וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוחם שירה למוות בנתן פיטוסי יודח מלוחמה, שום מפקד לא נענש

עודכן לאחרונה: 2.11.2022 / 12:40

מתחקיר צה"ל עולה כי המחדל המרכזי בתקרית בקו התפר באוגוסט היה הפרת עקרון "צמד הברזל", כשפיטוסי זוהה בשוגג כחשוד עם שובו לעמדה שאותה עזב. הנהלים חודדו, אך אף אחד מהמפקדים לא נענש. במצ"ח טרם החליטו אם להגיש כתב אישום נגד הלוחם שירה

הלוויתו של נתן פיטוסי/יותם רונן

צה"ל הודיע היום (רביעי) כי הלוחם שירה למוות בשוגג בסמ"ר נתן פיטוסי באזור קו התפר יודח מתפקיד לוחמה. לפי תחקיר האירוע הטראגי, שהתרחש ב-15 באוגוסט, היו כמה ליקויים מבצעיים שקדמו לירי הקטלני, ואולם, אף אחד מהמפקדים לא נענש, או אפילו ננזף. התקרית עדיין נחקרת על ידי מצ"ח, שטרם החליטה אם להגיש כתב אישום. התחקיר הוצג בשבוע האחרון לרמטכ"ל אביב כוכבי על ידי מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס.

האירוע התרחש ב-15 באוגוסט 2022, במהלך פעילות מבצעית בקו התפר סמוך לכפר שויכה שבמרחב החטיבה המרחבית מנשה. סמ"ר פיטוסי זוהה בטעות כחשוד על ידי הלוחם, ששמר איתו בעמדה ונורה על ידו, בעת שחזר לעמדת השמירה שאותה עזב קודם לכן. על פי התחקיר, הלוחם היורה הבין שמדובר בטעות בזיהוי, ודיווח על כך למפקדיו שהגיעו למקום. לסמ"ר פיטוסי הוענק טיפול ראשוני על ידי מפקד המחלקה עד הגעת הצוות הרפואי לשטח. לאחר מאמצי החייאה רבים, פונה סמ"ר פיטוסי לבית החולים, שם נקבע מותו.

נתן פיטוסי. דובר צה"ל
נורה אחרי ששב לעמדה מתפילה. נתן פיטוסי/דובר צה"ל

לפי צה"ל, הליקוי המרכזי באירוע היה פיצול "צמד הברזל". בעקבות מסקנות התחקיר, חודדו נהלי השמירה בדגש על עיקרון "צמד ברזל" וכללי הפתיחה באש. לפי צה"ל, הלוחם שירה בשוגג בסמ"ר פיטוסי לא עמד בנורמות המבצעיות המצופות, ועל כן הוא הודח מתפקידי לוחמה.

"מדובר באירוע קשה וחמור שניתן היה למנוע", קבע הרמטכ"ל בתחקיר. "מהתחקיר עולים ליקויים בנהלים המקצועיים והמשמעתיים המצופים מחיילי צה"ל. המקצועיות וההקפדה על ביצוע הפקודות מאפשרות הן את ביצוע המשימה והן את השמירה על חיי אדם. הרמטכ"ל הנחה על לימוד האירוע ולקחיו בכל הצבא".

סניגוריו של החייל, מטעם הסניגוריה הצבאית, מסרו כי "בקשתו לקבל בכתב את ההנמקות להחלטה המצערת להדיחו מתפקיד, טרם נענתה". לדבריהם, "עם קבלת הנמקת ההחלטה וממצאי התחקיר המבצעי העומד בבסיסה, תישקל האפשרות לערער על הדחתו מתפקיד. החייל פעל באירוע המצער, בנסיבות העניין ובהתחשב באופי הפעילות, על פי נורמות ההתנהגות המצופות ממנו ועל פי ההכשרה וההנחיות שקיבל ממפקדיו".

  • עוד באותו נושא:
  • כפיר
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully