וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איראן כבר משוחררת": ראיסי ביטל את דברי ביידן על רקע המשך ההפגנות

עודכן לאחרונה: 6.11.2022 / 11:32

הנשיא ביידן אמר ביום שישי כי "אל תדאגו, נשחרר את איראן". נשיא איראן אמר בתגובה: "לעולם לא נאפשר לכם להוציא לפועל את התשוקות השטניות שלכם כאן". מנגד, המחאה נמשכת זה היום ה-50

סטודנטים המשיכו להפגין ובעלי חנויות שבתו למרות הקמפיין של הרשויות באיראן לרסן את המחאה, כך על פי דיווחים ברשתות החברתיות. המחאה על מותה של מחסה אמיני בת ה-22 נכנסה ליומה ה-50 בשבת, על רקע דברי נשיא איראן אברהים ראיסי כי ערי איראן "בטוחות ומוגנות" לאחר שפטר את ההתחייבות של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן "לשחרר את איראן".

אמיני נעצרה על ידי משטרת המוסר בטהראן בטענה כי לא חבשה כראוי את החיג'אב, ולאחר שלושה ימים מתה בבית החולים. לדברי הרשויות מדובר ב"תאונה מצערת". כוחות הביטחון החמירו את הקמפיין נגד הסטודנטים המפגינים באוניברסיטאות, ערכו עליהם חיפוש והכריחו אותם להסיר מסכות פנים, דיווח "גרדיאן", לדברי פעילים.

הפגנת תמיכה במחאה באיראן בוושינגטון, ארה"ב, 15 באוקטובר 2022. רויטרס
הפגנות לאחר מותה של מחסה אמיני/רויטרס

עם זאת, המפגינים המשיכו לצעוק "אני אישה חופשיה, אתם סוטים" באוניברסיטה האיסלמית אזאד במשהאד בצפון מזרח איראן, בסרטון שפורסם ב-BBC בפרסית. "סטודנט יהיה מוכן למות ולא לספוג את ההשפלה", שרו המפגינים באוניברסיטת ג'ילאן בצפון המדינה. בעיר קזבין בצפון מערב איראן צעקו המפגינים סיסמאות דומות .

ארגון זכויות האדם Hengaw הנורבגי דיווח כי אנשים פתחו "בשביתה נרחבת" בעיר הולדתה של אמיני במחוז הכורדי, והחנויות לא נפתחו לקונים. ארגון זכויות האדם אירן יומן רייטס דיווח בשבת כי לפחות 186 בני אדם נהרגו בהפגנות. 118 אנשים נוספים נהרגו בהפגנות נפרדות מאז ה-30 בספטמבר באזור סיסתאן-בלוצ'יסתאן המוסלמי בעיקרו בדרום מזרח איראן. גורם רשמי ממחוז קרמאן אמר כי הרשויות מתקשות לדכא את ההפגנות שפרצו לאחר מותה של אמיני ב-16 ספטמבר. "המגבלות על האינטרנט, המעצרים של מנהיגי המחאה והנוכחות של כוחות הביטחון ברחובות תמיד עזרה לדכא את המחאות, אך הפעם הציבור שמוחה שונה", אמר רחמן ג'ללי, בכיר פוליטי במחוז, על פי ISNA.

ראיסי אמר אתמול כי וושינגטון לא הצליחה לעורר התקוממות כפי שעשתה ב"אביב הערבי" ב-2011. הוא ביטל את ההתחייבות של ג'ו ביידן, נשיא ארצות הברית, "לשחרר את איראן", ואמר כי איראן כבר השתחררה מהשאח שנתמך על ידי המערב ב-1979. "הנשים והגברים הצעירים שלנו נחושים, לעולם לא נאפשר לכם להוציא לפועל את התשוקות השטניות שלכם כאן", הוא אמר בעצרת לכבוד המצור על שגרירות ארצות הברית בטהראן ב-1979.

ביידן אמר ביום שישי: "אל תדאגו, אנחנו נשחרר את איראן. הם ישחררו את עצמם בקרוב מאוד". דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי ניסה לסייג לאחר מכן את הדברים, ואמר כי "הנשיא הביע את הסולידריות שלנו עם המפגינים, כפי שהוא נוהג לעשות, בכנות ובישירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully