וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה נטשה את הסכם יצוא החיטה; ארה"ב: "צעד מזעזע"

עודכן לאחרונה: 30.10.2022 / 13:06

רוסיה הודיעה אתמול כי היא נוטשת את הסכם התבואה שנחתם בתיווך האו"ם, לאחר מתקפה של חיל האוויר וחיל הים האוקראיני על הבסיס הימי של רוסיה בסבסטופול בשבת בבוקר

רוסיה הודיעה אתמול (שבת) כי היא נוטשת את הסכם התבואה שנחתם בתיווך האו"ם, לאחר מתקפה של חיל האוויר וחיל הים האוקראיני על הבסיס הימי של רוסיה בסבסטופול בשבת בבוקר. ברשתות החברתיות נראו תמונות של פיצוצים בנמל חצי האי קרים, ומשרד ההגנה אמר כי המתקפה של "תשעה מל"טים מהאוויר ושבעה מל"טים בים". על פי מקורות אוקראינים, יכול להיות שספינת הדגל הרוסית אדמירל מקרוב ניזוקה גם כן.

משרד ההגנה הרוסי הודיע לאחר מכן באמצעות סוכנות הידיעות TASS כי הממשלה משעה את "השתתפותה ביישום הסכמי יצוא של מוצרים חקלאיים מנמלי ים אוקראיניים". ההסכם המדובר איפשר לאוקראינה לחדש את משלוחי התבואה מנמליה בים השחור ללא חשש מכך שספינות הסוחר יהווה מטרה; רוסיה קיבלה אישור לייצא מזון ודשנים.

האוניה Brave Commander עזבה את נמל הים השחור באוקראינה לאפריקה. רויטרס
האוניה "ברייב קומנדר" יוצאת מנמל הים באוקראינה לאפריקה/רויטרס
האונייה רזוני שנושאת תירס יוצאת מנמל הים השחור באודסה, אוקראינה. רויטרס
האוניה רזוני נושאת תירס יוצאת מנמל הים באודסה/רויטרס
וולודימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, בודק את האונייה רזוני שנושאת תירס, לפני צאתה מנמל הים השחור באודסה. רויטרס
וולודימיר זלנסקי בנמל לפני צאתה של אוניה נושאת תבואה/רויטרס

האיחוד האירופי קרא הבוקר לרוסיה לשנות את החלטתה. "ההחלטה של רוסיה להשעות את השתתפותה בהסכמי הים השחור מסכנת את נתיב היצוא העיקרי של הדגנים שנדרשים כדי להקל על משבר המזון הגלובלי שנגרם בשל המלחמה שלה באוקראינה", צייץ האחראי לענייני חוץ באיחוד ז'וזף בורל.

גם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כינה את ההחלטה "פשוט מזעזעת", ואמר כי היא תגביר את הרעב. שר החוץ אנטוני בלינקן האשים את מוסקבה בהפיכת מזון לכלי נשק. שגריר רוסיה בוושינגטון אמר כי "התגובה של ארצות הברית היא מזעזעת" וכי היא מעלה טענות שקריות לגבי מוסקבה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קרא לתגובה חזקה יותר מהאו"ם וממדינות 20G להחלטה של רוסיה. "זה ניסיון שקוף של רוסיה לשוב ולאיים שוב ברעב נרחב שיתפשט באפריקה ובאסיה", הוא אמר בנאום מוקלט.

מאז נחתם ההסכם ב-22 ביולי, יותר מ-9 מיליון טונה של תירס, חיטה, מוצרים מחמניות, שעור, סויה ולפתית יוצאו מאוקראינה לרחבי העולם. ההסכם צפוי לפוג ב-19 בנובמבר, ואוקראינה כבר דיווחה כי מוסקבה מנעה מכ-200 ספינות לשאת משלוחי דגנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully