וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם מסכמים: "הבחירות בישראל - יום מפחיד לדמוקרטיה"

עודכן לאחרונה: 3.11.2022 / 13:13

מאמרי הדעה והפרשנויות בעקבות הבחירות בישראל אינם אופטימיים. מרביתם מבליטים את החששות לדמוקרטיה הישראלית, את העליית הימין הקיצוני, את ההידרדרות האפשרית עם השכנות באזור - ועם בעלת הברית החשובה ביותר

בווידאו: הרגעים הגדולים של ליל הבחירות/מערכת וואלה!

יומיים עברו, וכותבי טורי הדעה ומאמרי המערכת באתרים הבינלאומיים דוברי האנגלית עיכלו את תוצאות הבחירות בישראל - והמסקנה אינה מעודדת. מרביתם מזהירים מפני האיומים שצפויים למערכת המשפט הישראלית ולזכויות האזרח, כולל זכויות מיעוטים - ומדגישים את ההשפעה שתהיה להתחזקות הימין הקיצוני ולהשפעה שלו בממשלה על המדינה כולה.

מאמר המערכת של ה"גרדיאן" הבריטי אינו בוחל במלים וכותרתו "הבחירות בישראל: יום מפחיד לדמוקרטיה".

"הניצחון של הימין הקיצוני - עובדה מבהילה בפני עצמה - עלולה להוביל להרס הבלמים והאיזונים של מערכת המשפט על ידי הכוח הפוליטי", נכתב במאמר. "מה שמזעזע באופן מהותי הוא הניצחון של ימין קיצוני גזעני, בצורתו של בעלות הברית הדתיות-ציוניות של בנימין נתניהו, שרוצות 'לגרש' אזרחים פלסטינים מישראל ולספח את הגדה המערבית".

בנימין נתניהו בעצרת הליכוד לאחר הבחירות לכנסת ה-25, 2 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
בנימין נתניהו בעצרת הליכוד/ראובן קסטרו

cעלות ברית אלה הן לא רק השותפות של נתניהו, מדגיש המאמר, "אלא פרי ידו של נתניהו עצמו: הוא טיפח ונירמל שלוש מפלגות ימין קיצוניות, ובמיוחד את איתמר בן גביר, שהורשע בהסתה לגזענות והיה חלק מארגון הטרור 'כך', שהודות לנתניהו, עומד כעת בראש המפלגה השלישית בגודלה בישראל וצפוי להתמנות לשר בכיר בקבינט העתידי", מסביר המאמר.

במאמר יש גם התייחסות לחשש בממשל הנשיא ביידן ליחסי ישראל-ארצות הברית לאור התוצאות הקיצוניות. מממשל ביידן כבר נמסר כי "יתקשו מאוד לעבוד עם בן גביר כשר", אבל את נתניהו זה לא ממש מטריד, נכתב. "הוא מסתמך על הרפובליקנים ועל חזרתו של דונלד טראמפ לנשיאות בבחירות ב-2024".

המאמר מסכם: "זאת עלולה להיות נקודת מפנה בדמוקרטיה הישראלית ובמיוחד במערכת המשפט שלה, עם השלכות דרמטיות ועגומות. הליכוד וציונים הדתיים רוצים רק דבר אחד: לרסן את בית המשפט העליון ומוסדות דמוקרטיים אחרים, כמו העצמאות והכוח של התובע הכללי. נתניהו רוצה שהצרות המשפטיות שלו ייעלמו ומוכן לחוקק חוקים לא חוקתיים בשביל כך, מה שיסלול את הדרך לאג'נדה קיצונית", ולא שוכח להזהיר גם את נתניהו מפני האפשרות ש"הגולם יתהפך על יוצרו" והכוחות הקיצוניים שטיפח יצאו מכלל שליטתו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
איתמר בן גביר לאחר תוצאות המדגם 2 בנובמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"בימין חוגגים". איתמר בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

ב"ניו יורק טיימס" בחרו להדגיש את החגיגות בימין הקיצוני, בעקבות תוצאות הבחירות. אף שהניצחון של נתניהו עדיין לא הוכרז באופן רשמי, בעלות בריתו בימין הקיצוני "כבר מתענגות על הכוח החדש שלהן", נכתב. על פי הכתבה, ללא קשר לגורלו של נתניהו, "התוצאות הציבו קבוצות שוליות ביותר וקיצוניות מבחינה אידאולוגית בלב המערכת הפוליטית הישראלית".

ב"וול סטריט ג'ורנל", כותרת הכתבה היא "ניצחון החלטי לנתניהו בישראל". הכתבה מתמקדת בנתניהו, ולאו דווקא בעליית הימין הקיצוני, והטענה המרכזית בה היא שמרבית הישראלים עדיין מאמינים שנתניהו הוא האיש ביותר לתפקיד ראש הממשלה, שוב, במיוחד על רקע השכונה המסוכנת, על פי הכתבה, שבה נמצאת ישראל. "נתניהו נחשב למנהיג שיכול להתמודד בצורה הטובה ביותר עם כוחות גדולים. לאור הנוכחות הצבאית הרוסית בסוריה, מעורבות הכלכלית הגוברת של הסינים וארצות הברית שמשנה את עמדתה, ישראל צריכה חזון אסטרטגי - ולנתניהו יש כזה", נכתב.

הכתבה גם משבחת ההישג של נתניהו בחתימה על הסכמי אברהם ומפרגנת לו על התנהלותו מול איראן ועל מדיניות השוק החופשי שלו. "נתניהו הוא שהוביל את המהפך של ישראל לאומת הסטארט אפ", מצוין בכתבה. "וולס סטריט ג'ורנל" מפרט לגבי קריסת השמאל הישראלי, בעיקר של מפלגת העבודה, ומאשים גם את יאיר לפיד בקריסה.

המשמעות של ניצחון הימין הקיצוני אינה מוסברת בכתבה, שאף מכנה את התגובה הבינלאומית להתחזקות הימין "מוגזמת". "רק 5% בחרו ב'עוצמה יהודית", נטען. "90% מהבוחרים לא בחרו ימין קיצוני - לעומת מה שקורה במדינות אירופיות רבות".

לסיכום, הכתבה טוענת כי ישראל תהיה כעת בטוחה יותר מול האיומים האזוריים ותישאר בעלת ברית החשובה ביותר של ארצות הברית באזור עם נתניהו כראש ממשלה.

"נתניהו רצה את הימין הקיצוני"

ב-CNN, התמקדה כתבת פוסט-הבחירות בעליית הימין הקיצוני, שהובילה את הדרך בעבור נתניהו לשוב לשלטון. "בעלות הברית האלה עשויות להפוך את הממשלה הימנית-קיצונית ביותר בהיסטוריה של ישראל", נכתב. הכתבה מתארת את ההידרדרות ביחסי ישראל והפלסטינאים על רקע הכוח הגדול שקיבלה עוצמה יהודית.

הכתבה גם מזכירה את הדעות ההומופביות של סמוטריץ' ואת השינוי הקיצוני שהוא רוצה ליישם במערכת המשפט, כולל ביטול האפשרות להאשים נבחר ציבור בהפרת אמונים והונאה.

באתר BBC הכותרת מכריזה "הניצחון של נתניהו מעלה את הימין הקיצוני לשלטון". על פי הכתבה, נתניהו עבד במשך עשור כדי לרתום את הימין וכעת העבודה הקשה השתלמה לו - הימין סייע לו בתמורה. עם זאת, הכתבה מזהירה מפני התחזקות גדולה מדי של אותם ימניים קיצוניים לאומניים, שעשויה להתגלות כקשה לשליטה, גם בעבור נתניהו.

ב"בלומברג", ארון דיוויד מילר, עמית בכיר בקרן קרנגי לשלום בינלאומי, אומר בראיון כי "נתניהו רצה את הקואליציה הזאת. הוא רצה את הימין הקיצוני".

"מדובר כעת בקואליציה שונה לגמרי - הימנית-קיצונית ביותר בהיסטוריה של ישראל", אומר מילר. "בישראל מעולם לא היתה ממשלה שבה למפלגה מרכזית יש נציגים שמתחייבים באופן פומבי למדיניות גזענית והומופובית, וכל זה בהובלת איתמר בן גביר בן ה-46 - פרובוקטור כריזמטי".

מילר טוען כי נתניהו היה זה שרצה את הימין הקיצוני בממשלה מתוך אינטרסים אישיים שלו, ובעיקר כדי שיוכל לחוקק חוקים שלא הצליח להעביר בעבר במטרה לבטל את כתבי האישום נגדו במשפט שחיתות. "אנחנו נראה ניסיון של הממשלה לחוקק חוקים שחותרים תחת המערכת המשפט העצמאית - מה שמהווה איום משמעותי ביותר לאופי הדמוקרטי של ישראל, כמו גם איתות ליחסים עתידיים בעייתיים עם ממשל הנשיא ביידן", הוא אומר. "נתניהו יצר את הקואליציה ויצטרך לחיות איתה", מסכם מילר.

"יום שחור לישראל"

באתר "סקיי ניוז", מאמר הדעה על הבחירות בישראל מסביר "מדוע ניצחון של נתניהו עשוי להיות 'יום שחור ' בעבור ישראל". המאמר מתמקד בעיקר בהשפעה שתהיה לממשלה עם בן גביר כשר פנים על חיי הערבים במדינה ומדגיש גם את התדמית של ישראל בעולם.

וב-LA טיימס, הניתוח של הבחירות מתמקד ביחסים של ממשלת נתניהו עתידית עם ממשל ביידן וטוען כי יש לצפות ל"עימותים" בין שני הצדדים. "התוצאות יסבכו את היחסים של ישראל עם ארצות הברית", נכתב. במאמר מוזכרת הידידות בין נתניהו לדונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית לשעבר, ואת השבחים שחילק טראמפ מצדו לנתניהו - כולל צעדים קיצוניים כמו העברת השגרירות לירושלים. המדיניות של ממשל ביידן שונה לגמרי, מה שיוביל ליחסים בעייתיים עם ממשלת נתניהו.

עוד נכתב כי הקואליציה החדשה עלולה לא רק לפגוע במשא ומתן כלשהו עם הפלסטינאים, אלא על ההתרחבות של הקשרים החדשים של ישראל עם מדינות המפרץ הפרסי. בניגוד ל"וול סטריט ג'ורנל", נטען כי השכנות הקרובות לישראל מכינות את עצמן גם כן, כולל לבנון, על רקע ההסכם הימי ההיסטורי שנחתם בין המדינה לממשלת לפיד באחרונה. נתניהו כבר הספיק לגנות את ההסכם, נכתב, ולומר כי יבטל אותו אם יעלה לשלטון.

גם ירדן לא צפויה לקבל בברכה את הממשלה החדשה, לאור העובדה שתחת לפיד, היחסים בין שתי המדינות דווקא השתפרו, נטען בכתבה שמזכירה גם את הביקור של לפיד אצל מלך ירדן ביולי. "הבחירה בממשלה הזאת תרעיל את האווירה באזור", אומר אחד המרואיינים בכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully