריכים לחפש בו בכלל. במכלול הנסיבות, מבלי לפגוע בזכויות ומבלי למצות את כל טענותינו במקרה שניאלץ להגיש תביעה לבית המשפט - הנכם נדרשים לשלם למרשיי פיצוי על סך 60 אלף שקלים", חתם עורך הדין את דבריו.

ממשטרת ישראל נמסר: "ניגוד לנטען, החיפוש בוצע על פי חוק בחשד להחזקת אמצעי לחימה וסמים. בלשי המשטרה הגיעו למקום, הזדהו כשוטרים, והסבירו לבעל המקום את זכויותיו טרם ההליך. נוסיף כי החיפוש בוצע בהסכמה של מחזיק הנכס, ועל כן תמוהות טענותיו. בסיום, לא נתפס דבר והעתק דו"ח החיפוש הושאר למשפחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully