וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר האוצר לשעבר סונאק מוביל במרוץ לראשות ממשלת בריטניה

עודכן לאחרונה: 23.10.2022 / 11:52

ראש הממשלה לשעבר ג'ונסון שב מחופשה בקאריביים מוקדם מהמתוכנן במטרה ככל הנראה להשיק את הקאמבק שלו, חודשיים בלבד לאחר שהודח מתפקיד ראש הממשלה על ידי מפלגתו השמרנית. נכון לעכשיו, סונאק צבר את תמיכתם של 128 מחוקקים שמרנים, ג'ונסון עם 53 קולות

היריבים השמרנים בוריס ג'ונסון, ראש הממשלה הבריטי לשעבר, ורישי סונאק, שר האוצר לשעבר, ערכו אמש (שבת) שיחה בארבע עיניים במטרה אולי להגיע להסכם לגבי הנהגת המפלגה השמרנית וראשות ממשלת בריטניה. זאת בעקבות פרישתה ביום חמישי של ראש הממשלה ליז טראס, לאחר חודש וחצי בלבד בתפקיד. עם זאת, על פי דיווח ב"טיימס" הלונדוני, השניים לא הגיעו להסכמה.

ג'ונסון שב אתמול מחופשה בקאריביים מוקדם מהמתוכנן במטרה ככל הנראה להשיק את הקאמבק שלו, חודשיים בלבד לאחר שהודח מתפקיד ראש הממשלה על ידי מפלגתו השמרנית. ג'ונסון וסונאק עדיין לא הכריזו רשמית על התמודדותם. המועמדת היחידה שהודיעה על התמודדותה היא פני מורדאנט, שרה לשעבר בקבינט של ג'ונסון. נכון לעכשיו, סונאק צבר את תמיכתם של 128 מחוקקים שמרנים, ג'ונסון קיבל את תמיכתם של 53 מחוקקים ואילו מורדאנט עם 23 קולות.

רישי סונאק. רויטרס
רישי סונאק מתכונן לניצחון/רויטרס

עם זאת, על פי דיווחים ב-BBC וב"טיימס" שציטטו מקורבים לראש הממשלה לשעבר, ג'ונסון צבר יותר קולות ועבר כבר את רף המאה קולות הנדרשים כדי להתמודד. 357 חברי פרלמנט שמרנים יצביעו בעבור המועמד שלהם מחר. אם ייוותרו בסוף ההצבעה שני מועמדים, תיערך הצבעה מקוונת של חברי המפלגה מאוחר יותר במהלך השבוע.

בשמאל גוברות הקריאות לעריכת בחירות כלליות לאלתר. בחירות כלליות בבריטניה, שבהן 650 חברי הפרלמנט נבחרים לשני הבתים, נערכות כל חמש שנים. הבחירות הבאות אמורות להיערך בינואר 2025. ההחלטה לערוך בחירות מוקדמות תלויה בראש הממשלה - זאת לאחר שהמפלגה השמרנית ב-2019 חוקקה חוק חדש שהשיב את הסמכות המסורתית לקבוע בחירות לראש הממשלה. אם ראש הממשלה רוצה בחירות מוקדמות, עליו להגיש בקשה למלך לפיזור הפרלמנט. אם מוכרזות בחירות חדשות, יום הבחירות צריך להיערך 25 ימי עבודה לאחר מכן.

בוריס ג'ונסון שב ללונדון לקראת הבחירות, 22 באוקטובר 2022. רויטרס
בוריס ג'ונסון שב ללונדון מחופשה, אתמול/רויטרס

ראש ממשלה בבריטניה זקוק לתמיכה או לאמון של במחוקקים בבית התחתון, כלומר מרבית חברי הפרלמנט. בחירות כלליות יוכרזו אם הממשלה תפסיד בהצבעת אי אמון מצד כל המפלגות. מנגד, המלך יכול לזמן פוליטיקאי אחר לגבש ממשלה - אדם שיוכל לנצח בהצבעת אי אמון בבית התחתון. כדי שהצבעת אי אמון תעבור, היא תיזדקק לתמיכת חברי הפרלמנט השמרנים - צעד לא סביר משום שבכך שהם יצביעו למעשה נגד הממשלה שלהם.

בווידאו: ראש ממשלת בריטניה ליז טראס התפטרה לאחר חודש וחצי בלבד/רויטרס

המצע של סונאק

בתור שר האוצר, סונאק הוביל את בריטניה למצב שבו נטל המסים במדינה הוא הכבד ביותר מאז שנות ה-50. הוא סרב ללכת בעקבות מועמדים אחרים במרוץ שהבטיחו קיצוץ מס מיידי, ואמר כי קודם כל יש לרסן את האינפלציה הגואה. הוא סיפק גם חבילות סיוע בשווי 37 מיליארד ליש"ט (44.14 מיליארד דולר) כדי לסייע לבריטים להתמודד עם המחירים הגואים. לפני שהתפטר מהממשלה, הוא ציין כי הוא מוכן להמשיך בכך אם יידרש.

"אוריד מסים אך אני מתכוון לעשות זאת באחריות, לא אוריד מסים כדי לנצח בבחירות, אנצח בבחירות כדי שאוכל להוריד מסים", הוא אמר לרדיו BBC.

סונאק התחייב להפוך את בריטניה לעצמאית מבחינת אנרגיה עד 2045, כדי להגן עליה מפני זעזועי אספקה ושיבושים כדוגמת אלה שנגרמים כעת בשל המלחמה באוקראינה. הוא הבטיח גם להקל את האיסור על חוות רוח ביבשה.

סונאק הבטיח רפורמות במערכת המשפט הפלילי, כולל גזרי דין חמורים יותר לפושעים שלא מתייצבים בבית המשפט, כמו גם יד קשה נגד כנופיות שמנצלות מינית ילדים.

בסוגיית ההגירה, הדובר של סונאק אמר ל"טיימס" כי סונאק גא שהגיע ממשפחת מהגרים, אך מאמין שבריטניה צריכה לשלוט על גבולותיה. הוא תומך בתוכנית לגרש מבקשי מקלט לרואנדה. "אנחנו צריכים לגבש הסכמה חדשה לגבי האנשים שמגיעים למדינה שלנו. להגיד כן לחדשנים מוכשרים שעובדים קשה, אך לשלוט על הגבולות", הוא אמר בנאום קמפיין.

סונאק הצביע ב-2016 בעד היציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי. סונאק אמר לעיתון "סאן" כי הביקור הראשון שלו בתור ראש ממשלה מחוץ למדינה יהיה בקייב. "אחזק את המדיניות שלנו של תמיכה מלאה באוקראינה, שאותה הציג בוריס".

הוא אמר לאוקראינים כי "לא אהסס לספק לכם את כל התמיכה שתצטרכו בשלב הזה של המלחמה שבה מדובר לא רק בהתנגדות לרוסים, אלא בהסגתם ובשיקום המדינה". סונאק לא אמר כמה יוציא על צורכי הגנה וביטחון, אך אמר כי ההוצאה על נאט"ו מהווה 2% מתמ"ג הבריטי, אך זאת אינה "תקרה כי אם רצפה".

פני מורדונט, רישי סונאק. GettyImages
סונאק או מורדנט?/GettyImages

מי היא פני מורדנט?

פני מורדנט נולדה ב-1973. אביה, צנחן לשעבר, קרא לה על שם הספינה hms Penelope. לדבריה, "אהבתה והגאווה שלה" במדינה ניצתה בגיל 9, בפורטסמות, כשצפתה בספינות שיצאו למלחמה בפוקלנד.

אמה של מורדנט, חיילת במילואים בצי הבריטי, מתה כשפני היתה בת 15 ואביה חלה שנה לאחר מכן. היא טיפלה באחיה הצעיר לבדה עד גיל 18. כסטודנטית לפילוסופיה באוניברסיטת רידינג, עבדה מורדונט כעוזרת קוסם.

מורדנט נבחרה לחברת פרלמנט מטעם פורטסמות צפון ב-2010. המבקרים טוענים כי מורדנט אינה ראויה לכהן כראש ממשלה. היא כיהנה כשרת ההגנה במשך חודשיים וחצי בלבד ב-2019, לפני שג'ונסון פיטר אותה על כך שתמכה ביריבו, ג'רמי האנט. לאחר מכן היא כיהנה כשרה זוטרה לפיתוח בינלאומי

עמיתים לעבודה מתארים אישה מקסימה וכנה, שאינה מתעניינת במיוחד במורכבויות של מדיניות וחוקים. בנוסף, אין לה ניסיון כלכלי, בתקופה שבה בריטניה מתמודדת עם משבר יוקר מחיה חריף.

מורדנט הצביעה במשאל העם בעד הברקזיט. היא מילאה תפקיד בקמפיין העזיבה באמצעות אזהרותיה לגבי הסתערות של מהגרים טורקים על בריטניה, כשטורקיה תצטרף לאיחוד. לדבריה, בריטניה אינה יכולה למנוע זרת מהגרים כה גדול - מה שיקרה אם תישאר באיחוד . עם זאת, מחנה הברקזיט אינו בוטח במורדנט משום שתמכה בהסכם העזיבה של ראש הממשלה לשעבר תרזה מיי, שאליו התנגדו בחריפות תומכי הברקזיט האדוקים יותר.

יתרה מזאת, למרות הרקע שלה בצבא והעניין שלה בביטחון, הדעות של מורדנט בנוגע לסוגיות חברתיות הן פרוגרסיביות יותר מהמדיניות השמרנית המסורתית. היא אף העזה ותמכה בזכויות של טרנסג'נדרים, עמדה שסיבכה אותה בצרות עם הצד הימני יותר של המפלגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully