וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאות באיראן מתעצמות לאחר שבת 16 הוכתה למוות ע"י שוטרים

עודכן לאחרונה: 18.10.2022 / 11:05

חודש למחאה: אסרא פנאהי בת ה-16 הוכתה בכיתתה משום שסירבה לשיר המנון פרו ממשלתי. התקרית אירעה בשבוע שעבר כשכוחות הביטחון פשטו על בית הספר. גורמים רשמיים באיראן הכחישו כי כוחות הביטחון אחראים למוות, בעקבות סערה שהתעוררה ברחבי המדינה

בווידאו: איראנים באיסטנבול מציינים חודש למחאה האנטי ממשלתית באיראן/רויטרס

מחאות חדשות התעוררו באיראן בעקבות דיווחים על תלמידת בית ספר נוספת שנרצחה ככל הנראה על ידי שירותי הביטחון האיראניים. אסרא פנאהי בת ה-16 הוכתה בכיתתה משום שסירבה לשיר המנון פרו-ממשלתי. התקרית אירעה בשבוע שעבר כשכוחות הביטחון פשטו על בית הספר, על פי דיווח "גרדיאן".

על פי הוועדה המתאמת של איגוד המורים האיראני, פנאהי מתה לאחר שכוחות הביטחון פשטו על בית הספר התיכון לבנות שאהד בארגביל ב-13 באוקטובר ודרשו מקבוצה של נערות לשיר שיא שמהלל את המנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי. כשהנערות סירבו לבקשה, השוטרים היכו את התלמידים, כמה נערות הובהלו לבית החולים וכמה נעצרו. ביום שישי, על פי הדיווחים, פנאהי מתה בבית החולים מהמכות שספגה בבית הספר.

גורמים רשמיים באיראן הכחישו כי כוחות הביטחון אחראים למוות, בעקבות סערה שהתעוררה ברחבי המדינה. אדם שהזדהה כדודה של פנאהי הופיע בטלוויזיה הממלכתית וטען כי היא מתה מתסמונת לבבית.

אסרא פנאהי , נערה בת 16 שהוכתה על ידי כוחותה ביטחון באיראן ומתה. טוויטר, אתר רשמי
אסרא פנאהי בת ה-16, הוכתה למוות ע"י שוטרים/אתר רשמי, טוויטר

נערות תיכון מהוות במחאה הנוכחית כוח משמעותי. סרטונים רבים שהופצו ברשתות החברתיות נהפכו לוויראליים לאחר שהראו תלמידות מנופפות בחיג'אב שלהן בכיתות וצועקות סיסמאות אנטי ממשלתיות נגד חמינאי. הרשויות האיראניות הגיבו בשורה של פשיטות על בתי ספר ברחבי המדינה בשבוע שעבר. בסרטונים אפשר לראות שוטרים נכנסים בכוח לכיתות, עוצרים נערות באלימות ודוחפים אותן למכוניות ממתינות, כמו גם יורים גז מדמיע לתוך הכיתות.

בהצהרה שפורסמה ביום ראשון, איגוד המורים האיראני גינה את הפשיטות "האלימות ולא אנושיות" וקראו להתפטרות של שר החינוך יוסף נורי.

"זאת אינה מחאה - אנחנו קוראים למהפכה"

החדשות על מותה של פהאני עוררו הפגנות נוספות בסוף השבוע. לדברי נאזנין בת ה-16, שהוריה הורו לה לא ללכת לבית הספר מחשש שתיעצר, אמרה ל"גרדיאן" כי "אסור לי ללכת לבית הספר משום שהוריי חוששים לחיי, אבל מה השתנה? המשטר ממשיך להרוג ולעצור נערות בתיכון", היא אמרה. "מה זה עוזר אם אשב בבית? אני ותלמידות אחרות באיראן החלטנו למחות ברחובות השבוע. אעשה זאת גם אם אצטרך לשקר להוריי".

נרגיס בת ה-19 אמרה כי נפגעה מכדורי גומי בגבה וברגליה לאחר שהשתתפה בהפגנות. אך מותה של פהאני, לדבריה, מניע אותה ואת חבריה להמשיך למחות למרות הסכנה. "הקמפיין האכזרי נגד האחיות שלנו, בנות 16 בלבד, עוררו את כל האומה. "מעולם לא היינו כל כך מאוחדים - ברחבי המדינה כולה כולל האזורים הכורדיים. העולם שמע על ניקה, סרינה ואסרא, אבל יש עוד כל כך הרבה ילדים חסרי שם שאיננו יודעים עליהם", היא אמרה.

"מדובר לא רק במוות של אסרא. הרפובליקה האיסלאמית הורגת את האנשים שלנו במשך 40 שנה, אך הקולות שלנו לא נשמעים. העולם צריך לדעת שזאת אינה מחאה - אנחנו קוראים למהפכה. כעת תקשיבו לנו, לא נעצור".

על פי העדכון האחרון של איראן יומן רייטס, 215 בני אדם, כולל 27 ילדים, נהרגו עד כה במחאות ברחבי איראן, נכון ל-17 באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully