וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 40 יום בתפקיד: האם ר"מ בריטניה תוחלף - שוב?

עודכן לאחרונה: 15.10.2022 / 11:24

ליז טראס, שנבחרה בסתיו, שקועה בצרות גדולות. האג'נדה הכלכלית השמרנית ביותר שלה ושל בעל בריתה, שר האוצר קוורטנג - המצע שעליו נבחרה לראשות הממשלה - נכשלה והובילה לסערה בשווקים הפיננסיים בתקופה של אינפלציה גואה. את שר האוצר היא פיטרה, אך גם עתידה כלל לא בטוח

לאחר פחות מחודש בתפקיד, מתגבשת הסכמה בממשלה הבריטית כי ליז טראס עשויה לסיים בקרוב את כהונתה הקצרה בתור ראש ממשלה. טראס הקריבה אתמול (שישי) את שר האוצר ובעל הברית הפוליטי הקרוב שלה לאחר שבועות בודדים בתפקיד כדי להציל את עורה. ההחלטה לפטר את קוואזי קוורטנג הגיעה שלושה שבועות לאחר שטראס הכריזה על "מיני תקציב" (mini-budget) מלא בקיצוצי מסים לא ממומנים שהובילו לירידות חדות בשווקים הפיננסיים. בשלב מסוים, הלירה שטרלינג נפלה לשפל היסטורי מול הדולר.

השווקים נרגעו קמעה מאז, אך רק הודות להתערבות גדולה של הבנק המרכזי של בריטניה, שמועות כי המיני-תקציב יבוטל וכי קוורטנג יפוטר. שר האוצר אכן נשלח הביתה, אך טראס עדיין שקועה בצרות גדולות. האג'נדה הכלכלית של קוורטנג היא למעשה המצע שעליו נבחרה לראשות הממשלה. הדחתו מתפקיד שר האוצר היא הודאה בכך שהאג'נדה שלה נכשלה.

בווידאו: ליז טראס מונתה לתפקידה כראש ממשלת בריטניה/צילום: רויטרס
ליז טראס לאחר הכרזתה כראש ממשלת בריטניה 5 בספטמבר 2022. רויטרס
ליז טראס/רויטרס

טראס מינתה אתמול את ג'רמי האנט במקום קוורטנג, שר לשעבר בקבינט של בוריס ג'ונסון שהתמודד על הנהגת המפלגה השמרנית פעמיים. האנט הוא פוליטיקאי שזוכה לכבוד מהימין ומהשמאל ויש לו אופי מרגיע ושלו. הוא כיהן כשר הבריאות, שר החוץ ושר התרבות, התקשורת והספורט בממשלות שונות והתקווה היא כי יביא אחדות למפלגה שמתאוששת עדיין מההתמודדות על ראשותה בקיץ.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

התפטרות

עם זאת, עתידה של טראס אינו ודאי, ובדומה לראשי הממשלה הקודמים, בוריס ג'ונסון ותרזה מיי (שבכל זאת הצליחו לכהן בתפקיד שלוש שנים ולא מספר שבועות בודדים), היא עשויה להקדים תרופה למכה ולהודיע על התמודדות חדש העל ראשות המפלגה השמרנית.

הצבעת אי אמון

המנהיג השמרני האחרון שהודח על יד עמיתיו בפרלמנט היה איאן דנאקן סמית ב-2003. הוא היה בחירת חברי המפלגה אך לא חברי הפרלמנט עמיתיו. בדומה לטראס, הוא הואשם בהחרפת המצב בכך שלא הצליח לגבש תמיכה במפלגה כולה כשמינה את ממשלת הצללים שלו, והתקשה לשמור על סמכותו.

עם זאת, הודות לסעיף בוועדת 1922, שנקבע כשג'ונסון נהפך לראש ממשלה בקיץ 2019. הוועדה החליטה אז כי מנהיג חדש יקבל "תקופת חסד" של שנה לפני שאפשר יהיה להגיש נגדו הצעת אי אמון. כמובן, אם מספיק מכתבים של חברי פרלמנט ידרשו זאת, הצבעת אי אמון עשויה לקרות. על פי דיווחים, כמה מכתבים כאלה כבר נשלחו.

מועמדים אחרים

חברי הפרלמנט השמרנים יכולים לגבש רשימה סופית של שני מועמדים להתמודדות על הנהגת המפלגה השמרנית, ואז אחד מהם יפרוש - כפי שקרה ב-2016 עם אנדראה לידסום שהתמודדה נגד מיי. המועמד האחרון ייהפך למנהיג המפלגה.

תומכיו של שר האוצר לשעבר רישי סונאק סבורים כי כיפר על טעויותיו במהלך הכהונה הקודמת תחת ג'ונסון, כשחזה את הסערה בשוק שתיווצר בשל התוכנית של טראס.

בחירות

טראס עשויה לקבל החלטה נועזת ולהכריז על בחירות, בתקופה שבה המפלגה השמרנית מפגרת אחרי הלייבור ב-30% בסקרים. היא אינה זקוקה להצבעה בפרלמנט כדי להכריז על בחירות. במקרה כזה, הבוחרים יקבעו את גורלה.

השמות שנזרקים לחלל בתור מועמדים אפשריים הם אותם מועמדים שהתמודדו על התפקיד בקיץ: שר האוצר לשעבר סונאק; פני מורדאנט, שלרגע היה נראה כי תנצח אך לבסוף הגיעה למקום השלישי אחרי סונאק וטראס; ובוריס ג'ונסון - ראש הממשלה לשעבר שהודח על ידי עמיתיו לאחר שלושה שנים של כהונה סוערת, מושחתת ומלאה פרשיות, שזכה להיות ראש הממשלה הראשון שהואשם בהפרת חוק פלילית ונקנס על כך, עשוי לשוב לאחר חודשים בודדים בלבד.

גם מייקל גוב, שר לשעבר בקבינט של ג'ונסון הוא מועמד אפשרי. בן וואלאס, שר ההגנה, נחשב לאדם שעושה את תפקידו בשקט, מה שמשפר את תדמיתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully