וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטקס מתחיל: סבב ההתייעצויות אצל הנשיא יוצא לדרך

עודכן לאחרונה: 10.11.2022 / 7:27

נציגי הסיעות שנבחרו לכנסת יגיעו החל מהיום ועד ליום שישי לסבב המסורתי, שבו ימליצו על מועמדם המועדף לראשות הממשלה. הנשיא צפוי להטיל את מלאכת ההרכבה על נתניהו, לו יש 64 ממליצים. לפיד צפוי לקבל 28 ממליצים בלבד, לאחר שגנץ וליברמן הודיעו שלא ימליצו על אף מועמד

בווידאו: סבב ההתייעצויות בבית הנשיא לקראת הקמת הממשלה/צילום: רוני כנפו

נשיא המדינה יצחק הרצוג החל היום (רביעי) בסבב ההתייעצויות המסורתי עם נציגי הסיעות שנבחרו לכנסת, שבסופו הוא צפוי להעניק ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה. בהמשך לנוהג שקבע הנשיא הקודם, ראובן ריבלין, ההתייעצויות יועברו בשידור חי.

היום הגיעו לנשיא נציגי סיעות הליכוד, יש עתיד, המחנה הממלכתי וש"ס. מחר יימשך סבב ההתייעצויות עם נציגי יהדות התורה, הציונות הדתית, עוצמה יהודית, ישראל ביתנו, רע"ם וחד"ש-תע"ל. הסבב ייחתם בשישי, כשהרצוג ייפגש עם נציגי סיעת העבודה וסיעת נעם.

64 חברי גוש הימין-חרדים ימליצו על נתניהו לראשות הממשלה, בעוד מפלגות גוש המרכז-שמאל והערבים יתחלקו בהמלצותיהן בין אלו שימליצו על יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, ואלה שלא ימליצו על אף אחד. עד כה רק במפלגתו של לפיד ובמפלגת העבודה, לה ארבעה מנדטים, הודיעו כי ימליצו על ראש הממשלה המכהן. במחנה הממלכתי של בני גנץ, ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן ובמפלגות הערביות הודיעו כי לא ימליצו על אף מועמד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה הנבחר בוז'י הרצוג,2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
נתניהו והרצוג בטקס ההשבעה לנשיאות בשנה שעברה/ראובן קסטרו

זו הפעם הראשונה שהרצוג מנהל את טקס ההמלצות. בניגוד לנשיא לשעבר ריבלין, שהעניק את המנדט להרכבת הממשלה בארבע מערכות הבחירות הקודמות של הפלונטר ונאלץ להתמודד עם התיקו הפוליטי בין הגושים, הבחירות החמישיות סימנו הכרעה ברורה ורוב ברור לנתניהו, שמייתרים למעשה את שיקול הדעת של הנשיא. נתניהו הבהיר שפניו לממשלת ימין, ואפילו לא חיכה לקבלת המנדט בסוף סבב ההמלצות בשביל להתחיל בשיחות המו"מ הקואליציוני. ראשי המפלגות בגוש המרכז-שמאל, מאידך, הצהירו מיד לאחר הבחירות כי אין להם כוונה להצטרף לממשלה בראשות נתניהו, כך שממשלת אחדות, נכון לעכשיו, אינה על הפרק.

הנשיא הרצוג קיבל הבוקר לידיו את תוצאות הבחירות. לדבריו, הוא מאמין בהקמת ממשלת אחדות, אך הכחיש את הפרסומים לפיהם פעל להקמתה. "אין זה סוד שתמיד האמנתי ועודני מאמין באחדות, אך בניגוד לפרסומים, לא פעלתי ואינני פועל להקמתה של ממשלה כזו או אחרת, ואינני עוסק בהרכבה או בגודלה. אני משאיר את המלאכה הזו למערכת הפוליטית, ולה בלבד".

"בכוונתי להשלים את הליך ההתייעצויות עד יום שישי, ולהטיל את מלאכת הרכבת הממשלה ביום ראשון הקרוב", סיפר הנשיא. "לנבחרי הציבור אני פונה ואומר: לצד ויכוח פוליטי תוסס והכרחי, לצד הכרעות וקבלת החלטות, לצד אי ויתור על תפיסת העולם - אסור לוותר בשום פנים ואופן על היחד שלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
בווידאו: סבב ההתייעצויות בבית הנשיא לקראת הקמת הממשלה/צילום: רוני כנפו
מירי רגב, יריב לוין במהלך סבב ההתייעצויות בבית הנשיא לקראת הקמת הממשלה 9 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
נציגי הליכוד רגב ולוין בהתייעצויות אצל הרצוג, היום/ראובן קסטרו

נציגי הליכוד יריב לוין, מירי רגב ואלי כהן היו הראשונים להתקבל אצל הנשיא. בתשובה לשאלת הנשיא על לוחות זמנים להרכבת הקואליציה, אמר יריב לוין: "מדינת ישראל עברה תקופה ארוכה של חוסר ודאות ויש ציפיה ציבורית שנקים ממשלה בהקדם, ולא נשאיר את המדינה בחוסר ודאות. אנחנו מקיימים מו"מ רציף עם כל השותפות שלנו".

בפגישה אמרה רגב, "אנחנו באים לעבוד, אנחנו לא מתעסקים בחרמות, לא החרמנו אף אחד. מאז הבחירות אנחנו רואים תופעה של הפחדה של הציבור וניסיון לערער על דין הבוחר". לכך התייחס הרצוג, ואמר, "אין קמפיין דה לגיטימציה, אבל אני שם את הפיל בחדר: מבחינה מספרית חצי מהציבור לא בחר בממשלה ואז עולה שאלת האיזון בין הרשויות. צריך לדעת להמציא את האיזונים בדיאלוג הזה".

לוין ענה לו, "לצערי במשך שנים רבות לא היה את הדיאלוג הזה ונותרו פה דברים ממחוזות לא-של-מדינה דמוקרטית. אנחנו לא באים לפגוע באף אחד, לא למוטט אף אחד, אלא ההפך הגמור. אנחנו באים לחזק את הדמוקרטיה. דיאלוג לא יכול להיות מילה מכובסת לשיתוק".

הרצוג הזכיר במרומז את הדיון על פסקת ההתגברות שנידון בימים האחרונים בין חברי הקואליציה המסתמנת. "חלק מהבסיס של דמוקרטיה בריאה הוא שיש איזונים. לרשות המבצעת יש הרבה כוח והיא לא תמיד יודעת לרסן אותו", אמר. אלי כהן ציין בפניו כי "חייבים לעשות תיקונים. מי שמוביל אצלנו את הנושא החשוב הוא יריב לוין שבא מתוך מטרה שתהיה הפרדת רשויות, שיהיה איזון והדמוקרטיה תישמר".

הליכוד במהלך סבב ההתייעצויות בבית הנשיא לקראת הקמת הממשלה 9 בנובמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
הליכוד במהלך סבב ההתייעצויות בבית הנשיא, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

בהצהרה שנשאו נציגי הליכוד בתום הפגישה עם הרצוג, הודיעו על המלצתם של חברי המפלגה על יושב ראשה, בנימין נתניהו, כמועמד להרכבת הממשלה הבאה. עוד התייחס לוין למו"מ הקואליציוני הנידון בימים אלה: "נדון עם השותפות שלנו וננסה להגיע להסכמות על מכלול הנושאים הרלוונטיים. כשנגיע להסכמות נגיע עם הצעות חוק מסודרות לכנסת, וכל הציבור ידע בדיוק מה אנחנו מבקשים לקדם. בשלב הזה מוקדם לדעת מה יהיו הסיכומום וכיצד הדברים ייראו בדיוק".

הליכוד לאחר סבב ההתייעצויות בבית הנשיא לקראת הקמת הממשלה 9 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
כהן, לוין ורגב, היום/ראובן קסטרו

הבאים בתור שהגיעו להתייעצות עם הרצוג היו נציגי יש עתיד אורנה ברביבאי, קארין אלהרר ובועז טופורובסקי. ברביבאי הודיעה לנשיא כי הם ממליצים להטיל את המנדט על ראש הממשלה המכהן ויו"ר מפלגתם יאיר לפיד. "כמובן מקבלים את תוצאות הבחירות, ואת כמעט מיליון אזרחים שהצביעו ליש עתיד מתוך הכרה ביכולת של לפיד להוביל".

לשאלות הרצוג, האם הם "לא רואים שום היתכנות להקמת ממשלת אחדות לאומית", ענתה ברביבאי כי "העיקרון הוא שלא נשב עם מי שנאשם בעבירות בפליליות ולא נמכור את הערכים שלנו". הרצוג הקשה ואמר: "אבל ברור שיש רוב מובהק לממשלה עם סדר יום מסוים - ראיתי סקר בערוץ 13 שהראה שהרבה מאוד מהבוחרים של המחנה שלכם היו שמחים בממשלת אחדות". אלהרר ענתה כי "הסקר הראה שאלה ברורה אם אתה מעדיף ממשלה קיצונית חשוכה או ממשלת אחדות, ברור מה תהיה התשובה". היא הוסיפה: "אנחנו לא מתכוונים להיות אופוזיציה למדינה, נהיה אופוזיציה לממשלה".

המחנה הממלכתי במהלך סבב ההתייעצויות בבית הנשיא לקראת הקמת הממשלה 9 בנובמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
נציגי יש עתיד בהתייעצות בבית הנשיא, היום/פלאש 90, יונתן זינדל
המחנה הממלכתי במהלך סבב ההתייעצויות בבית הנשיא לקראת הקמת הממשלה 9 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
אלהרר, ברביבאי וטופורובסקי בהצהרה, היום/ראובן קסטרו

"האמירות נגד מערכת המשפט מחייבות אותנו יותר מתמיד להיות אופוזיציה לוחמת", אמרה בהמשך ברביבאי. "הרי פסקת ההתגברות היא פעולה לשינוי שיטת המשטר בישראל ואת זה אנחנו לא יכולים לקבל".

בהצהרה שנשאו הנציגים בתום הפגישה עם הנשיא, אמרה ברביבאי כי "המלצנו שהקמת הממשלה תוטל על מי שיש לו יותר מנדטים ואנחנו מקבלים את הכרעת העם, נכבד אותה באופו מלא ונעביר את השלטון באופן מסודר". היא הוסיפה כי הם "מאוד מוטרדים מאמירות שנזרקות לאוויר בממשלה המתהווה, והאופן
שבו רוצים לפגוע במערכת המשפט ולשנות את שיטת המשטר בישראל בדרך שבעינינו לא לגיטימית. לכן נלך לאופוזיציה".

המחנה הממלכתי במהלך סבב ההתייעצויות בבית הנשיא לקראת הקמת הממשלה 9 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
אלקין וגינזבורג לפני הכניסה להתייעצות עם הנשיא, היום/ראובן קסטרו

בפגישה של הנשיא עם נציגי המחנה ממלכתי, פנינה תמנו-שטה, זאב אלקין ואיתן גינזבורג, הודיעו על החלטתם שלא לתמוך באף מועמד להרכבת הממשלה. אלקין הסביר את החלטה זו ואמר: "התמונה ברורה מי המועמד המוביל ומי המפלגות שתומכות בו. לא נהיה פתטים ונמליץ על מי שאין לו סיכוי, ולכן בחרנו באפשרות של כיבוד הכללים". בכך התייחס להחלטה שלא להמליץ על לפיד מצד אחד, אך לא להמליץ על נתניהו, לו המפלגה מתנגדת.

תמנו-שטה אמרה כי הם בחרו ללכת "בראש מורם ובהבנה שנאבק על מה שצריך מהאופוזיציה, אבל נדע לשתף פעולה אם צריך". על נושא הרפורמות במערכת המשפט ופסקת ההתגברות אמר גינזבורג כי "אי אפשר שרוב מקרי של 61 ייתן פסיקות של בית משפט. מדובר במצב שמסוכן לישראל". תמנו-שטה הוסיפה על כך, "אנחנו חושבים שיש מקום לעשות שינויים, אך אין סיבה לעשות דברים בכוח הזרוע".

שס במהלך סבב ההתייעצויות בבית הנשיא לקראת הקמת הממשלה 9 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
נציגי ש"ס ממתינים לפני ההתייעצות אצל הנשיא, היום/ראובן קסטרו

האחרונים להגיע להתייעצויות אצל הנשיא היו נציגי ש"ס, שהמליצו על נתניהו לראשות הממשלה. על שאלתו של הרצוג באיזה סוג ממשלה הם תומכים, ענה מיכאל מלכיאלי כי "הלכנו לפני שנה וחצי לאופוזיציה, חזרנו מחוזקים. רוצים לקחת את המדינה למקום של זהות יהודית ושמירה על יוקר המחייה. הגוש הזה שהיה מאוחד גם באופוזיציה - רוצה לחזור בצורה מאוחדת לקואליציה".

כשהתבקשו להתייחס לנושא יוקר המחייה, אמר יואב בן צור כי "על אף הקשיים, יש סדרי עדיפויות. כשהממשלה יודעת שיש קבוצות אוכלוסיה שהן מוחלשות יותר צריך לתת להן תיקון נמרץ ולאפשר להן לחיות. במקביל נקים את הרשות למלחמה בעוני שתדאג שהמשפחות האלה יהיו נורמטיביות ויצאו ממעגל העוני שבהן הן נמצאות". הם טענו כי הנושא הוא מרכזי מבחינתם בהסכמים הקואליציוניים.

במענה לשאלת הרצוג על העליה של ש"ס בתוצאות האמת של הבחירות האחרונות, אמר חיים ביטון: "מחצית מבוחרינו אינם דתיים. מדובר בציבור מסורתי שכנראה הפריע לו מה שקרה בממשלה הקודמת. הציבור רוצה מסורת במדינה הזאת, ניסו למחוק את המסורת והדת והם לא אהבו את זה". הרצוג הביא לדוגמה את רפורמת הכשרות כנושא שלא מחק את הדת אלא כניסיון "אולי רק לייעל את המערכת". על כך השיב ביטון כי "מתן כהנא הוביל את המהלכים בצורה של פגיעה. הרפורמה הזאת הכניסה הרבה דברים שפגעו בדת".

יואב בן צור התייחס להרכב הממשלה הבאה: "על אף הרכבה המאיים, היא תהיה מאוזנת ואחראית. אנחנו לא באים לדרוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully