וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש לחיי ראפרים איראנים מתנגדי המשטר שנעצרו על ידי הרשויות

עודכן לאחרונה: 9.11.2022 / 16:08

הראפר האיראני טומאג' סאלחי בן ה-32 נעצר בשבת ועומד בפני גזר דין מוות. סאלחי, שמתנגד למשטר, מואשם על ידי הרשויות בתעמולה נגד הממשלה ושיתוף פעולה עם ממשלות עוינות. על הראפר הכורדי סמאן יאסין נגזר גזר דין מוות בשל הזדהותו עם המחאה

הראפר האיראני טומאג' סאלחי בן ה-32 מתמודד עם האפשרות כי ייגזר עליו גזר דין מוות, לאחר שנעצר בשבת עם שני חברים. סאלחי, שמתנגד למשטר, מואשם על ידי הרשויות ב"תעמולה נגד הממשלה, שיתוף פעולה עם ממשלות עוינות ויצירת קבוצות לא חוקיות מתוך כוונה לגרום לאי יציבות במדינה", דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית IRNA .

כ-14 אלף אנשים באיראן, ובהם עיתונאים, פעילים, עורכי דין ואקדמאים, נעצרו במהלך המחאה שניצתה לפני יותר מחודש בעקבות מותה של מחסה אמיני בת ה-22. אמיני נעצרה בטהראן על ידי משטרת המוסר בטענה כי לא חבשה כראוי חיג'אב ומתה בבית החולים שלושה ימים לאחר מכן.

לדברי דודו של סאלחי, איקבאל איקבאלי, אחיינו מוחזק כעת בכלא בעיר איספהאן, וכי לפי המידע שקיבל הוא עובר עינויים. סאלחי הוא תושב העיר שאהין שהאר, המרוחקת 20 ק"מ מצפון לאיספהאן. "איננו יודעים דבר לגבי מצבו הבריאותי של טומאג'. המשפחה ניסתה אפילו רק לשמוע את קולו, אך איש אינו מעביר לנו מידע עליו", אמר ל-CNN. "אנחנו לא יודעים אם הוא וחבריו עדיין בחיים". החברים של סאלחי שנעצרו עמו הם אלוף אגרוף בשם מוחמד רזה ניקרפטאר וספורטאי אגרוף תאילנדי נז'אף אבו עלי.

"האשמים מילאו תפקיד מרכזי בעידוד מחאות במחוז איספהאן ובעיר שאהין שהאר", אמר דובר מערכת המשפט במחוז איספהאן, סייד מוחמד מוסביאן, על פי IRNA.

ראפר איראני מתנגד משטר טומאג' סאלחי. יוטיוב, אתר רשמי
הראפר האיראני טומאג' סאלחי/אתר רשמי, יוטיוב

לאחר מעצרו של סאלחי, סרטון קצר שבו על פי הנטען נראה סאלחי עם כיסוי עיניים, הועלה על ידי סוכנות הידיעות הממלכתית Young Journalists Club . בסרטון סאלחי מתנצל על אמירות שאמר ברשתות חברתיות. דודו של סאלחי אמר כי האיש שנראה בסרטון אינו הראפר. הוא גם דחה את הטענה של הממשלה שאחיינו ניסה להימלט כשנעצר.

סאלחי, שנעצר כבר בעבר בספטמבר 2021, קורא לאיראנים להפגין נגד הממשלה מאז תחילת המחאה. "לכולנו יש את אותו דם אדום", הוא כתב באינסטגרם. "אל תשכחו את האחדות המדהימה שלנו, לא נאפשר לפלג אותנו בגן העדן המדמם והעצוב הזה".

ימים ספורים לפני מעצרו, סאלחי העלה סרטונים שלו עם מפגינים ברחוב באינסטגרם. מאז, מעריציו מחוץ לאיראן, כמו גם מוזיקאים ופעילים מכל רחבי העולם, קוראים לשחרורו מהכלא.

לדברי דודו של סאלחי, שמתגורר בגרמניה, "אמו של טומאג'י היתה אסירה פוליטית. היא מתה לפני זמן רב...אם אחותי היתה בחיים כיום, היא היתה נהפכת לקול של טומאג' בזמן שהוא כלוא. כמו שאני הקול שלו. כמו שרבים אחרים ברחובות באיראן נהפכן לקול שלו", הוא אמר ל-CNN.

הראפר הכורדי סמאן יאסין בן ה-27 מקרמנשאה. טוויטר, אתר רשמי
גורלו של הראפר הכורדי סמאן יאסין בן ה-27 מקרמנשאה, לא ברור/אתר רשמי, טוויטר
הראפר הכורדי סמאן יאסין בן ה-27 מקרמנשאה. טוויטר, אתר רשמי
סמאן יאסין/אתר רשמי, טוויטר

גם גורלו של הראפר הכורדי סמאן יאסין בן ה-27 מקרמנשאה, לא ברור. יאסין, שגר בטהראן, נעצר ב-2 באוקטובר בביתו וב-29 באוקטובר נגזר עליו עונש מוות בבית המשפט של המהפכה האיסלמית על ידי השופט אבולקאסם סלבאטי, ללא נוכחות משפחה או עורך דין.

על פי מקורות, המשפחה שלו ספגה איומים פן תדבר על הראפר בתקשורת. לא ברור מתי ההוצאה להורג תצא לפועל. יאסין מואשם ב"מלחמה נגד אלוהים" משום שתמך במחאה נגד המשטר בעקבות מותה של אמיני והעלה סרטונים לרשתות החברתיות. הוא גם כתב שירים על אבטלה ודיכוי ממשלתי.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully