וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה המסדרת אישרה: מפלגת הציונות הדתית תתפצל לשלוש סיעות בכנסת

עודכן לאחרונה: 20.11.2022 / 13:30

כפי שסוכם בעת האיחוד ביניהן במהלך הבחירות, הסיעות שמרכיבות את הציונות הדתית ביקשו להתפצל לשלוש סיעות שונות בכנסת - הציונות הדתית, עוצמה יהודית ויו"ר מפלגת נעם, אבי מעוז, כסיעת יחיד

בווידאו: הוועדה המסדרת אישרה: מפלגת הציונות הדתית תתפצל לשלוש סיעות בכנסת/ערוץ הכנסת

הוועדה המסדרת אישרה היום (ראשון) את בקשתן של הסיעות שמרכיבות את מפלגת הציונות הדתית להתפצל, כפי שסוכם ביניהן בעת האיחוד ביניהן במהלך תקופת הבחירות. על פי הבקשה, המפלגה תתפצל לשלוש סיעות בכנסת - הציונות הדתית, עוצמה יהודית ויו"ר מפלגת נעם, אבי מעוז, כסיעת יחיד. כעת, לסמוטריץ' יש שבעה נציגים בכנסת, ולבן גביר יהיו שישה נציגים. עם זאת, בהמשך, עם חקיקת החוק הנורווגי - ייכנסו נציגים נוספים לכנסת, גם מטעם סמוטריץ' וגם מטעם בן גביר.

בתוך כך, לפחות שלושה שבועות נותרו על שעון המנדט של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, אך בליכוד מקווים לצאת השבוע מהמשבר בשיחות הקואליציוניות, ולהאיץ את המגעים להקמת ממשלה חדשה. המוקש העיקרי שעיכב ומעכב את התקדמות השיחות הוא דרישתו של יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', שדורש להתמנות למשרד האוצר, אותו דורש גם יו"ר ש"ס אריה דרעי, לו נתניהו העניק את הבכורה בבחירת התיקים. בליכוד החלו לדחוף אתמול את דרעי וסמוטריץ' להידברות ישירה ביניהם, כדי להגיע לפשרות והסכמות שיאפשרו התקדמות במשא ומתן. ש"ס והציונות הדתית נמצאות במחלוקת גם סביב משרד הדתות, ולא מן הנמנע כי בתמורה לוויתור על משרד האוצר - סמוטריץ' יצטרך להתפשר על הדתות לטובת דרעי.

בליכוד ניסו בשבועיים האחרונים לדחוף את סמוטריץ' לתיק אחר, החל מהחינוך, המשפטים, הפנים, התחבורה ואפילו למשרד החוץ, כפי שנחשף לראשונה בוואלה ביום שישי. לכולם סמוטריץ' סירב, ונותר איתן בדרישתו לקבל את אחד התיקים - האוצר או הביטחון - עליו נתניהו מסרב בתוקף לוותר. בסוף השבוע הועלתה הצעה למנות שר מהציונות הדתית במשרד הביטחון, עם סמכויות על המתנחלים והפלסטינים, אך גם לכך סמוטריץ' סירב. בניסיון ללחוץ אותו במשא ומתן, נתניהו סיכם בשבוע שעבר עם יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, על שורה של התחייבויות למאחזים ולהתנחלויות בהסכמים הקואליציוניים, שנועדו להציג את סמוטריץ' כמי שלא נלחם על עקרונות, אלא על ג'ובים.

בן גביר, סמוטריץ. אתר רשמי, פלאש 90
התפצלו לסיעות נפרדות. בן גביר וסמוטריץ'/פלאש 90, אתר רשמי

כפי שפורסם בשבוע שעבר בוואלה, נתניהו הציב תחילה את יום רביעי כדדליין החדש להקמת הממשלה, אך נוכח הקשיים בשיחות, מקורביו העריכו אתמול שהדדליין אינו ריאלי ויידחה לשבוע הבא. נוכח הקיפאון במו"מ עם סמוטריץ', נתניהו העלה גם את האפשרות להשביע ממשלה בשלב ראשון בלעדיו, ברוב של 57 חברי כנסת, אך בן גביר הבהיר כי הוא לא מתכוון להיכנס לממשלה בלי שותפו וגיבה פומבית את דרישתו לקבל את תיק הביטחון. יחד עם זאת, בן גביר הודיע ביום שישי שהוא מתפצל מהבלוק הטכני עם סמוטריץ', כפי שסוכם ביניהם במהלך הבחירות, והוועדה המסדרת בכנסת צפויה להתכנס היום לאשר את בקשת הפיצול, בעיצומו של המו"מ הקואליציוני. גם סיעת נועם, של ח"כ אבי מעוז, צפויה להתפצל היום.

שתי סוגיות נוספות יעמדו על סדר יומה של הקואליציה המתגבשת השבוע: הקשיים המשפטיים במינויו של יור ש"ס אריה דרעי לשר ובחירת יו"ר הכנסת. חוק יסוד הממשלה אוסר על מינוי של מי שהורשע בפלילים ונגזר עליו מאסר להתמנות לשר בממשלה, גם אם מדובר במאסר על תנאי, כפי שנגזר על דרעי במסגרת הסדר טיעון על עבירות מסים עליו חתם בשנה שעברה. לפי דיווח בחדשות 12, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הודיעה בשבוע שעבר לנתניהו כי עליו לפנות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית כדי לקבוע אם בעבירה של דרעי יש קלון, שימנע ממנו לכהן כשר במשך שבע שנים. במקביל, בש"ס דורשים לקדם בהליך מזורז, עוד לפני השבעת הממשלה, תיקון לחוק יסוד הממשלה שיאפשר בכל מקרה למנות את דרעי לשר. לפי ההצעה, שהגיש ח"כ משה ארבל מש"ס, יובהר שרק אדם שנגזר עליו עונש מאסר בפועל לא יוכל להתמנות לתפקיד שר, אבל אם מדובר במאסר על תנאי - לא תהיה כל מניעה.

על מנת לקדם את החוק שיאפשר למנות את דרעי לשר עוד לפני ההשבעה, הקואליציה לעתיד תצטרך להחליף תחילה את יו"ר הכנסת, מיקי לוי, באיש מטעמה. בליכוד תיכננו תחילה להביא להצבעה יו"ר זמני, עד שתושלם חלוקת התיקים במשא ומתן הקואליציוני, אך כעת במפלגה מעדיפים למנות יו"ר קבוע, כמה שיותר קרוב להשבעה, בהתאם לחלוקת התיקים הסופית. ואולם, במידה ויימשכו העיכובים במו"מ, בקואליציה צפויים לקדם את בחירתו של ח"כ יריב לוין כיו"ר זמני לכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully