וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקח לוולדימיר פוטין: נסיגה עדיפה על פני תבוסה

עודכן לאחרונה: 13.11.2022 / 12:23

ההחלטה לסגת מחרסון היתה החלטה צבאית נכונה - השליטה הרוסית בעיר היתה נשמרת רק באמצעות מחיר כבד של כוח אדם וציוד. מבחינה תפעולית, הנסיגה מאפשרת לצבא הרוסי להתארגן מחדש ולשפר עמדות הגנתיות במהלך החורף

בוודיאו: חגיגות בחרסון לאחר נסיגת הצבא הרוסי/רויטרס

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר הלילה (ראשון) כי עוד ערים ועיירות אוקראיניות ישוחררו, לאחר שהצבא הרוסי נסוג ביום שישי מהעיר חרסון בדרום המדינה. זלנסקי אמר כי לאחר חודשים של כיבוש רוסי, "ים של דגלי אוקראינה" נראה כעת ברחובות העיר".

"העולם רואה. הוא רואה מה קורה כשהאוקראינים נפגשים אחד עם השני. הוא רואה מה היא המשמעות של אחדות בעיני האוקראינים. והוא רואה מדוע עלינו לשחרר את כל האדמה שלנו מהפולשים", הוא אמר בנאומו הלילי. זלנסקי הוסיף כי "נראה עוד הרבה מפגשים כאלה. בערים ובעיירות שעדיין נמצאות תחת כיבוש. לא נשכח איש, לא נעזוב איש מאחור".

נסיגת צבא רוסיה מחרסון, 12 בנובמבר 2022. רויטרס
תושבי חרסון מקבלים בברכה את החיילים האוקראינים/רויטרס

היועץ לביטחון הלאומי האמריקני, ג'ייק סאליבן, בירך אתמול את אוקראינה בעקבות הודעת רוסיה על השלמת הנסיגה מהעיר חרסון. "זה נראה שהאוקראינים השיגו ניצחון מרשים", אמר סאליבן. היועץ אמר את הדברים בתדרוך לכתבים בבית הלבן אחרי כניסת החיילים האוקראינים לעיר ששוחררה.

ביום שישי הודיעה רוסיה כי השלימה את הנסיגה מהגדה המערבית של נהר דנייפר - כולל מהעיר חרסון וסביבתה. לפי ההודעה שפורסמה, כל החיילים בצבא רוסיה עזבו את המקום והמדינה לא הותירה ציוד מאחור. סגן המועצה האזורית חרסון סריי ח'לן אמר כי דגל אוקראינה הונף בעיר - לאחר חודשים של כיבוש.

זלנסקי אמר אתמול כי הכוחות האוקראיניים המשיכו והשתלטו על עוד 60 יישובים באזור חרסון במהלך סוף השבוע.

נסיגת צבא רוסיה מחרסון, 12 בנובמבר 2022. רויטרס
תושבי חרסון מקבלים בברכה את החיילים האוקראינים/רויטרס

התקשורת ברוסיה קיבלה את החדשות על הנסיגה מחרסון בפנים נפולות. בלוגר רוסי שתמך במלחמה אף כתב כי הנסיגה היא "תבוסה גיאופוליטית מסיבית לפוטין ולרוסיה". זה שינוי דרמטי באווירה לאחר שרק לפני שישה שבועות, הודיע הנשיא הרוסי כי סיפח את מחוז חרסון ושלושה מחוזות נוספים, לרוסיה והתעקש כי יישארו חלק מרוסיה לנצח נצחים.

חיילים אוקראינים מניפים את דגל אוקראינה בחרסון לאחר שחרורה מידי צבא רוסיה
10 בנובמבר 2022. רויטרס
חגיגות בחרסון/רויטרס
נסיגת צבא רוסיה מחרסון: תמונת לוויין המראה את הרס פיצוץ סכר נובה קקחובה בחרסון, שפוצצו הרוסים לפני שיצאו מהעיר. 11 בנובמבר 2022. רויטרס
הצבא הרוסי פוצץ סכר לחאר שנסוג/רויטרס

ההחלטה לסגת מחרסון היתה החלטה צבאית נכונה. השליטה הרוסית בעיר היתה נשמרת רק באמצעות מחיר כבד של כוח אדם וציוד. מבחינה תפעולית, הנסיגה מאפשרת לצבא הרוסי להתארגן מחדש ולשפר עמדות הגנתיות במהלך החורף. עם זאת, מבחינה אסטרטגית, הנסיגה היא תבוסה חד משמעית לרוסיה.

לאחר ההודעה על הסיפוח, נסיגה נראתה בתחילה בלתי מתקבלת על הדעת ומסוכנת מבחינה פוליטית לפוטין, במיוחד לאור הכישלון בגיוס המילואים, שחרור העיר איזיום וההישגים של צבא אוקראינה במתקפת הנגד שלו. יתרה מכך, חרסון היתה העיר הגדולה היחידה שנכבשה במהלך הפלישה הרוסית, ואובדנה יכול להיחשב אך ורק כתבוסה.

אך הקרמלין החליט בסופו של דבר כי יהיה לו קל יותר להתמודד עם השלכות פוליטיות כתוצאה מנסיגה מהעיר לעומת הישארות בה בתנאים הנוכחיים. באמצעותה חלטה זאת, פוטין שינה בפועל את האסטרטגיה הרוסית לכזו שמטרתה להתיש את ההגנות האוקראיניות. הוא גם מסתמך על העובדה שמלחמה באוקראינה גובה מחיר יקר מאוד מהממשלות במערב שמסייעות לה. בינתיים, פוטין מחדש את כוחותיו לקראת האביב.

שחרור חרסון הוא צעד בדרך לניצחון כולל אוקראיני והוכחה למה שאפשר להשיג בעזר סיוע מערבי רציף. הוא גם מדגיש עד כמה חשוב לשכנע את הרוסים שנסיגה עדיפה לפעמים על פני מה שיתגלה בסופו של דבר כתבוסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully