וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתפללים יהודים תקפו חיילת במקל, יידו אבנים ופצעו פלסטינים בחברון

עודכן לאחרונה: 20.11.2022 / 8:23

במהלך כניסה מתואמת של המתפללים לקבר עתניאל בן קנז הם החלו להשליך חפצים חדים, אבנים ותרנגולות. כתוצאה מכך התפתח עימות הדדי עם פלסטינים. כוחות הביטחון השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות, ועצרו כמה מהמתפללים. דובר צה"ל: "עבריינות בלתי נסבלת הדורשת מיצוי דין מהיר"

בווידאו: שבת של אלימות בחברון/שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

חיכוכים בין מתפללים ישראלים לבין פלסטינים בקבר עתניאל בן קנז חברון הובילו להפסקת כניסת המתפללים לקבר. העימות התפתח במהלך כניסה מתואמת של המתפללים לקבר, שבמהלכה החלו אזרחים ישראלים להתפרע ולהשליך חפצים חדים ואבנים. כתוצאה מכך החלו זריקות אבנים הדדיות. כוחות הביטחון שאבטחו את המקום פעלו להפרדה בין שני הצדדים, והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות.

במהלך האירוע תקף אזרח ישראלי חיילת צה"ל בעזרת מקל, וכתוצאה מכך היא נזקקה לטיפול רפואי. לאחר מכן החיילת התלוננה במשטרה. בנוסף, נפצעו שני פלסטינים כתוצאה מיידוי האבנים. כוח צה"ל ששהה במרחב העניק לפצועים טיפול רפואי ראשוני, ולאחר מכן הם פונו להמשך טיפול. עוד מסר דובר צה"ל כי הכוחות עצרו כמה אזרחים ישראלים שהתפרעו ותקפו באלימות את הכוחות. העצורים יועברו להמשך טיפול משטרתי.

ברשתות החברתיות ספרו פלסטינים כי המתפללים נכנסו לעמקי השכונה הפלסטינית, תקפו סוחרים בשוק וגרמו נזק רב. לדבריהם, החיילים הדפו את המתפרעים היהודים אחרי שהנזק כבר נגרם.

עימותים בין צה"ל לפלסטינים בחברון, 19 בנובמבר 2022. רויטרס
השתוללות מתפללים בחברון/רויטרס

המתפללים הגיעו לשכונת אל זאווייה בעיר כחלק מהתפילות של שבת "חיי שרה". מספר המתפללים השנה הגיע ל-30,000, בהשוואה לשנה שעברה שבה הגיעו רק 20,000 מתפללים למקום. השיירה החלה להיכנס לאזור השוק בשעה 12:00. סגירת החנויות בשוק בוצעה כדי למנוע יצירת צוואר בקבוק. העימותים החלו עם כניסת המתפללים לשוק. הם פגעו ברכוש, שברו חלונות, פגעו בסחורה והתעמתו עם התושבים המקומיים.

לדברי גורמי צבא "לא הערכנו נכון לקראת שבת חיי שרה. לא הערכנו את היקף הישראלים שיגיעו. המצב מאוד מתוח על רקע הפיגוע לפני כשבועיים. ברגע מסוים חשבנו שזה ייצא משליטה לכן נאסרה הכניסה לקבר עתניאל בן קנז".

עימותים בין צה"ל לפלסטינים בחברון, 19 בנובמבר 2022. רויטרס
צה"ל פועל בחברון, 19 בנובמבר 2022/רויטרס

דובר צה"ל אמר כי בהתאם להערכת המצב והשיקולים הביטחוניים הוחלט על סגירה של כמה חנויות מקומיות באופן זמני, כדי למנוע חיכוך. "גילוי אלימות מכל סוג שהוא, בפרט כנגד כוחות הביטחון הוא עבריינות בלתי נסבלת המצריכה טיפול מידי ודורשת מיצוי דין מחמיר", נאמר בהודעה.

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר בתגובה למעשה: "תקיפת חיילת צה"ל היא חרפה לאומית. זו פגיעה בביטחון ישראל, זו פגיעה ערכית בצבא הגנה לישראל ובמי שמגינה על חיינו, זו עבירה פלילית חמורה.
אני מחזק בערב זה את חיילות וחיילי צה"ל העומדים על משמר ארצנו. נמצה את הדין עם העבריינים".

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, גינה בחריפות את תקיפתה של חיילת צה"ל. כוכבי אמר כי "מדובר באירוע חמור ביותר שאינו מתקבל על הדעת. לא ייתכן שאזרח ישראלי יתקוף באלימות את חיילי צה"ל הפועלים לאבטחת ולשמירה על ביטחון האזרחים. זו התנהגות עבריינית מבישה ומחפירה. נפעל למיצוי דין מהיר ומחמיר".

שר הביטחון בני גנץ גינה אף הוא את המעשים ואמר: "אני מגנה בתוקף את התקיפה נגד כוחות הביטחון ושל תושבים פלסטינים על ידי קיצוניים בחברון. הכוחות בשטח פעלו בנחישות כדי למנוע פגיעה בנפש וברכוש, וימשיכו למלא את תפקידם ולשמור על הסדר הציבורי. אני בטוח שנמצה את הדין עם הפורעים, שאינם מייצגים את ההתיישבות, ושהתנהלותם פוגעת ביכולת למלא את משימות הביטחון בגזרה".

עימותים בין צה"ל לפלסטינים בחברון, 19 בנובמבר 2022. רויטרס
עימותים עם פלסטינים בשכונת אל זאווייה/רויטרס

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר שוחח עם משפחת החיילת שהותקפה וביקש לחזק את החיילת - תושבת חברון בעצמה. אביה סיפר כי בשבת נכחו 30 אלף איש באזור, ורובם המוחלט כמו גם כל תושבי חברון היהודים אוהבים את צה"ל ומעריצים את עבודת החיילים.

יו"ר עוצמה יהודית קרא למשטרה לעצור את התוקף ולטפל בו במלוא חומרת הדין, אך במקביל הטיח ביקורת קשה על הניסיון להפוך 30 אלף איש לעבריינים: "הייתה לנו שבת מדהימה, מרוממת עם אהבה, תפילות, שירים והרבה אמונה. גם אותי ניסה לתקוף שיכור אבל אסור להכליל והרוב המוחלט שהיה כאן כמו כל תושבי חברון אנשים נפלאים שאוהבים את המדינה ובאו לשמוח ולציין את השבת שבה נרכשת מערת המכפלה על ידי אברהם אבינו".

דוברות היישוב היהודי בחברון אמרה בתגובה כי "זכינו לארח בשבת עשרות אלפי יהודים מכל רחבי הארץ והעולם, שבאו להתחבר לשורשים, לאבות ולאמהות, וזכו לחוויה מעצימה של שמחה וחיבור. בשולי האירוע הענק והמרומם היו תקריות מיותרות וחמורות שיש צורך לטפל בהן בכלים חוקיים. חמור מאד שדובר צה"ל מתייחס רק לתקרית ומדגיש אירוע שלילי ושולי והופך אותו לנושא הבלעדי בהודעתו. גישה עוינת ובלתי מקצועית זו דורשת טיפול ותיקון מידי".

בתחילת החודש פרסם ארגון יש דין סרטון שבו נראית קבוצת מתנחלים מיידה אבנים אל עבר פלסטינים, כשחיילי צה"ל שבמקום לא עוצרים בעדם. בתיעוד האירוע, שהתרחש סמוך לכפר מדמא, ליד שכם, נראים קבוצה גדולה של מתנחלים רעולי פנים זורקים אבנים בידיהם ובעזרת קלעים. בסרטון נראים זוג חיילים עוברים זמוך לאזור ההתקהלות של המתנחלים, מבלי שנראה כי הם עוצרים בעדם, או מפזרים את ההתקהלות.

מצה"ל נמסר כי "התקיים חיכוך בין מתיישבים לפלסטינים סמוך לכפר מדמא שבמרחב חטיבה המרחבית שומרון. במסגרת החיכוך בוצעה זריקת אבנים הדדית. כוח צה"ל שהיה במקום, השתמש באמצעים לפיזור הפגנות על מנת לפזר את ההתקהלות"

לפני עשרה ימים ירו חמושים פלסטינים לעבר שיירה של חברי ליכוד, ש"ס והציונות הדתית, שנכנסו עם ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, לקבר יוסף סמוך לשכם. בזמן יציאת הבכירים מהקבר נפתחה אש לעבר כוחות הביטחון שאבטחו את האזור. לא היו נפגעים או נזק.

הפרות הסדר שהתפתחו במקום כללו גם השלכת מטענים מאולתרים, ידויי אבנים והצבת מכשולים בדרך היציאה. על פי דיווחים פלסטיניים, צעיר נורה למוות מאש צה"ל. בתמונות שלו שהופצו ברשתות החברתיות הוא נראה עם נשק. "גוב האריות" לקחו אחריות על האירוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully