וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקציב למקטע הדרומי של כביש 6 בוטל: "סטירת לחי לקליטת אוכלוסייה מבוססת בנגב"

עודכן לאחרונה: 27.10.2022 / 23:29

העבודות על הכביש שאמור היה לחבר את דימונה למרכז כבר החלו, שטחים הופקעו, אבל הכסף זלג לפרויקטים אחרים והתהליך נעצר. המשמעות: החמרת גודש התנועה בצירים הקיימים והורדת הבטיחות בהם. ראש עיריית דימונה בני ביטון: "הוכחה שהממשלה מזניחה את הנגב והפריפריה"

בווידאו: הפקק בין מחלף עין תות ליוקנעם/צילום: רויטרס

בשקט-בשקט בוטל התקצוב למקטע הדרומי של כביש 6, שאמור היה לחבר את הכביש מצומת שוקת לנבטים - 690 מיליון שקלים שמתקצבים 12 ק"מ, שחוצים את מרחבי ההתיישבות הבדואית בדרום ומחברים את דימונה למרכז. בעתיד, מתוכנן מקטע נוסף שיגיע לירוחם כדי להפוך את הדרך לערבה ולאילת למהירה ובטוחה יותר. אולם, הכסף שתוקצב זלג לפרויקטים אחרים, ולא נותר למקטע הדרומי.

התכנון אושר כבר בספטמבר 2009, אושר שנית ותוקצב ב-2018. הליך הפקעת הקרקעות יצא לדרך ב-2019, ובמסגרתו נוהל משא ומתן לפינוי כ-100 משפחות היושבות בסמוך לתוואי. על פי הפרסומים, משפחות אלו יקבלו מגרש או יחידת דיור בישוב מוסדר, 250 אלף שקלים פיצוי מהרשות להסדרת הבדואים ופיצויים נוספים מכביש 6 עצמו. בדצמבר 2020 החלו העבודות על התוואי וכן חישוף של השטח, כאשר תחילת הביצוע תוכננה לראשית 2022. כעת נעצר התהליך, כשהתקציבים הופנו לפרויקטים אחרים, ויחד עמם הופסקו תהליך הפקעת האדמות ופינוי האוכלוסייה הבדואית מהתוואי.

כביש 6. יחצ,
אין בדרום חלופת תחבורה להסעת המונים. כביש 6/יחצ
עומסי תנועה בכביש 2 ממחלף ינאי 12 ביולי 2021. ראובן קסטרו
בולמוס סלילה במרכז, כדי להשיג הקלה קצרת טווח. פקק תנועה בכביש 2/ראובן קסטרו

לדברי בני ביטון, ראש העיר דימונה ויו"ר הרשות לפיתוח הנגב, עצירת התקצוב ובעקבותיו ההקפאה מגיעה בעת שערי הנגב נמצאות בהסכמי גג להקמה של עשרות אלפי יחידות דיור בכל עיר. "עצירת פרויקט כביש 6 לנגב מהווה סטירת לחי למאמץ לקליטת אוכלוסייה מבוססת לנגב ומוכיחה כי הממשלה מזניחה את הנגב ואת הפריפריה", אמר. כל זאת בהסתר, אפילו ללא יידוע של ראשי הרשויות עצמם.

בניגוד לבולמוס הסלילה במרכז, שהרחיב עוד ועוד כבישים ונתיבים רק כדי להשיג הקלה קצרת טווח, לפקוק אותם כעבור זמן קצר ולהחמיר את המצב - לכבישי האורך בדרום אין בטווח הזמן הנראה לעין חלופת תחבורה של הסעות המונים. עצירת פרויקטים של תחבורה בשיאה של תנופת פיתוח, משמעה החמרה של גודש התנועה על הצירים הקיימים והורדת רמת הבטיחות בהם. חלק מהתקצוב שנלקח מופנה להרחבה ושדרוג כבישים קיימים. אלו, יזכו לחנוכה חגיגית והכרזה על השלמתם.

בני ביטון ראש העיר דימונה. צילום יובל חן, אתר רשמי
ראש העיר דימונה בני ביטון/אתר רשמי, צילום יובל חן

ממשרד התחבורה נמסר: "במסגרת מדיניות תעדוף הנגב והגליל, משרד התחבורה מקדם כיום שורה ארוכה של פרויקטים תשתיתיים ותחבורתיים בדרום הארץ, ובכלל זה שדרוג מסילות הרכבת מתל אביב לבאר שבע, תכנון והקמה של רכבת קלה במטרופולין באר שבע, חשמול כלל האוטובוסים בדימונה, סלילת הכניסה לקרית המודיעין בנגב, שדרוג כביש 41 מאשדוד לניר גלים, הרחבת כביש 40 מטללים לעיר הבה"דים, שדרוג כביש 90, המשך הרחבת כביש 232, וכביש 264 בין בית קמא למשמר הנגב, טיפול במוקדי סיכון והגברת הנגישות התחבורתית ליישובי הנגב, חתימה על הסכם רשויות השינוי באופקים, השקעה של עשרות מיליונים בערד, ירוחם, נתיבות ועוד.

"בתקציב האחרון שאושר, שונו סדרי העדיפויות לטובת הסעת המונים, תחבורה ציבורית ושבילי אופניים ולקראת התקציב הבא יישקל מחדש תקצוב הארכת כביש 6 דרומה, בהתאם לשיקולים מקצועיים ולתכנית האסטרטגית לכבישים שהובילה שרת התחבורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully