וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמסלם לחברי ליכוד: "אני רק שר המשפטים, אם לא - אני הולך על הראש שלו 4 שנים"

עודכן לאחרונה: 6.11.2022 / 7:56

בליכוד נערכים לסבב התיקים בממשלה החדשה, ותיק המשפטים הוא אחד המבוקשים והיוקרתיים שבהם. בסביבת אמסלם הכחישו את נוסח הדברים אך אישרו כי במידה ולא ימונה לתפקיד - יעדיף להישאר בכנסת. גם על תיק האוצר, הביטחון, החוץ ותפקיד יו"ר הכנסת כבר מתחוללים קרבות פנימיים

בווידאו: הרגעים הגדולים של ליל הבחירות/מערכת וואלה!

גובר המתח בליכוד לקראת חלוקת התפקידים בממשלה החדשה. ח"כ דודי אמסלם, שדורש לקבל את תיק המשפטים, אמר בשבוע שעבר בשיחה עם חברי ליכוד בחתונה בקיסריה כי זה התיק היחיד שהוא מעוניין לקבל בממשלה והוסיף: "אני רק שר המשפטים, אם לא - אני הולך על הראש שלו ארבע שנים". מטעמו של אמסלם הכחישו את נוסח הדברים, ואמרו ש"הוא לא מדבר ככה כלפי ראש הממשלה הנבחר והדברים הם כנראה פרי דמיונו של אדם כזה או אחר". עם זאת, מקורבים לאמסלם אישרו כי תיק המשפטים הוא היחיד שהוא מעוניין לקבל בממשלה, ובמידה ולא יקבל אותו, הוא יעדיף להישאר בכנסת.

תיק המשפטים נחשב לאחד התיקים היוקרתיים והחשובים בממשלת נתניהו השישית, לנוכח הרפורמות שחברות הקואליציה מעוניינות לעשות במערכת המשפט - בהם פסקת התגברות שתאפשר לכנסת לבטל החלטות בג"ץ, ביטול עבירת המרמה והפרת האמונים, שינוי שיטת בחירת השופטים, ועוד. גם יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ יריב לוין, מקורבו של נתניהו, נחשב למי שמכוון לתיק המשפטים, אך לוין שוקל גם לקבל את תיק החוץ.

דוד אמסלם. יונתן זינדל, פלאש 90
"הדברים מדומיינים". אמסלם/פלאש 90, יונתן זינדל

סבב חלוקת התיקים והתפקידים בליכוד מייצר בין בכירי המפלגה תחרות פנימית מתוחה לא פחות מהפריימריז הקובעים את דירוג הרשימה בבחירות. אחרי שנה וחצי באופוזיציה, השרים לשעבר מצפים לחזור למשרדי הממשלה ולהשתדרג בבכירותם במידת האפשר, וחברי כנסת שהמריאו בפריימריז למקומות גבוהים מחכים גם הם להתמנות לשרים בהתאם לכוחם ומעמדם. יו"ר הליכוד בנימין נתניהו צפוי לחלק את התפקידים במפלגתו רק אחרי שיסתיים המו"מ הקואליציוני עם השותפות בבלוק הימין. אך כבר עכשיו בליכוד מעריכים שיהיו לפחות ל-20 מינויים של שרים וסגני שרים בממשלה, בנוסף לתפקידים בכירים בכנסת: יו"ר הכנסת, יו"ר הקואליציה, וראשי ועדות.

נתניהו אמר בקמפיין הבחירות כי הליכוד ישמור על שלושת התיקים הבכירים בממשלה - אוצר, חוץ וביטחון- אך לא הנמנע שההרכב הזה ישתנה בהתאם לדרישות המפלגות. כך למשל, יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', דורש לקבל את משרד האוצר, אבל במקביל, בליכוד כבר החלו לריב עליו: ישראל כץ, שכבר כיהן כשר האוצר בעבר, הודיע לנתניהו שהוא מעונין לחזור לתפקיד, וגם אלי כהן, שהגיע למקום השני בפריימריז האחרונים, וניר ברקת, שקיבל מנתניהו הבטחה לתיק האוצר בעבר, לוטשים אליו עיניים.

ואולם, לכץ יש מחנה פנימי בסיעת הליכוד, שכולל את אמסלם, דוד ביטן, ונסים ואטורי, שמתכוון לפעול ביחד כבלוק אחד מול נתניהו במשא ומתן על חלוקת התיקים. אמסלם דורש את תיק המשפטים, וביטן, שיש לו כתב אישום ולכן לא יכול להתמנות לשר, רוצה להיות להיות יו"ר הכנסת. גם על תפקיד יו"ר הכנסת יש כבר תחרות, בין ביטן, אופיר אקוניס ודני דנון.

עוד בוואלה!

סמוטריץ' לאוצר, בן גביר לביטחון הפנים? בליכוד נערכים לקרבות על חלוקת התיקים

לכתבה המלאה
יואב גלנט מגיע לכינוס סיעת הליכוד במצודת זאב, תל אביב 17.06.21. ראובן קסטרו
יקבל את תיק הביטחון על חשבון דיכטר? ח"כ גלנט/ראובן קסטרו

תיק החוץ ותיק הביטחון הם עוד שני תיקים בכירים ויוקרתיים שמעוררים מתח פנימי בליכוד: האלוף במיל' יואב גלנט נחשב למועמד המוביל לתיק הביטחון, וגם ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר אמר שהוא מעוניין להתמנות לתפקיד אך בליכוד מעריכים שיסתפק גם בתיק אחר.

במשרד החוץ יריב לוין ואמיר אוחנה נחשבים למועמדים מובילים, וגם ישראל כץ עשוי לבקש את התיק במידה והאוצר יינתן למישהו אחר. בנוסף, מירי רגב מעוניינת לחזור למשרד התחבורה, מיקי זוהר, ששיפר את מעמדו לעשיריה הראשונה בפריימריז, מכוון למשרד הכלכלה או התרבות והספורט. גם המצטרפים החדשים לליכוד, פליטי ימינה עידית סילמח ועמיחי שיקלי, צפויים לקבל תפקיד סביב שולחן הממשלה.

מנגנון הג'ובים

סבב התיקים בליכוד יחל רק אחרי שייסגרו ההסכמים מול המפלגות האחרות בקואליציה. בש"ס צפויים לדרוש את תיק הפנים וכן את תיק הדתות והנגב הגליל. נתניהו ייאלץ להכריע בעימות שצפוי לש"ס עם הציונות הדתית על תיק הדתות, והפתרון המסתמן כי סמוטריץ' ימנה סגן שר ממפלגתו במשרד וייבנה מנגנון מינויים שיאפשר לציונות הדתית נתח מסוים מהג'ובים במשרד. דרעי ידרוש גם את ראשות ועדת החוקה או ועדת הכלכלה בכנסת. ביהדות התורה צפויים לדרוש את תיק השיכון והבינוי או האוצר עבור היו"ר יצחק גולדקנופף וכן את ראשות ועדת הכספים וכן ראשי ועדות נוספים בכנסת כמו ועדת החוק.

המו"מ המורכב יותר יתנהל מול הציונות הדתית, בשלושה מישורים נפרדים - סמוטריץ', בן גביר ואבי מעוז ממפלגת נעם. סמוטריץ' צפוי לדרוש את תיק הביטחון אך ההערכה כי יעשה זאת על מנת לקבל לבסוף האוצר או המשפטים. בן גביר ידרוש את תיק ביטחון הפנים וכך יהפוך גם לחבר בקבינט המדיני ביטחוני. השניים שכאמור ינהלו מו"מ נפרד צפויים לקבל תיקים נוספים.

אבי מעוז, ח"כ ממפלגת נעם שחרטה על דגלה את המאבק בקהילה הלהט"בית, לא יתמנה לשר אך צפוי לדרוש ביטול החלטות שקיבלה הממשלה היוצאת לטובת הקהילה הגאה כמו ביטול האיסור על טיפולי המרה ועוד. נתניהו הוציא אתמול הודעה בה הבהיר כי לא יהיו שינויים בסטטוס קוו של קהילת הלהט"ב.

נתניהו במהלך כנס בשבע 23 באוקטובר 2022. בשבע, ערוץ 7, אתר רשמי
ייאלץ להכריע. נתנה/אתר רשמי, בשבע, ערוץ 7

מטעמו של אמסלם נמסר בתגובה: "ח"כ דודי אמסלם אכן רוצה להיות שר המשפטים, לא על מנת להיות סתם שר - אלא כדי לקדם את הרפורמית עליהן הוא שוקד כבר זמן רב, להגביר את המשילות ולתקן את מערכת המשפט. לגבי שאר האמירות - הוא לא מדבר ככה כלפי רה"מ הנבחר נתניהו והדברים הם כנראה פרי דמיונו של אדם כזה או אחר, שלא שמע טוב או לא הבין דבר".

בחשבון הטוויטר שלו כתב הערב אמסלם: "ממשלה ימנית, יהודית ולאומית היא בנפשנו - ואנו מחוייבים להקים אותה במהרה. אבל אם לא נקדם את הרפורמות המשפטיות, הזהות היהודית, הגאווה הלאומית, המשילות והסיוע לאוכלוסיות החלשות - אין שום טעם להקים ממשלה שכזו רק בשביל ג'ובים. ציבור בוחרי הליכוד שלח אותנו כדי למשול - הבטחות צריך לקיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully