וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטישת הסכם יצוא החיטה ע"י רוסיה תעמיק את משבר המזון הגלובלי

עודכן לאחרונה: 31.10.2022 / 10:41

מאות אלפי טונות של חיטה שאמורה להגיע לאפריקה ולמזרח התיכון נמצאים בסכנה בעקבות החלטת רוסיה לעזוב את ההסכם בשבת. גם היצוא של התירס לאירופה ייפגע, לדברי סוחרים

ההחלטה של רוסיה לנטוש את הסכם יצוא הדגן דרך הים השחור צפויה לפגוע במשלוחים למדינות שתלויות ביבוא ולהעמיק את משבר המזון הגלובלי, כמו גם לתרום להעלאת מחירים נוספת. מאות אלפי טונות של חיטה שאמורה להגיע לאפריקה ולמזרח התיכון נמצאים כעת בסכנה בעקבות עזיבת ההסכם. גם היצוא של התירס לאירופה ייפגע, לדברי סוחרים.

רוסיה הודיעה בשבת על עזיבת הסכם היצוא בתיווך האו"ם "עד להודעה חדשה", לאחר, לדבריה, מתקפת טילים אוקראינית על הצי הרוסי של הים השחור בחצי האי קרים. "אם צריך להחליף ספינה שהיתה אמורה להגיע מאוקראינה, מה הן האפשרויות? אין הרבה", אמר סוחר דגן סינגפורי לרויטרס. בנוסף, אוסטרליה, ספקית חיטה מרכזית לאסיה, לא תוכל למלא את המחסור, אמרו סוחרים.

תנועת ספינות דרך המסדרון ההומניטרי הימי שנקבע באזור לא נרשמה אתמול (ראשון). האו"ם, טורקיה ואוקראינה ממשיכים מצדם כרגיל, על פי ההסכם. הצדדים הסכימו על תוכנית מעבר בעבור 16 ספינות, למרות הצעד הרוסי.

שדות חיטה באזור חרסון באוקראינה. רויטרס
שדות חיטה באזור חרסון באוקראינה/רויטרס

קונים אסייתיים הזמינו משלוחי חיטה מאוקראינה, כולל אינדונזיה, היבואנית השנייה בגודלה של דגן, אף שהאזור בדרך כלל מסתמך על אוסטרליה ועל צפון אמריקה. בהסכמים אחרונים, יצרניות באינדונזיה קנו ארבעה משלוחים של כ-200 אלף טונה חיטה אוקראינית, אמרו סוחרים. בשבוע שעבר, סוכנות ממשלתית בפקיסטן רכשה כ-385 אלף טונה של חיטה מרוסיה ואוקראינה.

"איננו בטוחים אם רוסיה תמשיך לייצא חיטה או אם יהיה בטוח לספינות שנושאות חיטה רוסית לצאת מהים השחור", אמר סוחר סינגפורי לרויטרס.

האונייה רזוני שנושאת תירס יוצאת מנמל הים השחור באודסה, אוקראינה. רויטרס
האוניה רזוני נושאת חיטה בנמל ים באודסה/רויטרס

גם משלוחי התירס לאירופה שאמורים להגיע בנובמבר עשויים להיפגע. "מבחינת אירופה, התירס הוא הסוגייה הגדולה יותר משום שאנחנו מתקרבים לעונת השיא של תירס אוקראיני בנובמבר", אמר סוחר שני. הנטישה את הסכם יצוא הדגן גם צפויה להוביל לעלייה במחירי שמן הירקות, משום שיצוא שמן החמניות מאוקראינה לאזורים מרכזיים, כולל היבואנית הגדולה בעולם הודו, נמצא בסיכון.

במסגרת ההסכם, המרכז לתיאום משותף (JCC) שכולל נציגים מהאו"ם, טורקיה, רוסיה ואוקראינה, הסכים על תנועת ספינות ועל הביקורות של הספינות. יותר מ-9.5 מיליון טונה של תירס, חיטה, מוצרי חמניות, שעורה וסויה היו אמורים לצאת מנמלי הים השחור מאז יולי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully