וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני על ביקור גנץ בטורקיה: "לא רצים לחיבוקים אינטימיים, אין עסקת רכש על הפרק"

עודכן לאחרונה: 26.10.2022 / 16:13

הגורם הגדיר את הביקור, שמתקיים לאחר נתק של למעלה מעשור בין שתי המדינות, כ"היסטורי". על אף המעמד המיוחד, הוא טוען כי ישראל לא ממהרת לחמם את היחסים עם אנקרה ופועלת בצעדים מדודים. עוד אמר כי ארדואן "בבסיסו עוין את ישראל", אך שואף להתקרב אליה בשל אינטרסים

בווידאו: קבלת הפנים לנשיא הרצוג בארמונו של ארדואן באנקרה/צילום: רויטרס, לע"מ

גורם ביטחוני בכיר אמר היום (רביעי) כי הפגישה הקרובה של שר הביטחון בני גנץ עם מקבילו הטורקי באנקרה הינה "היסטורית". הביקור יתקיים לאחר חידוש הקשרים הביטחוניים בעקבות ביקורו של נשיא המדינה יצחק הרצוג בטורקיה, ולאחר פגישה חשאית החודש ספטמבר בין נציגי משרדי הביטחון של שני הצדדים, המתקיימים לראשונה לאחר יותר מעשור של נתק בעיקר בגלל אידיאולוגיה הנוגעת לנושא הפלסטיני ותמיכת מנהיג טורקיה ארדואן בחמאס.

"אין בהתקדמות במגעים שלנו מול טורקיה כדי לפגום בקשר העמוק והאינטימי שיש לנו מול יוון וקפריסין", הוסיף הגורם. "ההנהגות ביוון וקפריסין יודעו מראש על עצם תחילת המגעים, כמובן בתיאום עם האמריקנים". הוא הדגיש כי "אנחנו לא רצים לחיבוקים אינטמיים מהר מדי. הכול נבחן בקפידה על ידי שר הביטחון. לא צריך לצפות פה לאיזה מרוץ רכש בממד הביטחוני. אנחנו מאוד מאוד מקפידים ללכת בצעדים מדודים וזהירים. הבהרנו וזה יובהר במסגרת הביקור של השר ביממה הקרובה".

הוא התייחס לנשיא טורקיה ארדואן, עליו אמר כי הוא "דמות מורכבת מאוד ומאתגרת מאוד, יש לו תפיסות עולם איסלאמיסטיות. הוא מאוד רגיש לסוגיה הפלסטינית בהקשר חמאס. כשיש אירועים אלימים הוא מגנה את ישראל". עוד אמר עליו כי "בבסיסו הוא עוין את ישראל. יחד עם זאת אנחנו מזהים אצלו שינוי אינטרסים - לשחקנים פה יש אינטרסים. גם לנו. בהיבט הזה אנחנו לא סוגרים את הדלת. בסופו של יום ארדואן הוכיח שכשהוא רוצה הוא פועל נגד טרור שמכוון נגד ישראל, ואני מקווה שנתקדם בהתמודדות מול גורמי טרור כאלה ואחרים".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במסיבת עיתונאים בקייב, 3 בפברואר 2022. AP
ארדואן/AP

הגורם הסביר שארדואן צריך את ישראל עקב מערכת היחסים שלה עם ארצות הברית. "לטורקיה יש תהליכים שקשורים לבניין כוח למעמד ארדואן, ובהקשר הזה אנחנו נתפסים כשחקן מול וושינגטון בכל מיני היבטים. אנחנו לא מתכחשים ליכולת הזו. האם נעשה זאת? תלוי באינטרסים של ישראל".

על העברת הכספים לזרוע הצבאית של חמאס ובכירי החמאס שיושבים בטורקיה, לא הסכים להתייחס. "אלו מסוג הדברים שאם אני אציג את זה או שר הביטחון ידבר על זה בפומבי בצורה ברורה זה רק יהרוס את כל התהליך", אמר. "יש לנו את האינטרסים שלנו, הם מורכבים. יש בהם אלמנטים שקשורים לגורמי טרור, ואת הדברים האלה מקדמים מאחורי הקלעים. חלק מהשיח נועד לדברים האלה. מטבע הדברים זה נמצא בראש סדר מעיינו. אני לא מדבר רק עם משרד הביטחון - כל האלמנטים שבאים במגע עם טורקיה עוסקים בתשתיות טרור והכוונה משם בוודאי".

כמו כן הוא התייחס לנושא טורקיה-סוריה, ואמר כי הנושא הסורי "מאוד רלוונטי מבחינת ישראל". "בכל מה שקשור לבלימת איראן, במובנים מסוימים לטורקיה יש אינטרסים דומים לישראל". על החזרת הנספח הצבאי לטורקיה אמר הגורם: "נבחן בהמשך הדרך. לאט לאט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully