וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 שנה אחרי: מסתורין עדיין אופף את אסון ביילמר באמסטרדם

עודכן לאחרונה: 13.10.2022 / 12:48

מטוס בואינג 747-258f של חברת אל על התרסק ב-1992 על שני בנייני מגורים בשכונת ביילמר בדרום-מזרח אמסטרדם שבהולנד. באסון נהרגו 43 אנשים, ובהם צוות הטיסה שמנה שלושה אנשי צוות ישראלים ונוסעת ישראלית

אמסטרדם ציינה ב-4 באוקטובר 30 שנים לאסון ביילמר (Bijlmerramp), אסון תעופה שהתרחש ב-4 באוקטובר 1992. מטוס בואינג 747-258f של חברת אל על, בטיסה מספר 1862, התרסק על שני בנייני מגורים בשכונת ביילמר בדרום-מזרח אמסטרדם שבהולנד. באסון נהרגו 43 אנשים, ובהם צוות הטיסה שמנה שלושה אנשי צוות ישראלים ונוסעת ישראלית.

העיר ערכה טקס לציון האסון וראש העיר פמקה הלסמה נשאה בו נאום. לאחר מכן המשתתפים צעדו לאנדרטה - עץ בזירת ההתרסקות ששרד את האש שפרצה במקום ומכונה "העץ שראה הכל".

30 שנים אחרי, ההתרסקות עדיין מלווה במסתורין. תהיות נותרו לגבי המטען שנשא המטוס, מספר הקורבנות והקשר לשירות החשאי של ישראל. על פי דיווחים ראשוניים, המטוס נשא מטען שכלל צבע וחלקי מחשבים, פרחים ופירות. עם זאת, ככל הנראה היה מטען נוסף על המטוס ולא ברור מה הוא,.

אתר ההתרסקות באסון ביילמר. מוויקיפדיה ההולנדית & Jos Wiersema, אתר רשמי
אתר ההתרסקות של מטוס אל על באמסטרדם/אתר רשמי, מוויקיפדיה ההולנדית & Jos Wiersema

"כששומעים על מטוס שמתרסק, הגיוני לחשוב שהממשלה תרצה לדעת מיד מה היה במטוס הזה", אמר יוסט אורנג', עיתונאי חוקר, לאתר " netherlandsposts". "אך זה לא קרה". לדברי ירון פלטנברג, שעבד בחברת התעופה אל על, לא הוגשה בקשה מיידית לראות את מסמכי המטען". "בשל כך, לעולם לא נוכל לומר בוודאות מה היה במטוס הזה".

יתרה מכך, עשרות שנים לאחר התאונה, תושבים מקומיים התלוננו על בעיות בריאותיות. בסופו של דבר, התגלה כי המטוס הכיל אורניום מדולדל וחומרי גלם כדי לייצר גז סארין. המידע הזה נחשף הודות חלקית למאמצי העיתון NRC Handelsblad.

החשיפה עוררה סערה כה גדולה עד כי שש שנים לאחר התאונה, ב-1998, ועדת חקירה פרלמנטרית הולנדית הוקמה. עם זאת, היא לא הצליחה לגלות את המטען המדויק שהיה על המטוס, חלקית משום שממשלת ישראל לא רצתה שהמידע יפורסם. בעקבות ההתרסקות נפוצו גם שמועות על חבלה מכוונת שגרמה להתרסקות המטוס . ועדת החקירה הפרלמנטרית הפריכה את רוב הטענות, אך שמועות בנושא עדיין קיימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully