וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישורת האחרונה לקראת בחירות האמצע: זאת שוב הכלכלה, טמבלים

עודכן לאחרונה: 31.10.2022 / 16:02

שבוע לפני הבחירות: על רקע הגל האדום המתחזק, הדמוקרטים מודים כי הכלכלה היא האתגר הגדול ביותר כעת, אך טוענים כי הבוחרים עדיין יבחרו במועמדי המפלגה הודות לסוגיות כמו הזכות להפלה וההגנה על הדמוקרטיה

שבוע לפני בחירות אמצע הכהונה בארצות הברית, הגל האדום מתחזק והרפובליקנים אופטימיים לגבי הסיכוי לגרוף יותר מושבים בבית הנבחרים והסנאט, לעומת מה שחזו לפני כמה שבועות. על פי סקר של NBC ניוז שפורסם אתמול (ראשון), הרפובליקנים צפויים להוסיף עוד 15 מושבים בבית הנבחרים.

כל המועמדים נלחמים על קולות של בוחרים המתוסכלים בשל המצב הכלכלי, האינפלציה והפשיעה שעלולים לשנות את מאזן הכוח במחצית השנייה של כהונת הנשיא ג'ו ביידן. הדמוקרטים מכינים את עצמם ליום בחירות שעלול לעצב מחדש את הסדר הפוליטי גם בוושינגטון.

ביידן, שסובל מאחוז תמיכה נמוך, הפציר באמריקנים לשקול היטב את האפשרויות שלהם ולשקול תרחיש שבו הרפובליקנים שולטים בקונגרס כולו . "זאת בחירה מהותית, בחירה בין שני סוגים שונים מאד של חזונות למדינה", הוא אמר בסוף השבוע בדאלוור, שם הצביע בקלפי בהצבעה מוקדמת. ביום שישי הוא אמר בנאום בפילדלפיה כי "הבחירות האלה יעצבו את המדינה בעשור הקרוב או יותר - וזאת אינה בדיחה".

נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, הצטרף לקמפיין הדמוקרטי ובמהלך סוף השבוע נשא דברים בג'ורג'יה, מישיגן ובוויסקונסין. "האינפלציה היא בעיה אמיתית עכשיו" אמר אובמה. "השאלה שאתם צריכים לשאול היא מי יעשה משהו בנידון? הרפובליקנים מדברים הרבה, אך מהי התשובה שלהם?"

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנאום על נשמת האומה, 2 בספטמבר 2022. רויטרס
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן/רויטרס

הקרב על הסנאט בין המועמדים הדמוקרטים לרפובליקנים צפוי להיות צמוד ביותר במדינות ג'ורג'יה, אריזונה, נבאדה, פנסילבניה, צפון קרוליינה ובוויסקונסין. "זאת השנה שלנו", אמר הסנאטור הרפובליקני של פלורידה, ריק סקוט, יו"ר וועדת הסנאט הרפובליקנית הלאומית, ל-CNN וצפה כי המפלגה שלו תגרוף יותר מ-52 מושבים ממאה המושבים בסנאט.

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב, ג'ו ביידן ונשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה בכנס תמיכה בדטרויט, מישיגן, ארה"ב, 31 באוקטובר 2020.. רויטרס
ברק אובמה תומך בג'ו ביידן בקמפיין שלו ב-2020/רויטרס

הדמוקרטים אינם חולקים על הטענה שהכלכלה היא האתגר הגדול ביותר שלהם כעת, אך סבורים כי הבוחרים עדיין יבחרו במועמדים של המפלגה הודות לסוגיות כמו הזכות להפלה. סוגייה שנייה שחשובה לבוחרים הדמוקרטים היא ההגנה על הדמוקרטיה, בעיקר לאור העובדה שכל כך הרבה מועמדים רפובליקנים השנה תומכים בתיאוריית גניבת הבחירות של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, ומקדמים מידע כוזב לגבי הבחירות ב-2020.

ביידן אמור להגיע השבוע להמריץ את הבוחרים בפלורידה, ניו מקסיקו, מרילנד ופנסילבניה. ביום הבחירות ב-8 בנובמבר, הוא יציין 50 שנה לזכייתו במרוץ הראשון שלו לסנאט במדינת דלאוור. מאז 1972, הוא היה עד לכל בחירות האמצע, שבאופן מסורתי מנצחת בהן המפלגה שאינה בשלטון.

מאז מלחמת העולם השנייה, המפלגה של הנשיא המכהן הפסידה בממוצע 28 מושבים בבית הנבחרים בבחירות אמצע הכהונה, על פי אמריקן פרזידנסי פרוג'קט. הדמוקרטים כיום מחזיקים ביתרון של חמישה מושבים בבית הנבחרים.

בווידאו: האינפלציה בחודש מרץ בארה"ב הגיע לשיא של 40 שנה/צילום: רויטרס

מדריך קצר לבחירות אמצע הכהונה:

בחירות אמצע הכהונה בארצות הברית הן הבחירות לקונגרס שנערכות בנובמבר כל ארבע שנים, סמוך לאמצע כהונת הנשיא שנבחר שנתיים קודם.

בבחירות האמצע נבחרים כל חברי בית הנבחרים (435 נכון ל-2018) ושליש מחברי הסנאט (33 או 34 מתוך 100 נכון ל-2018).

בנוסף, 34 מתוך 50 מדינות בוחרות את המושלים שלהן לכהונה בת ארבע שנים. מדינות רבות גם בוחרות את המחוקקים המדינתיים ונערכות גם בחירות במישור העירוני לראשות הערים.

הפגנה נגד איסור ההפלות בארצות הברית, באוהיו. 24 ביוני, 2022. רויטרס
הזכות להפלה היא סוגייה מרכזית בבחירות האמצע/רויטרס

מדוע רק שליש מהסנאטורים עומדים לבחירה?

סנאטורים מכהנים בכהונה בת שש שנים, ואילו בחירות פדרליות נערכות כל שנתיים. המושבים בסנאט מחולקים לשלוש קטגוריות, וכשליש נבחרים כל שנתיים מחדש.

מדוע 435 חברי בית הנבחרים נבחרים כל שנתיים?

בחירה בחברי בית הנבחרים כל שנתיים מאפשרת לאזרחים הבוחרים שליטה ישירה ומיידית יותר על הכיוון שבו הממשלה שלהם נעה.

הסנאט האמריקני. ויקיפדיה, אתר רשמי
אולם הסנאט האמריקני/אתר רשמי, ויקיפדיה

מהו מושב מתחלף?

מושב מתחלף הוא מושב בבית הנבחרים או בסנאט שהבוחרים לוקחים ממפלגה אחת ומעניקים למפלגה השנייה בבחירות.

מפה של הרכב הסנאט. טוויטר, אתר רשמי
הרכב הסנאט/אתר רשמי, טוויטר

מהן בחירות מיוחדות?

כשסנאטור פורש, הולך לעולמו או עוזב את המשרה לפני שכהונתו מסתיימת, המושל של המדינה ממנה בדרך כלל ממלא מקום למושב המתפנה. במקרה כזה, יש לבוחרים הזדמנות לבחור כרצונם רק בבחירות הפדרליות הקרובות.

השנה, יש בחירות מיוחדות לסנאט באוקלהומה, היכן שהסנאטור הרפובליקני ג'יימס איינהופ יפרוש בשנה הבאה. בקליפורניה, הסנאטור הדמוקרטי אלכס פדילה, שמונה כמחליף של קמלה האריס כשנבחרה לסגנית הנשיא, מתמודד כדי להשלים את הכהונה של האריס בינואר וכדי לזכות בכהונה הבאה.

את חברי בית הנבחרים אי אפשר למנות, לפיכך כשמושב בבית הנבחרים מתפנה, צריך לערוך בחירות מיוחדות כדי למלא אותו. השנה, יתקיימו בחירות מיוחדות באינדיאנה לחודשיים האחרונים של כהונתה של חברת בית הנבחרים ג'קי וולורסקי שמתה בתאונת דרכים באוגוסט.

מאבקי המפתח

יש כמה התמודדויות שנחשבות לתחרותיות ביותר בנובמבר, כלומר, שהקרב בין המועמדים יהיה צמוד במיוחד. ההתמודדויות האלה זוכות לסיקור הגדול ביותר מצד התקשורת.

מתוך 35 התמודדויות בסנאט בנובמבר, שלוש נחשבות לצמודות במיוחד. 19 מההתמודדויות בבית הנבחרים נחשבות צמודות במיוחד. חמישה קרבות על תפקיד המושל נחשבים צמודים מאוד.

כוחות מהמשמר הלאומי של מקסיקו מסיירים לאורך קטע בגבול עם ארה"ב, 20 בינואר 2021. רויטרס
סוגיית ההגירה מטרידה פחות. גבול מקסיקו-ארצות הברית/רויטרס

מהו מאזן הכוח?

למפלגות פוליטיות יש יותר כוח כשהן שולטות בבית הנבחרים או בסנאט באמצעות ניצחון ברוב המושבים. המפלגה בעלת הרוב שולטת בוועדה שמגבשת את החקיקה ומחליטה איזה הצעות חוק יעברו להצבעה של המחוקקים.

בבית הנבחרים, רוב הוא 218 מושבים לפחות. הרוב בוחר גם את דובר בית הנבחרים. בסנאט, המפלגה עם 51 מושבים היא הרוב.

קמלה האריס. רויטרס
שוברת שוויון. סגנית הנשיא קמלה האריס/רויטרס

מה התפקיד של סגן הנשיא בסנאט

המשימה הרשמית של סגן הנשיא הוא לכהן כנשיא הסנאט, אף שמעטים סגני הנשיא שבילו זמן רב בגבעת הקפיטול. אם יש תיקו בהצבעה בסנאט שבו מאה מושבים, ההצבעה של סגן הנשיא היא שוברת השוויון.

בסנאט הנוכחי, שבו מחולקים המושבים 50-50 (שני העצמאים בדרך כלל בוחרים עם הדמוקרטים), סגנית הנשיא היא הקול המכריע שגם מעניק את השליטה לדמוקרטים.

מתי נדע מי המנצח?

התוצאות הסופיות יפורסמו, ככל הנראה, ימים או שבועות לאחר הבחירות. באופן כללי, כ-21 מיליון אמריקנים כבר הצביעו בהצבעה מוקדמת ב-46 מדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully