וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' האשים: שירותי הביטחון עודדו את יגאל עמיר לבצע את זממו

עודכן לאחרונה: 6.11.2022 / 22:55

יו"ר הציונות הדתית התייחס לפעולות שב"כ שקדמו לרצח וטען כי הן הובילו את יגאל עמיר לפשע. בכירים בשב"כ: "בוחר לעודד קונספירציות". יו"ר האופוזיציה נתניהו התייחס ליום שאחרי הבחירות ואמר כי "צריך לדעת לעבוד ביחד"

סמוטריץ' בטקס לזכרו של רבין בכנסת: "שירותי הביטחון עודדו את יגאל עמיר לבצע את זממו"/ערוץ הכנסת

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' נאם הערב (ראשון) בישיבה המיוחדת במליאת הכנסת לזכרו של יצחק רבין, והטיל את האחריות של הרצח על שירותי הביטחון. "לא רק ששירותי הביטחון לא מנעו את הרצח - הם עודדו את יגאל עמיר לבצע את זממו", אמר השר המיועד, והתייחס לפעולות סוכן סמוי בשב"כ שקדמו לרצח. "מותר להגיד שרבין הוביל תהליך הרסני".

גורמים בכירים בשב"כ הביעו בשיחה עם וואלה זעזוע מהתבטאות סמוטריץ'. "דווקא ביום הזה, נבחר ציבור בחר לעודד קונספירציות ולהכפיש ארגון שכל ייעודו סיכול טרור באשר הוא והגנה על ביטחון המדינה. יש לגנות התבטאויות המעודדות שיח קיצוני", מסרו הגורמים.

סמוטריץ' השיב לשב"כ: "מצער מאוד שהשב"כ מתנער מאחריות לכשליו ברצח רבין ולקביעה החד משמעית של ועדת שמגר על אחריותו בהפעלת הסוכן 'שמפניה', שביצע פרובקציות ותרם במעשה ובמחדל לרצח הנורא ומוסיף חטא על פשע ותוקף נבחר ציבור בשל כך. חוסר היכולת של גוף ממלכתי לקבל ביקורת עניינית ולתקן צריכה להדאיג כל אזרח ישראלי".

שר הביטחון בני גנץ התייחס לדבריו של סמוטריץ'. "מי שרצח את רבין היה הרוצח המתועב יגאל עמיר", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. "מי שהסיתו ויצרו את ההסתה הם מנהיגי הציבור, ומי שניסה לשמור על רבין, הפיק את הלקחים ומבצע את תפקידו בשמירה על אישי ציבור באופן מסור ומקצועי הוא שירות הביטחון הכללי. ההאשמות כלפי השב"כ הן קונספירציה שדינה להימחק מהשיח ולא להינשא על ידי מנהיגי ציבור ושרים בכירים לעתיד".

גם ראש השב"כ לשעבר, אבי דיכטר גינה את דברי יו"ר הציונות הדתית: "אני מגנה בכל תוקף את אמירתו המנותקת מהמציאות של סמוטריץ' המאשים את אנשי שירות הביטחון הכללי בטענה שעודדו את יגאל עמיר לרצוח את ראש הממשלה יצחק רבין. אמירה זו פוגעת בשמם הטוב של הארגון ואנשיו שעושים לילות כימים כדי להגן על אזרחי מדינת ישראל".

"צריך לצאת מן השוחות". נתניהו

נתניהו: "חילוקי הדעות לא ייעלמו - אסור שכוח האגרוף יחליף את כוח השכנוע"/ערוץ הכנסת

באירוע השתתפו גם ראש הממשלה יאיר לפיד, נשיא המדינה יצחק הרצוג ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו. נתניהו התייחס ליום שאחרי הבחירות: "צריך לנהל את הוויכוחים באחריות ובשיקול דעת, צריך לדעת על מה להסכים. אחרי שהסתיימה מערכת הבחירות, אחרי ששקע אבק ההתנצחות בין המחנות - צריך לצאת מן השוחות ולדעת לעבוד יחד. חילוקי הדעות לא ייעלמו - וזה בסדר. בכמה תחומים יש בינינו ויכוחים נוקבים, שגם אותם צריך לנהל באחריות ובשיקול דעת. מאבק רעיוני הוא יסוד מוסד בדמוקרטיה. מותר להתווכח, לא חייבים להסכים על הכול, אבל מנגד, צריך לדעת על מה כן להסכים, על מה רובנו מסכימים".

לפיד ביקש להגן על הדמוקרטיה ושלטון החוק. "היסוד הראשון שרבין היה אחד מבוניו והביא לעוצמתה של ישראל הוא שלטון החוק", אמר ראש הממשלה. אם ישראל תזנח את שלטון החוק, תפרק את הדמוקרטיה שלה, תיקח אחורה את הקידמה ואת הקשרים שלנו עם הקהילה הבינלאומית ותזנח לגמרי את השאיפה לשלום, אז היא תהיה מדינה חלשה יותר, והרעיונות של רבין ייקברו לצידו".

עוד אמר לפיד כי "היסוד השני של עוצמתה של ישראל היא העובדה שאנחנו חלק מהצד המנצח בקהילה הבינלאומית - הצד של המערב הטכנולוגי והמתקדם. העוצמה הישראלית נשענת גם על המחויבות של העולם המערבי לביטחוננו. 'עם לבדד ישכון' לא מקבל מסוקי אפאצ'י, לא מקבל גישה לצילומי לוויין מעל סוריה, לא מפתחים איתו כיפת ברזל ולא הופכים אותו לחלק מהתוכניות המדעיות והטכנולוגיות המתקדמות ביותר עלי אדמות. רבין, שהיה שגריר בוושינגטון לפני שמונה לראש ממשלה בפעם הראשונה, הבין גם את זה".

בווידאו: רה"מ, לפיד יוצא מהאזכרה לזכרו של יצחק רבין לפני נאום ראשי המפלגות/ערוץ הכנסת
בנימין נתניהו במהלך כינוס מליאת הכנסת לציון יום הזיכרון ליצחק רבין 
6 בנובמבר 2022. דני שם טוב, דוברות הכנסת
"חילוקי הדעות לא ייעלמו". נתניהו/דוברות הכנסת, דני שם טוב

"היסוד האחרון של תפיסת העוצמה של רבין הוא השאיפה לשלום. כמו בהרבה דברים אחרים, הוא ראה את זה באופן פשוט: האם ישראל תהיה חזקה יותר או חלשה יותר אם יהיה שלום? התשובה היא חזקה יותר", המשיך ראש הממשלה. "הוא הסביר שהוא לעולם לא יסכים לשלום שמחליש את ישראל, אלא רק לשלום שמחזק אותנו. רק שלום שהוא יצרן של עוצמה. לא בכל מחיר, לא בכל דרך, אבל בשורה התחתונה אם יהיה שלום אמיתי הביטחון הישראלי יתחזק, הכלכלה הישראלית תתחזק, החוסן החברתי יתחזק - אז צריך לחתור לשלום".

לאחר דבריו, יו"ר העבודה מרב מיכאלי עלתה לנאום. לפיד יצא במהירות מהאולם. בסביבתו מסרו כי עזב בעקבות "ענייני לוחות זמנים", והוא התנצל בפניה.

שר הביטחון בני גנץ גם נשא דברים, והתייחס לקריאות המתפללים בכותל נגדו, שקראו לו "רוצח". לדברי גנץ, 27 שנים אחרי רצח רבין - אלו אותן קריאות בדיוק. אני חרד למדינה הזאת, המילים בסוף מובילות למעשים. תסתכלו 27 שנה קדימה, תראו לאן הדברים יכולים להידרדר".

חבר הכנסת אחמד טיבי נאם בפעם הראשונה באירוע, ותקף את נתניהו: "אם רבין היה רואה אותך כורת ברית עם מי שחילק כרזות שלו לבוש במדי SS - הוא היה מרגיש שנרצח בשנית".

גנץ בישיבה המיוחדת לזכרו של רבין בכנסת

גנץ במליאת הכנסת: הייתי פסיק מלהיות כמו רבין - צעקו עלי רוצח רוצח רוצח/ערוץ הכנסת

מוקדם יותר היום התייחס לפיד לראשונה להפסד הגוש בראשותו בבחירות, במהלך נאום שנשא בטקס האזכרה הממלכתי ללאה ויצחק רבין בהר הרצל. יו"ר יש עתיד הבהיר כי הוא "לא מתכונן לבזבז את חייו בלשנוא את מי שניצח". הוא הדגיש שוב שלא יצטרף בשום תרחיש לממשלתו של נתניהו - אך שיתמוך במהלכים שיטיבו עם אזרחי ישראל.

"רצה הגורל והאזכרה הזו, ליצחק רבין מתקיימת רק כמה ימים אחרי שמדינת ישראל הלכה לבחירות וחזרה מהן שוב מפולגת, שוב כועסת, שוב מאיימת להתפצל ל'אנחנו והם'", אמר. "אין 'אנחנו והם', רק אנחנו. רצח רבין היה ניסיון התנקשות בעצם הרעיון של חיים משותפים. שרדנו אותו בקושי, אבל הפצעים עוד לא נרפאו. תפקידנו לרפא אותם כל יום מחדש.

אנחנו פה יחד. דתיים וחילונים, ימנים, שמאלנים ואנשי מרכז. חילוקי הדעות הם עמוקים, הם אמיתיים, לפעמים הכרחיים, אבל מעל הכול - יש לנו אחריות משותפת. צה"ל הוא של כולנו. המשטרה היא של כולנו. המערכת המשפטית היא של כולנו. התנ"ך הוא של כולנו".

"רוב מוחלט של אזרחי המדינה מאמינים בשלטון החוק, בערכים דמוקרטיים, בכבוד הדדי. רוב מוחלט של הישראלים רוצים יהדות שמחברת אותנו, לא יהדות שהיא כלי פוליטי ובטח לא יהדות שהיא אישור לאלימות. רוב מוחלט של אזרחי ישראל לא מוכנים שהשנאה תנהל את חייהם. לא מוכנים לשנוא את השכנים שלהם, את אלה ששירתו איתם בפלוגה, את מי שיושב איתם לשולחן השבת. אנחנו צריכים להחליט עכשיו, ברגע הזה, לאן המדינה הולכת. אנחנו קרובים לנקודת האל-חזור, אבל זה עדיין בידינו. אנחנו עדיין יכולים לשנות כיוון. המציאות היא לא תוצאה בלתי נמנעת של דמוגרפיה או גיאוגרפיה, היא תוצאה של הבחירות שנעשה וההחלטות שניקח".

"ביום שלישי בלילה היו הרבה אנשים הלומי צער שחשבו ואמרו שזה סופה של המדינה. הם טועים. בדיוק כמו שטעו אלה שאמרו את זה אחרי רצח רבין. בדיוק כמו שטעו אלה שצעקו את זה כשאנחנו הקמנו את הממשלה שלנו. יחד עם זאת אני לא מציע לממשלה החדשה להקל ראש בתגובות האלה. זהו כאב אמיתי של אנשים שחלומם התנפץ. זו חרדה אמיתית של אנשים שמרגישים שיש התקפה על אורח חייהם ועל הערכים החשובים להם ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully