וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת קניה ווסט: למרות עברה הנאצי, אדידס חיכתה עד הרגע האחרון לנתק קשרים

עודכן לאחרונה: 26.10.2022 / 7:57

מייסדי חברת הנעליים אדולף דסלר ואחיו רודולף היו חברים במפלגה הנאצית וייצרו תחמושת במפעלם במהלך מלחמת העולם השנייה. הפחד מפני הפסדים כלכליים משמעותיים בשל ביטול החוזה עם הראפר האנטישמי סימא את עיניה לאחריותה המוסרית לחברה ולקהילה היהודית

קניה ממשיך לרדוף את קים ופיט/NOW אלונה קדם, רוני שרמייסטר, גל הללי

אדידס, יצרנית אופנת הספורט השנייה בגודלה בעולם, הודיעה אמש (שלישי) על ניתוק הקשרים עם הראפר קניה ווסט על רקע שורה של אמירות אנטישמיות מצדו של האמן. ההחלטה התקבלה לאחר חודש שבו אדידס "בחנה מחדש" את יחסיה עם המוזיקאי ומעצב הבגדים. ההחלטה התקבלה באיחור, לטענת רבים, במיוחד על רקע העובדה שלחברה הגרמנית יש עבר אפל הקשור הדוקות למשטר הנאצי.

אדידס החלה לשתף פעולה עם ווסט ב-2013, לאחר שעזב את נייקי. השותפות שלה איתו מוערכת במיליארדי דולרים והייטיבה כלכלית עם שני הצדדים במהלך השנים. מבחינת חברת האופנה, העבודה עם ווסט העניקה לה תדמית של חברה אמינה ויצירתית, מה שסייע לה לחתום על עסקות שונות עם בתי אופנה גדולים כמו גוצ'י ובלנסיאגה.

על פי הערכות של חברת הייעוץ הפיננסי טלסי אדווייזורי, ווסט הניב לאדידס מכירות שנתיות בסך 1.47 מיליארד דולר - כ-7% מכלל ההכנסות של החברה. לאחר ההודעה על ניתוק הקשרים, אדידס דיווחה כי ההחלטה "תגרום להפסד ברווחים בטווח הקצר של 250 מיליון יורו בשנת הכספים הנוכחית". עם זאת, מניית אדידס צנחה ביותר מ-50% בששת החודשים האחרונים, והמשיכה לרדת גם אחרי ההודעה, כלומר, ההפסדים בשל התנהגותו של ווסט יהיו גדולים בהרבה.

קניה ווסט. טוויטר, צילום מסך
הציוץ האנטישמי של קניה ווסט/צילום מסך, טוויטר

בנוסף להפסד הכלכלי, אדידס ספגה ביקורת חריפה על כך שלא פעלה קודם לכן בנוגע לווסט. אף שהייתה בין החברות הראשונות שהודיעו על "שקילה מחדש של היחסים", ב-6 באוקטובר, היא לא פעלה במהירות. הליגה נגד השמצה (ADL) אף הגיבה באמירה, "מה כבר יש לשקול מחדש?".

בגרמניה, המועצה המרכזית של יהודי גרמניה קראה לחברה הבווארית לחתוך את קשריה עם ווסט. "האחריות ההיסטורית של אדידס נטועה לא רק בשורשיה הגרמניים, אלא גם במעורבות שלה עם המשטר הנאצי", אמר יוזף שוסטר, ראש המועצה. "אני מצפה מהחברה לנקוט בעמדה נחושה נגד אנטישמיות". בגרמניה העלאת הצהרות אנטישמיות ברשתות חברתיות עשויות להוביל לתביעה, והציפיה מחברות עם קשרים לתקופה הנאצית היא שיעשו הכל כדי למנוע תופעות כאלה. אך עד היום, הנהלת החברה נותרה דוממת.

שרה קמחי, מנהלת שיווק באדידס בארצות הברית, כתבה בלינקדאין כי בזמן שאדידס עדיין לא ניתקה קשרים עם ווסט, היא סיימה בעבר קשרים עם ספורטאים שהשתמשו בסמים. "החברה לא היתה מוכנה לגנות דברי שטנה, לגנות את ההנצחה של סטריאוטיפים מסוכנים וגזענות בוטה על ידי אחד מהשותפים שלה. כיהודייה, איני יכולה לעמוד מנגד. לא להגיד דבר זה להגיד בעצם הכל", היא כתבה.

ליאונל מסי עם נעל אדידס. אדידס,
הכודרגלן ליונל מסי מפרסם נעליים של אדידס/אדידס
מטה חברת אדידס בבוואריה גרמניה. ויקיפדיה, אתר רשמי
מטה חברת אדידס בגרמניה/אתר רשמי, ויקיפדיה

חברת הנעליים אדידס נוסדה ב-1924, בגרמניה של ויימאר על ידי האחים הסנדלרים אדולף (אדי) ורודולף דסלר, בעיר הרצוגנאוראך שבמדינת בוואריה. האחים דסלר התפרסמו במהרה בנעליים שייצרו. ב-1 במאי 1933, האחים הצטרפו באופן רשמי למפלגה הנאצית, על פי הספר "Sneaker Wars".

הנאצים אימצו ספורט ככלי לרומם את הציבור ולאמן את הבחורים הצעירים של צבאות העתיד, וחברת הנעליים התאימה לאג'נדה. תחת המשטר הנאצי, מכירות הנעליים של דסלר זינקו והחברה גדלה בקצב מסחרר.

במהלך המשחקים האולימפיים בברלין ב-1936, שאותם אירגן היטלר בניסיון להציג את הגזע הארי העליון על גבי במה בינלאומית, רבים מהספורטאים הגרמנים נעלו "דסלר שוז".

העובדה שאדי דסלר הצליח לשכנע את האצן השחור האמריקני ג'סי אוונס לנעול את הסניקרס של אדידס סייעה לחברה להתקבל יפה גם בשווקים של בעלות הברית, למרות הקשר הנאצי.

מבין השניים, רודולף היה חסיד אדוק יותר של האידיאולוגיה הנאצית, על פי "Sneaker Wars", לעומת אדי. אך השניים נשאו תעודות מפלגה וחתמו על מכתבים ב"הייל היטלר". במהלך המלחמה, מפעל הנעליים הוסב למפעל תחמושת בעבור הצבא הגרמני. רודולף נקרא להתגייס אך התחמק. על פי העיתון "דר שפיגל" חיילים אמריקנים עמדו להרוס את המפעל באפריל 1945, אך אשתו של אדי, קתה, שיכנעה אותם כי מדובר במפעל נעליים, והמפעל ניצל.

כשחיל האוויר האמריקני השתלט על בסיס אווירי בעיר, החיילים שהיו מעריציו של אוונס, קנו את הנעליים וסייעו לאושש את החברה ולהעניק לה שם בינלאומי.

לאחר המלחמה, רודולף נעצר בחשד שהעביר מידע לגסטפו ונשלח למחנה מלחמ, אך שוחרר לאחר שנה. אדי הואשם בכך שסייע ותמך בנאצים, אך הוא מסר שמות של אנשים , כולל ראש העיר, לאמריקנים בטענה כי מעולם לא היה נאמן למפלגה. לדבריו, הוא עבד עם סוחרי עור יהודים אחרי המלחמה. הוא גם מצא ראש עיר מעיר סמוכה שלטענתו היה חצי יהודי. אותו אדם אמר כי דסלר הגן עליו והעניק לו מקלט בימי המלחמה.

ב-1949, בעקבות סכסוך בין האחים, אדי עזב והקים חברה משלו בשם אדידס. רודולף עבר לעבוד בחברה המתחרה, פומה.

מבחינת יחסה ליהודים, אדידס מכנה את אדולף דסלר "האב המייסד", אך אינה חושפת את הקשרים של שניהלו מייסדיה עם הנאצים. באתר של החבברה, התקופה שלפני 1949 מוגדרת "תחילת הסיפור שלנו" ללא כל התייחסות לנאצים.

ספורטאים יהודים עבדו עם החברה במהלך הזמן. השחיין האולימפי מארק שפיץ נשא את נעלי החברה על הבמה בטקס המדליות שלו ב-1972. בשנה שעברה, אדידס ישראל השיקה קמפיין לכבוד מרתון חרדי.

ב-2012, אדידס הוחרמה על ידי מדינות ערב על תמיכתה במרתון ירושלים. ב-2018, החברה סיימה את החסות שלה לאיגוד הכדורגל של ישראל, צעד שאותו חגגה תנועת החרם נגד ישראל BDS, בשל העובדה שהוא כולל התנחלויות. פומה החליפה אותה.

"חברות סניקרס, כמו כל החברות האחרות, הם חסרות מוסר. הן יעשו דברים מפוקפקים עד שהרווח נגמר, בין אם מדובר על עבודה כפויה בשינג'ינאג בסין, או על שיתוף פעולה עם נאצים", אמר ג'וש האנט, מחבר הספר "University of Nike: How Corporate Cash Bought American Higher Education" ל-JTA.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully