וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום הגדול של הדמוקרטיה האמריקנית: הקלפיות לבחירות אמצע הכהונה נפתחו

עודכן לאחרונה: 8.11.2022 / 19:41

לאחר קמפיין ארוך, סוער ומפלג במיוחד, מיליוני בוחרים בארצות הברית החלו לזרום אל הקלפיות כדי לבחור את הנציגים שלהם בקונגרס ובשלל תפקידים במדינה וברשות המקומית, שיקבעו את אורח חייהם בשנתיים הבאות | וואלה! עושה סדר במתרחש בארה"ב

בווידאו: הבוחרים מצביעים בקלפיות במדינת אוהיו בבחירות אמצע הכהונה/רויטרס

לאחר קמפיין ארוך, סוער ומפלג במיוחד, מיליוני בוחרים בארצות הברית החלו לזרום היום (שלישי) לקלפיות כדי לבחור את הנציגים שלהם בקונגרס ובשלל תפקידים ברמת המדינה והרשות המקומית, שיקבעו את אורח חייהם בשנתיים הבאות.

השנה, "הגל האדום" ניכר בבירור, כשהמפלגה הרפובליקנית הגיעה ליום הבחירות נישאת על כנפי התנגדות עזה לנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן, האג'נדה שלו והתקווה להשתלט מחדש על הסנאט ועל בית הנבחרים.

אם המפלגה הרפובליקנית תזכה ברוב המושבים בבית הנבחרים או בסנאט, חבריה יהיו בעמדה לחסום את אג'נדת החקיקה המקומית של ביידן - מה שיביא לכך שבשנתיים הקרובות העולם עשוי להיות עד לאמריקה שמנוהלת על ידי ממשלה חצויה, כולל קיפאונות פוליטיים, משברים פיננסיים וחקירות הדדיות בין שני צדי המעבר.

בחירות אמצע, הריסבורג ארה"ב, 8 בנובמבר 2022. רויטרס
האמריקנים יוצאים לבחור, בהריסבורג ארה"ב/רויטרס
  • איך הבחירות משפיעות על בית הנבחרים?

    בבית הנבחרים, בו כהונת הנציגים נמשכת שנתיים, כל 435 המושבים עומדים לבחירה. הדמוקרטים שולטים כיום בפער צר ביותר, אך הרפובליקנים זקוקים לחמישה מושבים בלבד כדי לזכות ברוב המושבים.

  • מדוע 435 חברי בית הנבחרים נבחרים כל שנתיים?

    בחירה בחברי בית הנבחרים כל שנתיים מאפשרת לאזרחים הבוחרים שליטה ישירה ומידית יותר על הכיוון שבו הממשלה שלהם נעה.

  • איך הבחירות משפיעות על הסנאט?

    בסנאט, בו מאה מושבים, 35 מושבים עומדים לבחירה. הסנאט, שבו כהונת הסנאטורים נמשכת שש שנים, מחולקת כיום 50-50 בין שתי המפלגות, סגנית הנשיא קמלה האריס היא הקול שובר השוויון לטובת המפלגה הדמוקרטית. עם זאת, הרפובליקנים זקוקים למושב אחד בלבד כדי להטות את הרוב לטובתם.

    גבעת הקפיטול, וושינגטון הבירה. ויקיפדיה, אתר רשמי
    גבעת הקפיטול, וושינגטון הבירה/אתר רשמי
  • מדוע רק שליש מהסנאטורים עומדים לבחירה?

    סנאטורים מכהנים בכהונה בת שש שנים, ואילו בחירות פדרליות נערכות כל שנתיים. המושבים בסנאט מחולקים לשלוש קטגוריות, וכשליש נבחרים כל שנתיים מחדש.

  • מה עם מושלי המדינות?

    יש 36 מרוצים לתפקיד מושל מדינה, בנוסף לשלל משרות נמוכות דרג יותר ברמת המדינה והמועצות המקומיות. להתמודדות על תפקיד מזכירי המדינה יש חשיבות גדולה השנה משום שהם אלה שמנהלים את הבחירות במדינה עצמה, כולל בבחירות לנשיאות ב-2024.

  • מה הן הסוגיות העיקריות שעומדות בבחירות?

    סוגיות שונות עומדות לבחירה, כמו הגישה להפלה, שינויים במערכת ההצבעה, חוקי פיקוח על נשק וחקיקה של שימוש בקנאביס לצורכי פנאי. הכלכלה צפויה לקבוע את תוצאות הבחירות גם השנה. יוקר המחיה בארצות הברית נמצא בשיא של 40 שנה, מחירי האנרגיה עולים והציבור האמריקני זועם ומתוסכל. ביידן לא הצליח לתרגם את האתגרים הכלכליים למסר פוליטי חזק וברור וחוסר הביטחון בקרב הבוחרים גבוה. חלק מהדמוקרטים סבורים כי במהלך הקמפיין, המועמדים שלהם התעלמו מהחששות האמיתיים של הבוחרים והתמקדו יותר במריבות עם הרפובליקנים. הרפובליקנים מנגד בחרו באסטרטגיה של הפניית האצבע המאשימה כלפי ביידן, ללא קשר לסוגייה. הם תקפו את האינפלציה הגבוהה, הפשיעה, את החינוך וההגירה כאג'נדה דמוקרטית קיצונית.

    הפגנה נגד איסור ההפלות בארצות הברית, באוהיו. 24 ביוני, 2022. רויטרס
    הפגנה נגד איסור ההפלות בארצות הברית, באוהיו. 24 ביוני, 2022/רויטרס
  • מה יקרה אם הרפובליקנים ינצחו?

    גל רפובליקני בבחירות יציב במשרות המפתח מועמדים שתומכים בטראמפ, ומחויבים לתיאוריית הקשר שלו לגבי הונאת בחירות ב-2020. הנשיא לשעבר עשוי לחמש את בית נבחרים בשליטה רפובליקנית נגד ביידן לקראת הבחירות ב-2024. חבר בית הנבחרים קווין מקארתי, שייהפך ליו"ר בית הנבחרים במקרה של ניצחון רפובליקני, לא שלל את האפשרות לנסות להדיח את ביידן, אף שאין ראיות לכך שביצע עברה כלשהי שראויה להדחה. המפלגה הרפובליקנית תאמלל את חיי ביידן ותחסל את תקוותו להיבחר שוב ב-2024. הם עלולים לפתוח בשלל חקירות נגדו בסוגיות שנעות מהקורונה ועד הנסיגה מאפגניסטן. בסנאט, הרפובליקנים מתכננים להקשות על ביידן לאשר מינויים לקבינט, שגרירים חשובים בעולם ושופטים, כמו גם להיאבק על התקציב, מה שעלול להחריף גם את המשבר הכלכלי הגלובלי. הנשיא לשעבר הפך את בחירות האמצע למבחן של נאמנות אליו. מנהיגים במפלגה הרפובליקנית מעדיפים שטראמפ לא יתערב כלל בבחירות, דבר שלא נענה כמובן בנאומיו האחרונים של הנשיא לשעבר שחוזר ומרמז על התמודדותו ב-2024. אם אכן יתמודד, הקמפיין שלו עשוי לעורר קריסה פוליטית משום שיש סיכוי לכך שיוגשו נגדו כתבי אישום באחת מהחקירות הרבות שבהן הוא מעורב - ובמיוחד החקירה לגבי לקיחת מסמכים חסויים מהבית הלבן לאחוזתו בפלורידה עם עזיבתו את המשכן הנשיאותי.

    נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מביתו בניו יורק, 10 באוגוסט 2022. רויטרס
    נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מביתו בניו יורק, 10 באוגוסט 2022/רויטרס
  • מה יקרה אם הדמוקרטים ינצחו?

    ניצחון של המפלגה הדמוקרטית יאפשר לביידן להמשיך עם אג'נדת החקיקה החברתית והבריאותית שלו, כמו גם אג'נדת האקלים ולאזן את מערכת המשפט באמצעות מינוי של שופטים ליברליים, לאחר ארבע שנים שבהן טראמפ מינה שופטים שמרנים. באופן מסורתי, המפלגה של הנשיא המכהן מפסידה בבחירות האמצע. אם התוצאות לא יהיו גרועות כפי שמנבאים לדמוקרטים, ביידן יקבל דחיפה חיובית בעודו שוקל התמודדות שנייה ב-2024. אם הרפובליקנים ינצו בגדול, יתחזקו הספקות לגבי יכולתו לכהן כנשיא, בעיקר לאור גילו המבוגר (יחגוג 80 החודש).

    נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפנסילבניה. 30 באוגוסט 2022. רויטרס
    נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפנסילבניה. 30 באוגוסט 2022/רויטרס
  • מהו מושב מתחלף?

    מושב מתחלף הוא מושב בבית הנבחרים או בסנאט שהבוחרים לוקחים ממפלגה אחת ומעניקים למפלגה השנייה בבחירות.

  • מהן בחירות מיוחדות?

    כשסנאטור פורש, הולך לעולמו או עוזב את המשרה לפני שכהונתו מסתיימת, המושל של המדינה ממנה בדרך כלל ממלא מקום למושב המתפנה. במקרה כזה, יש לבוחרים הזדמנות לבחור כרצונם רק בבחירות הפדרליות הקרובות. השנה, יש בחירות מיוחדות לסנאט באוקלהומה, היכן שהסנאטור הרפובליקני ג'יימס איינהופ יפרוש בשנה הבאה. בקליפורניה, הסנאטור הדמוקרטי אלכס פדילה, שמונה כמחליף של קמלה האריס כשנבחרה לסגנית הנשיא, מתמודד כדי להשלים את הכהונה של האריס בינואר וכדי לזכות בכהונה הבאה. את חברי בית הנבחרים אי אפשר למנות, לפיכך כשמושב בבית הנבחרים מתפנה, צריך לערוך בחירות מיוחדות כדי למלא אותו. השנה, יתקיימו בחירות מיוחדות באינדיאנה לחודשיים האחרונים של כהונתה של חברת בית הנבחרים ג'קי וולורסקי שמתה בתאונת דרכים באוגוסט.

  • מתי נדע מי המנצח?

    התוצאות הסופיות יפורסמו, ככל הנראה, ימים או שבועות לאחר הבחירות. באופן כללי, כ-21 מיליון אמריקנים כבר הצביעו בהצבעה מוקדמת ב-46 מדינות.

מפה של הרכב הסנאט. טוויטר, אתר רשמי
הסנאט האמריקני/אתר רשמי, טוויטר

ליל הבחירות

בבית הנבחרים, יש כמה מרוצים צמודים במיוחד שמספקים הבנה כלשהי לגבי הבחירות. אם הרפובליקנים יתחילו לנצח בפרברים ובמחוזות שבהם ביידן לא היה פופולרי כמו טראמפ ב-2020, אפשר יהיה לומר שהם בדרך לניצחון כללי.

הרפובליקנים יוכלו לנצח ברוב בבית הנבחרים אם יגרפו את המושבים במדינת ניו יורק. גם ההתמודדות במחוז הקונגרס השמיני בקולורדו הוא קריטי במיוחד. מרוץ צמוד נוסף נערך במחוז השביעי של וירג'יניה. אם הדמוקרטים ימשיכו לשלוט שם, יש סיכוי שהגל האדום ירוסן קמעה. המחוז השביעי של מישיגן הוא אזור בעל חשיבות גבוהה גם כן.

בסנאט, כדאי לשים לב לבחירות בפנסילבניה, אריזונה, נבאדה וג'ורג'יה. ניצחון דמוקרטי בפנסילבניה ישקף את הסיכוי הטוב ביותר של הדמוקרטים לנצח במושב רפובליקני.

ג'ון פטרמן, דמוקרטי פרוגרסיבי, מוביל על ד"ר מהמט אוז בסקרים - אף שבחודש מאי האחרון עבר שבץ שאילץ אותו להישאר בבית במשך חודשים. אוז הוא כוכב טלוויזיה מיליונר והמועמד של דונלד טראמפ. הוא אמריקני ממוצא טורקי, ועשוי להיות הסנאטור המוסלמי הראשון בארצות הברית. אוז, מנתח לב בן 61, הנחה בעבר תוכנית בשם "המופע של ד"ר אוז", והיה אורח קבוע בתוכניתה של אופרה ווינפרי. הוא וטראמפ מיודדים קרוב ל-20 שנה. הקמפיין של אוז נהנה מתרומות בסך עשרות מיליוני דולרים.

פנסילבניה היא מדינה מתנדנדת שבה הבחירות בדרך כלל צמודות. ב-2020, ביידן ניצח את טראמפ במדינה בפחות מ-1.2%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully