וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגת G20 באינדונזיה: לראשונה, ביידן ושי נפגשו פנים אל פנים

עודכן לאחרונה: 14.11.2022 / 12:40

אחת הסוגיות המרכזיות שבהן ידונו השניים תהיה ככל הנראה טייוואן. עוד ידונו שי וביידן במלחמה באוקראינה. סין טוענת לנייטרליות בעימות, אך סרבה עד כה לגנות את רוסיה

בווידאו: נשיא סין שי ג'ינפינג מגיע לפסגת G20, הנשיא ג'ו ביידן הגיע לפסגת G20 בבאלי, אינדונזיה/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג נפגשו היום (שני) באופן אישי בפעם הראשונה מאז ביידן נכנס לבית הלבן ב-2021, במסגרת פסגת G20 בבאלי באינדונזיה. שני המנהיגים דנו בסוגיות חשובות לאור המתיחות הגואה בין המדינות, ולנסות למצוא דרכים לשמור על ערוץ תקשורת פתוח.

השניים לחצו ידיים וחייכו למצלמות כשברקע דגלי ארצות הברית וסין באולם נשפים בבית המלון היוקרתי מולייה במפרץ נוסה דואה בבאלי. "בילינו זמן רב יחדיו בתקופה ששנינו היינו סגני נשיאים. נהדר לראות אותך", אמר ביידן לשי ושם את ידו על כתפו. "בתור מנהיגי המדינות שלנו, אנחנו חולקים באחריות לדעתי להראות שסין וארצות הברית יכולות לנהל את ההבדלים ביניהן, למנוע מהתחרות להידרדר לעימות ולמצוא דרכים לעבוד יחדיו על סוגיות גלובליות דחופות שדורשות את שיתוף הפעולה שלנו".

שי אמר בתגובה כי בתור מנהיגי המדינות הגדולות, הם צריכים לשרטט את המסלול, למצוא את הכיוון הנכון ולחזק את היחסים. לדבריו, הוא מצפה לעבוד עם ביידן כדי להחזיר את היחסים למסלול הנכון.

משרד החוץ הסיני אמר כי חשוב ששני הצדדים "יתנהלו נכון לאור ההבדלים ביניהם" ו"יימנעו מחוסר הבנה וחישובים לא נכונים" כדי להשיב את יחסי סין-ארצות הברית למסלול הנכון. עם זאת סין "תגן בנחישות על הריבונות שלה, הביטחון והאינטרסים הכלכליים", אמר דובר משרד החוץ.

שני מנהיגים מגיעים לפסגה מחוזקים: שי בחודש שעבר הבטיח לעצמו כהונה שלישית היסטורית בתפקיד. ביידן מגיע לפגישה לאחר בחירות אמצע כהונה טובות מהמצופה בעבור המפלגה הדמוקרטית.

ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג נפגשים בבאלי באינדונזיה, 14 בנובמבר 2022. רויטרס
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג בבאלי/רויטרס
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג בבאלי, 14 בנובמבר 2022. רויטרס
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג בבאלי/רויטרס
תרגיל של צבא סין בסמוך לחופי טייוואן מוקרן על מסך במסעדה בבייג'ינג, 4 באוגוסט 2022. רויטרס
צבא סין עורך תמרונים ליד טייוואן/רויטרס

אחת הסוגיות המרכזיות שבהן ידונו השניים תהיה ככל הנראה טייוואן. שי התחייב ל"אחד מחדש" את האי עם היבשת. ביידן הרגיז את בייג'ינג כשאמר מוקדם יותר השנה כי לארצות הברית יש מחויבות להגן על טייוואן במקרה של תקיפה סינית - שינוי לעומת המדיניות המסורתית האמריקנית של שמירה על הסטטוס קוו.

עוד ידונו שי וביידן במלחמה באוקראינה, שמאפילה על הפסגה. סין טוענת לנייטרליות בעימות, אך סרבה עד כה לגנות את רוסיה. ביידן עשוי לבקש משי לנצל את מערכת היחסים הקרובה שלו עם הנשיא ולדימיר פוטין כדי לשכנע אותו לבחור בדרך של שלום.

צפון קוריאה גם תהיה נושא מהותי בפגישה. ניסויי הטילים הרבים שלה מהווים פרובוקציות, וארצות הברית רוצה שסין תשתמש בהשפעה שלה כדי למנוע הסלמה באזור.

ביידן גם צפוי לדון בסוגיית זכויות האדם. ארצות הברית מודאגת מהפרת זכויות האדם בסין. וושינגטון מאשימה את בייג'ינג בביצוע רצח עם נגד המיעוט המוסלמי במחוז שינג'יאנג במערב המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully