וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל ההפריה: ביהמ"ש דחה את בקשת המדינה למנות אפוטרופוס לתינוקת

עודכן לאחרונה: 25.10.2022 / 18:22

בהחלטת ביהמ"ש נכתב כי לאור תוצאות הבדיקה הגנטית, לא ימונה גורם שאחראי על התינוקת לאחר שתיוולד. במקביל, עשרות נשים שעברו הפריה מחו מחוץ לבית החולים בראשון לציון וטענו לרשלנות. א', צעירה שעברה הפריה באסותא אמרה ל-103FM: "טעויות נוספות נמנעו ברגע האחרון"

מחדל ההפריה באסותא 25 באוקטובר 2022/דוברות אסותא

בית משפט השלום בראשון לציון דחה היום (שלישי) את בקשת המדינה למנות אפוטרופוס לתינוקת שהושתלה ברחמה של האישה מפרשת החלפת העובר באסותא. "לאור תוצאות הבדיקה הגנטית לעוברית, והתוצאות שהצביעו על היעדר קשר גנטי למבקשים - תיק זה ייסגר בקרוב", נכתב בהחלטה. "ככל שלא תוגשנה בקשות נוספות, המינוי מבוטל".

החלטת בית המשפט מגיעה יממה לאחר פרסום תוצאות הבדיקה הגנטית שהעלתה כי בני הזוג שנטען כי יש להם קשר גנטי לעוברית שהושתלה ברחמה של אישה אחרת - אינם הוריה הביולוגיים.

הבוקר, עשרות נשים שעברו הפריה בבית החולים אסותא בראשון לציון הפגינו מחוץ לבית החולים וטענו להתנהלות רשלנית מצד המוסד הרפואי. הן הגיעו לבקש תשובות מהנהלת בית החולים, וקיבלו את התיקים הרפואיים שלהן.

"הוצאתי את התיק הרפואי שלי מאסותא כדי ללמוד מה קורה איתי", סיפרה ג', אחת המפגינות וטענה כי עד כה היא ובן זוכה קיבלו רק סיסמאות. "לא קיבלנו תשובה רלוונטי למה קורה וזה מלחיץ. אנחנו נמשיך לא לישון בלילה וכל המטופלות פה בחרדה. הם התנצלו אבל זה לא מרגיש משהו חד פעמי".

אסותא 

25 באוקטובר 2022. יותם רונן
אחת המתלוננות מחוץ לאסותא/יותם רונן

"הם הבטיחו שיתנו לנו מענה לכל 400 המטופלות בבית החולים, אבל זה לא מרגיש שיש תשובות. קיבלנו הרבה סיסמאות", אמרה. "שאלנו אותם אם יש להם קצה חוט - לא היתה להם תשובה וזה מרגיש שהם בעצמם לא יודעים מה קורה במעבדה שלהם". ג' הוסיפה כי היא "לא מרגישה בטוחה שהעוברים שלי נמצאים אצלם, אין שום דבר שיגרום לי לביטחון עכשיו".

בהודעה שמסר מנהל בית החולים אוסתא הוא ציין כי הם נפגשו עם שלוש מהנשים שהגיעו להפגין, והשיבו לשאלותיהן ולחששות שלהן. "נבצע בדיקה פרטנית ונחזור לכל אחת בנפרד", אמר ד"ר שי גלור.

בעקבות תוצאות הבדיקה הגנטית שהתקבלו אתמול כחלק מפרשת מחדל העוברים, עשרות אימהות הפכו שוב לאימהות העוברית באופן פוטנציאלי, זאת נוכח חפיפת זמנים סמוך למועד ההפריה. א', אשר גם היא יכולה באופן פוטנציאלי להיות אם העוברית, שוחחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב־103fm, ושיתפה בתחושות הקשות מאז חשיפת המחדל.

"לצערי כולנו כרגע חשודות בסיטואציה המורכבת הזו", אמרה א' בפתח השיחה. "אנחנו טופלנו כמה ימים לפני שלפי מה שפורסם בפסקי הדין הגברת ההרה טופלה, וגם אנחנו. היינו שם שלושה ימים לפני ואנחנו חוששים, כמו כל ההורים שמגיעים לטיפולים באסותא ראשון לציון. מורגש שם כאוס. אנחנו מרגישים שזה רק הקצה של הקרחון הזה שגילינו".

כאשר נשאלה האם כבר אז הייתה תחושה של כאוס בבית החולים אסותא שבראשון לציון, הודתה א' כי "במקרה שלי, אני כבר חשתי בזה עוד הרבה לפני. אני מדברת על טיפולים שהתחלתי לפני 6 שנים, שכבר אז, מבחינתי, נכנסתי עם תחושה לא טובה לבית החולים הזה. לא תועד כשל כלשהו בשיא תהליך השאיבה. אני גיליתי שיצאתי מההרדמה ושאלו את בעלי שאלות. שאלו את בעלי אם אני מעשנת כי כנראה שהיה קושי בנשימה תוך כדי תהליך ההרדמה ושום דבר מזה לא תועד. יצאתי דיי מטושטשת ושמעתי את כל השאלות".

"יצאתי ברגשות מאוד קשים. מאז אני מעדיפה שאיבות ללא הרדמה, ללא חומרי הרדמה, לצערי עברתי הרבה פרוצדורות. אני עוברת את זה ללא הרדמה גם מאחר ואני הולכת לפי מסלול טבעי, אני מטבע הדברים, מדובר בדרך כלל על ביצית אחת שתיים", סיפרה, והוסיפה כי התחושה שמשהו לא מתנהל כשורה נוצרה בעקבות חוסר התיעוד: "הם מגלגלים עיניים, זו הבעיה. כשמשהו מתנהל לא נכון, ולדעתי כל הפרוצדורה לא מתנהלת נכון".

"גם היום יש הפנייה - אני ממש בלבטים"

לאור אמירותיה, תהו צמד המגישים האם לדעתה זה מה שגרם לבעיה, ואילו א' השיבה בנחרצות: "כן, חוסר סדר. התחושה היא שם שבאמת יש שם מחסור בכוח אדם. הזמנים יותר קצרים של הטיפולים. אתה בוחר רופא, ברגע שאתה בוחר רופא ספציפי שעובד רק עם אסותא ראשון לציון אין לך כל כך ברירה. גם היום יש לי הפנייה ואני ממש בלבטים".

"אותו רופא, כמה הוא יכול להיות מעורב ברשלנות?", שאל יוכפז, וא' הסבירה כי "להערכתי, הוא חלק מזה. אני לא בטוחה שהוא לגמרי חף מכל עניין. הרופא ער לתהליך. אני חושבת שלא רק באסותא ראשון לציון, בכל מעבדה קיימת, אין תהליך של בקרה אלא אם כן אני מבקשת ממכון פועה, ממכון של שומרות המצוות שמוודאים את התהליך. נשים בקבוצה שלנו טוענות שהיו מספר מקרים שבאמת נמנעו טעויות בגלל שהייתה עוד עין. נשים מדווחות כרגע על כל מיני סיטואציות, שאני באופן אישי נכנסתי לחרדות מזה".

חשיפתה של א' אודות טיפולים שהיו על סף שיבוש בעקבות התנהלות הצוותים הרפואיים הובילה את גולן יוכפז וענת דוידוב להתעמק בעניין. "מכון פועה מנע תקלות?", שאלו השניים, וא' הבהירה: "בדיוק, זה מה שהן טוענות. אני לא יודעת להגיד את הזמנים אבל אני יודעת להגיד שנשים טוענות שנעלמו להן עוברים, פתאום מצאו עובר מוקפא. דברים שאני לא מצליחה להבין".

"אנחנו בני אדם, יש טעויות - זה לא שמישהו בא והחליף את המדבקות במזיד"
"מה עושים עם האינפורמציה?", הוסיף יוכפז, וא' הדגישה כי כעת המטרה היא להתאגד ולדרוש תשובות מדוע הכאוס התרחש בסיטואציה כה רגישה: "לא ישבנו וממנינו את התקלות, אנחנו שומעות אחת את השנייה, התאגדנו בשביל הדבר הזה".

עוד הדגישה א' כי "אנחנו בני אדם, יש טעויות ותקלות קורות, אנחנו בני אנוש. אנחנו מבינות שיש פה תהליך שקרה בשוגג, זה לא שמישהו בא והחליף את המדבקות במזיד. זה תהליך שלדעתי בנהלים צריך להיות מפוקח פעמיים. יש פה משנה זהירות שצריך לנקוט, בדיקות גנטיות, היום עם שערה את הבודק. אנחנו בקבוצה מקבלות כל ה זמן דיווחים ומתארגנות לייצוג משפטי כדי להבין מה הזכויות שלנו בנושא. כמובן מקרים שונים כי כל אחת בתהליך שלה, יש כאלו שבהריון שהן בחרדה נוראית ויש כאלו בתהליך של טיפולים, כולנו בחרדות, לא יודעות את נפשנו".

באשר לפועלו של בית החולים אסותא ראשון לציון, בדגש על המחלקה הספציפית, אמרה: "לפי הבנתי הם לא מקבלים מטופלות חדשות והמחלקה עדיין עובדת. מי שקיבלה הפנייה לאסותא ראשון לציון אכן תתקבל. לא כולן, חדשות לא תתקבלנה, זה מה שאני מבינה. הדבר היחידי שניתן לעשות בעיניי, אני חושבת שצריך לעשות בדיקות לכל מי שנוגעת בדבר. אניה ראשונה שאתייצב לעשות את הבדיקות האלה. הילדה שתיוולד צריכה להיות אצל ההורים שלה הביולוגים".

"אתם מוכנים להיבדק?", התעניינו צמד המגישים, וא' הכריזה: "ברור. בהחלט. אני חשובת שזו חובה מוסרית של כולנו. כל אחד שעובר את התהליך, הראש שלי מוטרף רק מהמחשבה שחלילה הילדים שלי גדלים אצל מישהו אחר. אני בתהליך יותר מ־6 שנים וכל כך הרבה פעמים שאבו לי עוברים. פתאום אתה אומר 'אולי יש ילד שמסתובב והוא שלי'".

בית חולים אסותא ראשון לציון. 15 בספטמבר 2022. ניב אהרונסון
אסותא/ניב אהרונסון

"הטכנולוגיה טומנת בה אסונות גם"

לסיום, הבהירה א' כי בנוגע לבתה בת ה־4, שנולדה כתוצאה מטיפולי פוריות, אין לה שאלות בנוגע למטען הגנטי אותו היא נושאת. "סימן השאלה לא צריך לרחף מעל הראש של אף אחד מאיתנו. אני חושבת שהדבר היחיד שמעניין אותנו כמטופלות זה להתאגד, להיות ככוח אחד ולשנות דבר או שניים. נהיה שם היום אז אני קוראת מפה לכולן להגיע, כל מי שחוששת שזה חשוב לה ובדם ליבה, שתגיע. אנחנו מאוד נחושות לשנות פה דברים לטובת כולנו, לטובת כל הדורות הבאים. הטכנולוגיה טומנת בה אסונות גם, אנחנו מאוד שמחות שזה קיים אבל גם מאוד חרדות", סיכמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully