וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך דני דנון סוחר בתפקיד יו"ר קק"ל בשביל תפקיד בממשלה או בכנסת

עודכן לאחרונה: 14.11.2022 / 11:51

דנון, שמכהן כיו"ר הליכוד העולמי, החל לקדם מינוי של מקורבת לתפקיד יו"ר קק"ל, שאמור לעבור לליכוד החודש. לפי בכירים בליכוד, הוא מחזיק בתפקיד כקלף מיקוח במו"מ מול נתניהו על חלוקת התפקידים. הליכוד העולמי: פועלים על מנת להעביר בצורה מסודרת את התפקיד כפי שסוכם

בווידאו: הפריימריז בליכוד - המתפקדים בוחרים בין 110 מתמודדים/צילום: רוני כנפו, שלומי גבאי, יותם רונן ואורי סלע, עריכה: גלעד מן מנהיים

השגריר לשעבר וח"כ לעתיד דני דנון שב ודורש בימים האחרונים להתמנות לתפקיד יו"ר הכנסת, אחד התפקידים הבכירים שיהיו בידי הליכוד, ואף איים כי במידה ולא יתמנה יעדיף להישאר ח"כ פשוט. ואולם, לדנון, שמשמש גם כיו"ר הליכוד העולמי, הגוף המייצג את המפלגה בהסתדרות הציונית, יש גם קלף מיקוח רציני על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ונתיב חלופי: לפי בכירים בליכוד, דנון מחזיק את תפקיד יו"ר קק"ל בן ערובה כדי לקבל מנתניהו את דרישותיו - ואם לא - לקחת את התפקיד בעצמו כפרס ניחומים.

תפקיד יו"ר קק"ל נקבע בהסכמים הקואליציוניים של המפלגות החברות בקונגרס הציוני העולמי. בקונגרס הקודם, לפני כשנתיים, נקבע כי התפקיד יחולק ברוטציה בין נציג סיעת המזרחי, אברהם דובדבני, שמשמש כיו"ר קק"ל כרגע, ובין נציג סיעת הליכוד. ההסכם קבע כי החילופים יתבצעו באמצע נובמבר 2022. בתחילה, ח"כ חיים כץ היה המועמד הליכודי לתפקיד יו"ר קק"ל, אך בחודשים האחרונים כץ חישב מסלול מחדש, ולפי גורמים בליכוד, הוא מתלבט כעת ונוטה להעדיף להתמנות כשר בממשלה.

דנון, שמשמש כיו"ר הליכוד העולמי, נציגות המפלגה במוסדות הלאומיים, החליט בעצמו לממש את ההסכמים. בשלב ראשון הוא החליט למנות את אחת ממקורובותיו, יפעת עובדיה לוסקי, כיו"ר קק"ל זמנית. הבוקר הודיע עו"ד נריה מאיר, בא כוח הליכוד העולמי, למזכירות קק"ל, כי הליכוד העולמי בחר בעובדיה לוסקי למלא את תפקיד יו"ר קק"ל, וביקש לכנס את דירקטוריון קק"ל כדי לאשר את הבחירה בהקדם האפשרי.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם 11 בפברואר 2020. AP
משתמש במינוי יו"ר קק"ל כקלף מיקוח. דנון/AP

עובדיה לוסקי היא בת בריתו של דנון בליכוד העולמי ובמוסדות הלאומיים, שמשמשת כראש המחלקה לעברית ולתרבות בהסתדרות הציונית העולמית, בראשה עומד יעקב חגואל, עוד מקורב לדנון. לפי גורמים במוסדות הלאומיים, בימים אלה היא מתכננת להתפטר מתפקידה ולהתמנות לדירקטורית בקק"ל, במקומו של מקורב אחר של דנון, סגן יו"ר קק"ל, ארנן פלמן, שמונה ליו"ר חברת המשקם, חברה ממשלתית המשותפת למשרד הרווחה ולהסתדרות הציונית. לפי הגורמים, המינוי של עובדיה לוסקי במקום פלמן הוא ניסיון לעגן את השליטה של דנון בדירקטוריון קק"ל; במידה ולא יקבל את דרישותיו במסגרת חלוקת התיקים בממשלה, כך לפי הגורמים, דנון שוקל להחליף את עובדיה ולהתמנות במקומה לתפקיד, שחולש על תקציבים ותפקידים רבים ונחשב לבעל עוצמה גדולה במוסדות הלאומיים.

ראש הממשלה המיועד, נתניהו, טרם התחיל בחלוקת התיקים בליכוד, שתחל רק לאחר שיסתיים המו"מ הקואליציוני עם השותפות השונות, אך בליכוד מעריכים כי אין לו כוונה למנות את דנון כדרישתו לתפקיד יו"ר הכנסת. המועמדים המובילים לתפקיד הם יריב לוין, אמיר אוחנה, יואב קיש ואופיר אקוניס.

יחד עם זאת, נתניהו מעוניין למנות את השר לשעבר צחי הנגבי לתפקיד יו"ר קק"ל. הנגבי נבחר למקום לא ריאלי בפריימריז אך נתניהו רוצה לתגמלו בתפקיד ולמנות ליו"ר קק"ל איש מטעמו, ולתפוס עמדת כוח במוסדות הלאומיים. ואולם, המינוי של יו"ר קקל אינו בסמכותו אלא בסמכותו של יו"ר הליכוד העולמי - דנון, שמנסה להשתלט עליו כאמצעי מיקוח במשא ומתן על חלוקת התפקידים בממשלה. בליכוד מעריכים כי הניסיון של דנון למנות את עובדיה לוסקי לתפקיד יו"ר קק"ל נועד להעביר מסר לנתניהו בנוגע לחלוקת התפקידים, אך לא יתקדם בפועל. כל מינוי של יו"ר קק"ל יהיה טעון גם אישור של דירקטוריון קק"ל - בו יושבים נציגי כל המפלגות, וגם נציגיו של ח"כ מיקי זוהר, שצפוי לבלום את המהלכים של דנון עד לחלוקת התפקידים בממשלה ובכנסת.

מהליכוד העולמי נמסר בתגובה: "אנו פועלים על מנת להעביר בצורה מסודרת את תפקיד יו"ר קק"ל לידי הליכוד כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully