וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא פולין: נפילת הטיל הייתה "טעות מצערת"

עודכן לאחרונה: 16.11.2022 / 19:26

אם ייקבע כי מוסקבה היא אכן האשמה בפיצוץ, הדבר עלול לעורר הפעלה של סעיף 5 של נאט"ו, שקורא להגנה קולקטיבית על החברות בארגון וקובע כי מתקפה על אחת מהן היא מתקפה על כולן. מהם סעיפי 4 ו-5?

2 הרוגים במתקפת טילים באוקראינה/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר למדינות ה-7G והשותפות בנאט"ו כי הפיצוץ שאירע בפולין אמש (שלישי) נגרם בשל טיל ששוגר ממערכת ההגנה נגד טילים של אוקראינה, כך אמר היום מקור לרויטרס. גם נשיא פולין אנדז'יי דודה אמר היום כי ככל הנראה נפילת הטיל בשטח המדינה לא הייתה מכוונת אלא "טעות מצערת", ואין צורך להפעיל את סעיף 4 של נאט"ו.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי "אין לו ספק" שהטיל אינו אוקראיני. עם זאת, גם ראש נאט"ו טען כי מדובר בטיל של מערכת ההגנה האווירית של אוקראינה. הפיצוץ, שבו נהרגו שני אנשים, עורר חשש גלובלי לגבי האפשרות שהעימות באוקראינה יזלוג למדינות שכנות. אוקראינה האשימה את רוסיה, ואילו רוסיה הכחישה כי הטילים שלה הם שנפלו בפולין.

ביידן אמר לכתבים בבאלי באינדונזיה, כי לא סביר שהטיל שוגר מרוסיה בשל המסלול שלו. הוא אמר את הדברים בפסגת G20 לאחר שכינס פגישת חירום של מנהיגים מערביים לדון בפיצוץ בשטח נאט"ו שעלול להות הסלמה מסוכנת של המלחמה באוקראינה. כשנשאל אם הטיל נורה מרוסיה, אמר ביידן: "יש מידע ראשוני שסותר זאת. אבל נחכה ונראה".

בהצהרה של ה-G20 שפורסמה עם תום הפסגה, נאמר: "מרבית החברות מגנות בתוקף את המלחמה באוקראינה". ההצהרה דרשה מרוסיה לסגת לחלוטין מאוקראינה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי הטילים הרוסים שפגעו בפולין מהווים "הסלמה משמעותית" של העימות. משרד ההגנה הרוסי הכחיש את הדברים ואמר כי מדובר ב"פרובוקציה מכוונת שמטרתה להסלים את המצב".

אם ייקבע כי מוסקבה היא אכן האשמה בפיצוץ, הדבר עלול לעורר את סעיף 5 של נאט"ו, שקורא להגנה קולקטיבית על החברות בארגון וקובע כי מתקפה על אחת מהן היא מתקפה על כולן. כהקדמה לכך, פולין דרשה קודם כל לכנס פגישה של נאט"ו היום במסגרת סעיף 4, לדברי מקורות אירופיים. זאת קריאה להתייעצות בקרב החברות בנאט"ו לאור איום ביטחוני, שתאפשר זמן רב יותר כדי להגיע להחלטה סופית לגבי הצעדים שיש לנקוט.

הרקטה ששוגרה מרוסיה לעיר פרזבודו במחוז לובלין שבפולין. מתוך טוויטר, אתר רשמי
הטיל שנפל בפולין/אתר רשמי, מתוך טוויטר

מהו סעיף 5

סעיף 5 הוא אבן הפינה באמנת נאט"ו, שנוסד ב-1949 עם הצבא האמריקני במטרה לשמש מגן מול ברית המועצות ומדינות הלוויין שלה במהלך המלחמה הקרה. על פי אמנת נאט"ו "כל הצדדים מסכימים שמתקפה צבאית נגד חברה אחת או יותר באירופה או בצפון אמריקה תוגדר כמתקפה על כולן. המדינות מסכימות כי במקרה כזה, כל אחת מהן תסייע לצד או לצדדים שהותקפו, תוך שיתוף פעולה עם שאר המדינות, ותנקוט בפעולה שהתקבלה, כולל שימוש בכוח צבאי, כדי לשקם ולשמר את הביטחון של אזור נאט"ו.

אין הגבלה על משך הזמן שההתייעצויות של נאט"ו עשויות להימשך לפני שיוכרז סעיף 5. הסעיף הופעל פעם אחת בעבר כתגובה לפיגועי הטרור בארצות הברית ב-11 בספטמבר 2011.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
עשן עולה באזור מזרח פולין, על רקע דיווחים על שני פיצוצים שנגרמו על ידי טילים רוסיים שפגעו בשטחה. 15 בנובמבר 2022. רויטרס
עשן מיתמר לאחר נפילת הטילים/רויטרס

מהו סעיף 4

סעיף 4 של נאט"ו קובע כי מדינות נאט"ו "יחליטו יחדיו מתי השלמות הטריטוריאלית, העצמאות הפוליטית או הביטחון של כל אחד מהצדדים נמצאים תחת איום".

שעות ספורות אחרי הפיצוץ אתמול, שני דיפלומטים אירופים אמרו שפולין ביקשה לכנס פגישה של נאט"ו תחת סעיף 4.

כיצד יכולה אוקראינה להפעיל את סעיף 5

מאחר שאוקראינה אינה חברה בנאט"ו, הפלישה של רוסיה בפברואר לא עוררה את סעיף 5, אף שארצות הברית לחברות אחרות בנאט"ו מיהרו לספק לה סיוע צבאי ודיפלומטי. עם זאת, מומחים הזהירו מפני האפשרות של זליגה למדינות שכנות לאוקראינה בצד המזרחי של נאט"ו, שעשויה להכריח את הברית להגיב צבאית.

2 הרוגים במתקפת טילים באוקראינה/רויטרס

מה אמר ביידן

נשיא ארצות הברית מתעקש כי למדינה שלו אין שום עניין במלחמה נגד רוסיה, אך אמר כי וושינגטון תעמוד בהתחייבות שלה במסגרת סעיף 5 להגן על שותפותיה בנאט"ו.

ללא קשר למוצא הטיל, אוקראינה ופולין צפויות לדרוש חיזוק של ההגנה האווירית במזרח אירופה. אוקראינה רוצה מערכות הגנה אוויריות משופרות ושר ההגנה אולקסיי רזניקוב צייץ כי "אנחנו מבקשים לסגור את השמיים, משום שלשמיים אין גבולות. הכפפות הוסרו, הגיע הזמן לנצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully