וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות: ירידה של 22% בשיעורי האשפוז בעשור האחרון

14.11.2022 / 6:00

הירידה הגבוהה ביותר נרשמה במחלקת הילדים - עם ירידה של 38 אחוזים בשיעורי האשפוז. עוד נמצא כי הירידה בשיעור האשפוז בקרב גברים גדולה בארבעה אחוזים מהירידה בשיעור האשפוז בקרב נשים, וכי בשיעורי האשפוזים הקצרים נרשמה עליה | הדו"ח המלא

משרד הבריאות פרסם היום (שני) את דו"ח מחלקות האשפוז הכללי לעשור 2010-2020. לפיו, נרשמה ירידה של 22 אחוזים בשיעור האשפוז לאורך העשור האחרון. עוד נמצא כי הירידה הגדולה ביותר הייתה במחלקת ילדים - בה שיעור האשפוז עומד על 38 אחוזים פחות מהעשור הקודם.

שיעור האשפוז בקרב גברים בעשור האחרון ירד ב-24 אחוזים. זאת, לעומת הירידה בשיעור האשפוז בקרב נשים שעומדת על 20 אחוזים. עוד דווח כי בשנת 2020, שהייתה לתחילת משבר הקורונה - נגרמו שינויים בנתוני האשפוזים כאשר ניתוחים לא דחופים נדחו, ואילו המחלקות הפנימיות הוסבו למחלקות אשפוז לקורונה. בשנה זו, שיעור האישפוזים הקצרים עד שלושה ימים באישפוז הכללי ללא יולדות עמד על 72 אחוזים - עליה של כ-70 אחוזים בשיעור זה משנת 2010.

בחלוקה למחלקות - הירידה הגבוהה ביותר בשיעור האשפוזים נרשמה במחלקת ילדים, בה שיעור האשפוז עומד על 38 אחוזים פחות. במחלקה פנימית ובמחלקת עור ומין נרשמה ירידה של 37 אחוזים, ובמחלקת עיניים ירידה של 28 אחוזים. לעומת זאת, שיעור האשפוזים במחלקה הנוירולוגית ובמחלקת טיפול נמרץ ילדים בעשור האחרון עלה ב-13 אחוזים, ובמחלקת אונקולוגיה נרשמה עלייה של עשרה אחוזים. בטיפול נמרץ כללי, שיעור האשפוז נותר ללא שינוי מהעשור הקודם.

מטופל אוכל ממגש אוכל של בית חולים. ShutterStock
ירידה בשיעור האשפוזים, עליה בשיעור האשפוזים הקצרים/ShutterStock

בשנת 2020 הגיל החציוני של המאושפזים עמד על 53 שנים בסך כל האשפוז הכללי, ו-57 שנים באשפוז הכללי ללא יולדות. חציון הגיל הגבוה ביותר בין בתי החולים נרשם בבית החולים בילינסון שבפתח תקווה ועמד על 66 שנים. בבתי החולים וולפסון בחולון והכרמל בחיפה - עמד על 64 שנים, ובבית החולים בריזלי באשקלון, מאיר בכפר סבא ולניאדו בנתניה עמד על 61 שנים. בבתי החולים שיבא ברמת גן, קפלן ברחובות ושמיר בבאר יעקב החציון עומד על 60 שנים, באיכילוב בתל אביב ובני ציון בחיפה על 59 שנים, ובאסותא אשדוד על 58 שנים.

הפערים בשנות המאושפזים בין בתי החולים מתרחשים, ככל הנראה, על רקע מרכיבי האוכלוסיה המתגוררת באיזורים השונים, כך שבאיזור השרון ישנם יותר מטופלים מהאוכלוסייה הערבית שמגיעים פחות לבתי החולים מאשר האוכלוסייה היהודית.

בית החולים הכללי עם אחוז המתאשפזים הגבוה ביותר הוא בית החולים יוספטל באילת עם שיעור העומד על 88 אחוזים. זאת, ככל הנראה בשל מיקומו והעובדה כי אין בבית החולים הדרומי מחלקות אשפוז כמו כמו בבתי חולים אחרים. אחריו , הדסה הר הצופים בירושלים עם 80 אחוזים, ובית החולים השרון עם 76 אחוזים. בתי החולים שערי צדק בירושלים, פוריה בטבריה ומעייני הישועה בבני ברק עם שיעור של 74 אחוזים. בית החולים סורוקה בבאר שבע עם 73 אחוזים, ובתי החולים קפלן, ברזילי ואסותא אשדוד עם 72 אחוזים לכל אחד.

ראייה כוללת על משבר הקורונה

אחוז האשפוזים הקצרים עד יום אחד עמד בעשור האחרון על 43 אחוזים - עליה של 2 אחוזים משנת 2010. האחוז גבוה בעיקר בבתי החולים הפרטיים כמו אסותא באר שבע. בין בתי החולים הכלליים, ניצב בראש הדסה הר הצופים בירושלים עם שיעור של 54 אחוזים. אחריו, בית החולים שערי צדק בירושלים עם 52 אחוזים, מעייני הישועה עם 46 אחוזים והדסה עין כרם וקפלן עם 43 אחוזים. בשאר בתי החולים - נרשמו אחוזים נמוכים יותר.

"דוח מחלקות האישפוז הכללי הנוכחי מספק ראיה כוללת, לא רק על תקופת משבר הקורונה - אלא על מערך האשפוז בכללותו בעשור האחרון", אמר פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות. "מטרת הדוח היא לאפשר את תכנון מערך האשפוז, במטרה לצמצם את העומס במחלקות האשפוז, תוך שמירה על איכות הטיפול במערכת הבריאות. הדבר יספק עוד חלק בתמונה הגדולה על מערכת הבריאות, ויחד עם כלל התוכניות העתידיות שחלקן כבר יצאו לפועל - יתן יהיה לשפר את מערך האשפוז בפרט ואת מערכת הבריאות כולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully