וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי מיטות, בצפיפות ובצחנה: התנאים בתאי המעצר של תחנות המשטרה

עודכן לאחרונה: 18.10.2022 / 6:40

לפי דוח של הסניגוריה הציבורית, הכלואים מוחזקים בתנאים ירודים, שלעיתים לא מאפשרים להם שינה במיטה, הגעה לשירותים או אפילו בדיקת רופא. בין התחנות ש"כיכבו" בדוח - מוריה בירושלים, שבה 4 עצורים היו בתא של כ-7.5 מ"ר, ותחנת באר שבע, שבה העצורים שהו ימים ללא מקלחת

אילוסטרציה תא מעצר בית כלא. ShutterStock
תא מעצר. אילוסטרציה/ShutterStock

מדוח חירום של הסניגוריה הציבורית על תנאי המעצר של כלואים בתחנות משטרה עולה הבוקר (שלישי) תמונה מדאיגה. על פי הדוח, בחלק מהמקרים עצורים נכלאו בניגוד לחוק למשך ימים רבים בתנאים ירודים, תוך פגיעה חמורה בזכויותיהם. ממצאי הדוח הופקו לאחר סדרה של ביקורי בזק רשמיים בתאי מעצר והשהייה בתחנות משטרה בכל רחבי הארץ.

הדוח המלא מפרט את ממצאי הביקורים אותם ערכה הסניגוריה הציבורית ב-19 תחנות משטרה בחלוקה לפי נושאים: תנאי לינה ושטח מחייה, מזון, מים וציוד אישי, תברואה, אוורור וגישה לשירותים ומקלחות, נגישות לטיפול רפואי, טלטול עצורים בין תאי המעצר והיבטים נוספים. "משטרת ישראל אינה מספקת תנאים הולמים להחזקתם והלנתם של עצורים למשך יותר משעות ספורות, וזאת בניגוד לחוק, ומובילה אותם בין בתי מעצר ותחנות משטרה, שלא לצורך", נכתב בהודעת הסניגוריה הציבורית.

תא מעצרתא מעצר. ShutterStock, ShutterStock
תא מעצר. אילוסטרציה/ShutterStock, ShutterStock

בחלק מהתחנות נמצא כי עצורים מוחזקים לאורך שעות ארוכות, ואף לאורך יממות בתאים המיועדים לשהייה קצרת טווח בלבד. בתאים אלו ספסלים צרים בלבד, ואין בהם תשתיות הכרחיות לצורך הלנה של עצורים. כך, באחת התחנות נמצא כי עצורים נאלצו לישון על רצפת התא, ללא מזרנים וכלי מיטה, כשנעליהם משמשות להם ככריות. בתחנה אחרת פגשו המבקרים הרשמיים בעצור בן 65, שנאלץ לישון על הרצפה החשופה.

עוד עולה מהדוח כי חלוקת המזון לעצורים בתחנות אינה מוסדרת, כך שהשוטרים בכל תחנה נאלצים למצוא פתרונות נקודתיים, לעיתים תוך רכישת מזון לעצורים מכספי התחנה או מכיסם. במצב דברים זה, נתקלו המבקרים הרשמיים בתלונות מצד עצורים על כך שלא קיבלו מזון ושתייה לאורך שעות ארוכות, ובמקומות אחרים נקצבו לעצורים מי שתייה בכמות שאינה מספקת. רבים מתאי המעצר מלוכלכים, ושוררים בהם צחנה ומחנק אשר הקשו על השהות בהם. בנוסף, נמצאו ליקויים שונים הנוגעים לתאי השירותים והמקלחת, בהם היעדר הפרדה מספקת בין התא לשירותים.

תחנות המשטרה ש"כיכבו" בדוח

בהודעתה מנתה הסניגוריה הציבורית כמה תחנות שבהן נמצאו ליקויים חמורים במיוחד. כך לדוגמא, בתחנת מוריה שבירושלים ישנם שישה תאי שהייה, ובמועד הביקור הוחזקו בתחנה תשעה עצורים בשלושה תאים. בשניים מהתאים, שגודלם כ-7.5 מ"ר, הוחזקו ארבעה עצורים בכל תא. גם בתחנה זו עלתה הטענה כי העצורים נאלצים לישון על הרצפה. באחד התאים העצורים שכבו על קרטונים כאמצעים בידוד מהרצפה הקרה. מצוות התחנה נמסר כי קיימת מניעה בטיחותית לספק לעצורים מזרן וכלי מיטה, מחשש שאלו ישמשו להצתת התא או לפגיעה עצמית או בעצורים אחרים.

על פי דוח הסניגוריה הציבורית, במועד הביקור בתחנה שרר ריח זיעה קיצוני ובלתי נסבל. העצורים סיפרו כי ניתנת להם האפשרות לאוורר את התאים, אך במקרה זה החדר הופך לקר מאוד, ושהות בו הופכת מייסרת. בהיעדר שירותים בתאי השהייה, יציאת העצורים לשירותים נעשית בליווי שוטר. כל העצורים ציינו כי נדרשים להתאפק במשך שעות, טרם ניתנת להם אפשרות גישה לשירותים.

תחנת המשטרה מרחב מוריה, תלפיות, ירושלים. ינואר 2016. נועם מושקוביץ
"מככבת" בדוח. תחנת המשטרה מוריה בירושלים/נועם מושקוביץ

שלושה מהעצורים ציינו כי בשעות הלילה, בהיעדר מענה לפנייתם לגשת לשירותים, הם נדרשו להטיל מימיהם בבקבוק שנמצא בתא. למותר לציין כי לעצורים בתחנה לא ניתנת כל אפשרות להתקלח לאורך כל תקופת החזקתם בתחנה. עוד עלה מהביקור כי בתחנה אין גישה חופשית למי שתייה, והעצורים המחוזקים בה לא מקבלים כל ציוד להיגיינה אישית.

במקרה של תחנת משטרת באר שבע העצורים נשארים זמן רב בתא שנועד לשהייה קצרה בלבד. במקום קיים תא שהייה יחיד, ובו ספסלי נירוסטה ללא מיטות, שירותים, מקלחת וציוד אחר המאפשר שהייה ארוכה. בעת ביקור הנציגים בתחנת עפולה שהו ארבעה עצורים, אחד מהם שהה בתחנה מזה 10 ימים ואחר ארבעה ימים. מעבר לכך, הוסבר לנציגים כי כמה זמן קודם לכן התקבל ללינה בתחנה עצור בעל רקע נפשי, בשל היעדר מקום בכלא צלמון. משום שמדובר בעצור הטעון השגחה ותא ההשגחה בתחנה היה מאויש, לן אותו עצור על מזרון על רצפת אחד ממשרדי התחנה.

בתאי המעצר של תחנת משטרת דימונה שהו חמישה עצורים, שהוחזקו בתחנה במשך חמישה ימים. "כל אחד משלושת התאים בתחנה היה מוזנח ומלוכלך ושרר בו מחנק וריח כבד של סיגריות", נכתב בהודעת הסניגוריה הציבורית. העצורים לנו על מזרנים דקים ומרופטים, ללא כרית או סדין, והתכסו בשמיכת "סקביאס" צבאית. בנוסף, השירותים בתאי המעצר בתחנה הם שירותי כריעה מלוכלכים וריח רע נדף מהם.

עוד עלה כי אין בתחנה איש סגל רפואי, ושצוות התחנה אינו ערוך לתת מענה לכל צורך רפואי שעשוי להתעורר. אחד העצורים במקום הלין על כך שהוא סובל מכאבי ראש מזה מספר ימים, ואינו זוכה לטיפול רפואי. מצוות התחנה נמסר כי אין בידם לספק לעצור תרופות ללא מרשם, וכי גם במקרים אלו עליהם להזמין צוות של מד"א.

"התנאים עלולים לפגוע בתפקוד העצורים בחקירה ולהוביל להודאת שווא"

"לאור הממצאים הקשים והפגיעה חסרת התקדים בזכויות העצורים, הסניגוריה הציבורית סבורה כי למשבר קשה זה קיים פתרון אחד ויחיד - הפסקה לאלתר של החזקתם של עצורים בתחנות משטרה וטלטולם ברחבי הארץ בחיפוש אחר מקום לינה", נכתב במסקנות הדוח. "יש ליצור באופן מיידי את התנאים שיפחיתו את העומס הקיים במתקני שב"ס באמצעות צמצום דרסטי בכליאה המיותרת הנפוצה בישראל".

עורכת הדין ענת מיסד כנען מטעם הסניגורית הציבורית הארצית סבורה כי תנאי המעצר פוגעים ביכולת של העצורים לתפקד בחקירה, ולדבריה, עולה חשש כי התנאים יובילו אותם להודאת שווא. "אף שנדמה לחלקים בציבור הישראלי שתנאי הכליאה לא נוגעים אליהם הרי שטעות בידם. זה עלול לקרות לכל אחד מאיתנו, מילדינו או קרובינו, גם ללא שנבצע מעשה פלילי כשלהו", אמרה. "מדובר בעצורים שהם חשודים בלבד, כנגד מרביתם כלל לא מתגבש אישום בסופו של יום והם נקלעו לחקירה על לא עוול בכפם. גם אם ביצעו מעשה אסור אין לנשל אותם מכבודם כבני אדם".

"התמונה שנחשפה בביקורי הסניגוריה הציבורית מבישה, אין להשלים עמה, על המשטרה לחדול לאלתר מהחזקת עצורים בתחנות", הוסיפה מיסד כנען. "זו העת להפחית את הכליאה המיותרת הרבה שקיימת במדינת ישראל, בפרט של עצורים שטרם הוכחה אשמתם ואנו קוראים ליועצת המשפטית לממשלה לפעול בדחיפות בהקשר זה".

תא מעצר בתחנת משטרה. דוברות משטרת ישראל
תא מעצר בתחנת משטרה/דוברות משטרת ישראל

ממשטרת ישראל נמסר כי "הציבור בישראל והדרג המדיני דורשים ממשטרת ישראל, ובצדק, למלא את תפקידה באכיפת החוק ובהגנה על הציבור מפני חשודים ועבריינים המבצעים עבירות ופשיעה על כל גווניה. לשם כך נדרשת המשטרה, במקרים המתאימים ועל פי העילות שבדין לכלוא עבריינים מסוכנים ולהביא למיצוי החקירה. משטרת ישראל ממלאת את חובתה תוך חתירה לחקר האמת ותוך שהיא פועלת להקפדה על זכויותיהם של עצורים בכל מהלך ההליך הפלילי"

"האחריות לתחום כליאת עצורים בישראל היא של שירות בתי הסוהר, וזה תפקידו. לצערנו, בתקופה האחרונה קיימת מצוקה קשה ומוכרת של מקומות כליאת עצורים ברחבי הארץ, והמשטרה נאלצת בעל כורכה להחזיק ולשמור על העצורים בתאי שהייה במשך מספר שעות או לילה שלם, עד להבאתם לבית משפט לדיון בבקשה להארכת מעצרם או הטלת תנאים מגבילים משמעותיים שבסמכות בימ"ש עפ"י חוק.
המשטרה פועלת, ככל שהדבר בידיה, לצמצום המצוקה הקשה ולאתר פתרונות ראויים במצב שנוצר ומצפה מכל הגורמים האחראים לכך לאתר פתרונות נוספים ולאפשר כליאת עצורים בתנאים מתאימים וראויים".

"משטרת ישראל תמשיך לפעול ללא לאות להגן על הציבור ולמלא את ייעודה, על אף מצוקת המשאבים, ולעשות כל הניתן על מנת למנוע שחרורם של עבריינים המסכנים את הציבור בד בבד עם קריאה לכל הגורמים המוסמכים לכך לעשות כל מאמץ לפתור את מצוקת מקומות הכליאה ומצוקת כח האדם במשטרה ובשירות בתי הסוהר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully