וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכתבי שימוע למפקדים בצה"ל בפרשת מות הקשיש הפלסטיני: "נמצאו חריגות בהתנהלותם"

עודכן לאחרונה: 10.11.2022 / 20:21

כשנה לאחר מותו של עמאר עבד אלמג'ד אסעד דובר צה"ל עדכן כי הודיע למפקד כוח הבידוק ולמפקד הכוח ששמר על המעוכבים כי יוגשו נגדם כתבי אישום. עם זאת, מהתחקיר עולה כי "לא ניתן לבסס קשר סיבתי בין החריגות למוות"

הפלסטיני עמאר אסעד בן ה-80 שמת במהלך פעילות מבצעית של צה"ל בכפר ג׳לג׳ליא ב-12 בינואר 2022. מתוך טוויטר, אתר רשמי
לפי התחקיר, החיילים סברו שהוא ישן. עמאר עבד אלמג'ד אסעד/אתר רשמי, מתוך טוויטר

דובר צה"ל עדכן הערב (חמישי) כי מכתבי שימוע לפני אישום נשלחו בעקבות חקירות מותו של עמאר עבד אלמג'ד אסעד בן ה-80 בינואר האחרון. "במסגרת החקירה נמצאו חריגות בהתנהלותם של מפקד כוח הבידוק ושל מפקד הכוח ששמר על המעוכבים", נכתב בהודעת דובר צה"ל. "לצד זאת, נמצא כי לא ניתן לבסס קשר סיבתי בין חריגות אלה לבין המוות".

בתחקיר צה"ל לא ניתן היה לבסס קשר סיבתי בין התנהגות החיילים למוות, בעקבות סירוב משפחת אסעד לשתף פעולה עם גורמי החקירה, ולהעביר מסמכים רפואיים רלוונטיים. אחרי שאירע המקרה, נזף מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס במפקד גדוד "נצח יהודה", נוכח מסקנות התחקיר שהוגש לרמטכ"ל אביב כוכבי. בנוסף, מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה הודחו והם לא ישרתו בתפקידי פיקוד משך שנתיים.

מהתחקיר עולה, כי בליל ה-12 בינואר, נערכה בכפר ג'לג'ליא פעילות מבצעית לסיכול פעילות טרור ולאיתור אמצעי לחימה. במסגרת הפעילות עצר כוח צה"ל כלי רכב לבידוק. באחד מכלי הרכב נהג עמאר אסעד, שלא נשא עימו תעודה מזהה וסירב לבדיקה. על מנת לאפשר את המשך פעילות הכוחות, ובשים לב לחוסר שיתוף הפעולה מצידו, התנגדותו והתפרעותו, הונחה רצועת בד על פיו למשך זמן קצר ונאזקו ידיו. אסעד נלקח לחצר מבנה סמוך, לשם הובאו שלושה פלסטינים נוספים שעוכבו אף הם על ידי הכוח הצבאי. בתום הפעילות, בחלוף כמחצית השעה, שחררו הלוחמים את הפלסטינים ואסעד שוחרר מהאזיקה.

מהתחקיר עולה, כי הכוח לא זיהה סימני מצוקה או סימנים מחשידים אחרים בנוגע למצבו הבריאותי, ועל רקע התנהגותו, הלוחמים סברו כי הוא ישן ולא ניסו להעירו. כמה שעות לאחר מכן התקבל הדיווח על מותו. לפי ממצאים חלקיים מדוח הנתיחה, כפי שהועברו על-ידי הפלסטינים, מותו של אסעד נגרם מדום לב.

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully