וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל צד יתבצר בעמדתו": המשמעות של רוב רפובליקני בבית הנבחרים

עודכן לאחרונה: 17.11.2022 / 13:13

הרפובליקנים זכו הלילה בשליטה בבית הנבחרים לאחר שגרפו 218 מושבים מתוך 435. השינוי במאזן הכוחות בבית הנבחרים ימנע מהנשיא ג'ו ביידן לממש את האג'נדה שלו. הרפובליקנים גם צפויים על פי הערכות לפתוח בחקירות לגבי ממשל ביידן ובני משפחתו

דונלד טראמפ הכריז על התמודדות בבחירות 2024/רויטרס

הרפובליקנים זכו הלילה (חמישי) בשליטה בבית הנבחרים לאחר שגרפו 218 מושבים מתוך 435, כך על פי דיווח של סוכנות הידיעות AP. הניצחון מחזק את היכולת שלהם לנווט את האג'נדה בגבעת הקפיטול, לאחר שנתיים של שליטה דמוקרטית בשני בתי הקונגרס ובבית הלבן.

השינוי במאזן הכוחות בבית הנבחרים ימנע מהנשיא ג'ו ביידן לממש את האג'נדה שלו וצפוי לסבך את המשא ומתן על סוגיות כמו תקרת החוב ומימון ממשלתי. הרפובליקנים גם צפויים על פי הערכות לפתוח בחקירות לגבי ממשל ביידן ובני משפחתו.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בחירות אמצע הכהונה. רויטרס
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בחירות אמצע הכהונה/רויטרס

"יש כמה תרחישים שיכולים להתממש כעת", אמר ל"וואלה!" יקי דיין, לשעבר קונסול כללי בלוס אנג'לס ומומחה לארצות הברית. "התרחיש הסביר יותר הוא שכל אחד יתבצר בצד שלו, יציית לקו המפלגתי ויאחד שורות עם שאר המחוקקים על פי האג'נדה. כלומר, מרבית החקיקות שירצה הנשיא ג'ו ביידן הדמוקרטי להעביר ייחסמו כמעט באופן אוטומטי בשל עמדה של 'לעומתי'".

תרחיש אחר הוא שיעברו חקיקות מעטות שיזכו לתמיכה דו-מפלגתית, לדברי דיין, למשל הזכות להפלה או החקיקה שמטרתה לקבוע הגנה פדרלית על נישואים חד -מיניים, שעברה אמש בהצבעה ראשונה בסנאט. 12 רפובליקנים בסנאט הצטרפו לדמוקרטים בהצבעה. "כלומר, יהיו חקיקות מסוימות, מעטות, שיהיו משותפות לשתי המפלגות", הוסיף דיין. עם זאת, לדבריו, העניין ייהפך למורכב יותר ככל שנתקרב לבחירות לנשיאות 2024 אז, הוא מסביר, "הקונגרס ייהפך ל'לעומתי' יותר ויותר, ככל שהצורך להכשיל את ביידן ואת הדמוקרטים יגבר".

המשמעות של הרוב הדמוקרטי לא משנה כעת לשאלת החקיקה, לדברי דיין, משום שהעברת חוק והחתימה של הנשיא עליו דורשת רוב בשני הבתים - כך שגם אם לדמוקרטים יש רוב בבית העליון, זה לא יעזור להם בשנתיים הקרובות. "הרוב הדמוקרטי בסנאט יכול לסייע למינויים של ביידן, למשל מינוי של כמה שיותר שופטים ליברלים כתגובת נגד לשופטים השמרנים שמינה טראמפ בכהונתו בבית הלבן. אך מבחינת חקיקה, אין לכך משמעות", הוא הוסיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
בחירות האמצע בארצות הברית, 9 בנובמבר 2022. רויטרס
בחירות אמצע הכהונה/רויטרס

באופן מסורתי בארצות הברית בבחירות אמצע הכהונה, המפלגה של הנשיא המכהן בדרך כלל מפסידה - כפי שקרה השנה. אך המשמעות העמוקה היא שנהיה עדים לחזרה לממשלת מפולגת בוושינגטון, שלא רק תחסום חקיקות מרכזיות אלא גם תלבה את המחלוקות הקיימות בתוך המפלגה הרפובליקנית ותציב את ביידן בעמדת הגנה במקרה שייפתחו נגד הממשלה שלו חקירות.

ביידן, שהצליח להעביר כמה חקיקות משמעותיות בשנתיים הראשונות לכהונתו הודות לרוב הדמוקרטי, גם אם צר, בקונגרס. יצטרך להתמודד עם דרישות לקצץ בהוצאות הציבוריות ולשנות הצעות חוק אחרות על מנת למנוע מהרפובליקנים לאיים עליו בהשבתת הממשל.

עם זאת, יכולת המינוף של הרפובליקנים תהיה מוגבלת בשל הביצועים המאכזבים של המועמדים בבחירות אמצע הכהונה שנערכו בשבוע שעבר. הגל האדום שלו ציפו במפלגה לא התממש, וחילופי האשמות כבר החלו במלוא המרץ - סימן למחלוקות העתידיות בין חבריה.

מנהיגי המפלגה הרפובליקנית אמרו כי התוכניות שלהם כוללות חיזוק ביטחון הגבולות, הגבלה על הפלות, שכר גבוה יותר לשוטרים וביטל התוכנית הדמוקרטית להרחיב את שירותי מס ההכנסה. "בית נבחרים רפובליקני ייראה במנדט שלו את הדרך לעצור את ממשל ביידן, ואיני רואה הזדמנויות רבות לעבדוה משותפת", אמר ברנדן באק, שעבר עם בכירים במפלגה, ל"וול סטריט ג'ורנל".

שימוש בסמכות הנשיאותית

תוצאות בחירות אמצע הכהונה מוסיפות את ביידן לרשימה של נשיאים שאיבדו את הרוב בבית הנבחרים, שנתיים לאחר שנכנסו לתפקיד. אך בשונה מקודמיו, ביידן הצליח למנוע הפסד מוחץ. הנשיא לשעבר ברק אובמה - שב-2010 איבד יותר מ-60 מושבים בבית הנבחרים ובסנאט - אמר כי מדובר ב"תבוסה". טראמפ הגיב להפסדים ב-2018 - כשהרפובליקנים איבדו יותר מ-40 מושבים בבית הנבחרים ובסנאט - בנאום חוצב להבות בן 90 דקות. חקירות של הקונגרס נפתחו לאחר שני ההפסדים, טראמפ הודח פעמיים על ידי בית הנבחרים, אך זוכה פעמיים בסנאט.

בנוסף לחסימת הצעות חוק, הרפובליקנים בבית מתכוננים לחקירות נרחבות בנוגע לממשל ביידן, כולל התנהלות הממשל בנוגע לגבול הדרומי עם מקסיקו, הנסיגה מאפגניסטן, מגפת הקורונה האינפלציה, כמו גם חקירות אישיות יותר בנוגע לבנו של ביידן, האנטר, ועסקיו השונים. רפובליקנים בכירים אינם סבורים כי יגיעו למצב של ניסיון להדחת ביידן, אך נשמעו כבר קריאות במפלגה לצעד כזה.

בסופו של דבר, האפשרות הטובה ביותר של הדמוקרטים עד 2024 היא הסמכות הנשיאותית של ביידן, שכבר חתם על יותר ממאה צווים נשיאותיים במהלך כהונתו, על פי Presidency Project באוניברסיטת קליפורניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully