וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא סין צפוי לעשות היסטוריה בקונגרס המפלגה הקומוניסטית הקרב

עודכן לאחרונה: 12.10.2022 / 13:19

בקונגרס המפלגה הקומוניסטית ה-20, שייפתח ב-16 באוקטובר, ובו אמורים להשתתף כאלפיים חברי מפלגה, שי ג'ינפינג ככל הנראה יבטיח כהונה שלישית והיסטורית כמזכ"ל המפלגה - ונשיא סין - מה שיהפוך אותו למנהיג הסיני החזק ביותר מאז מאו דזה דונג בשנות ה-70

ב-16 באוקטובר יגיע הרגע הגדול של נשיא סין שי ג'ינפינג שבו הוא צפוי לבסס את שלטונו. בקונגרס המפלגה הקומוניסטית ה-20 שייפתח בשבוע הבא, ובו אמורים להשתתף כאלפיים חברי מפלגה, שי ככל הנראה יבטיח כהונה שלישית והיסטורית כמזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הסינית (CCP) - מה שיהפוך אותו למנהיג הסיני החזק ביותר מאז מאו דזה דונג בשנות ה-70. ב-2018 ביטל שי את המגבלה על שתי כהונות של נשיא בסין כדי לחזק את שלטונו עוד יותר.

שי מחזיק כעת בשלושה תפקידים: מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, נשיא וראש המדינה, יו"ר הוועדה הצבאית המרכזית (CMC ) ומפקד הכוחות המזוינים. בנוסף, הוא נתפש כ"מנהיג העליון". שי ישמור על שני תארים - מזכ"ל המפלגה ויו"ר הוועדה הצבאית המרכזית ובקונגרס הלאומי העממי השנתי, שיתכנס באביב 2023 ימונה שוב לנשיא.

נשיא  ארה"ב ג'ו ביידן בשיחה עם נשיא סין שי ג'ינפינג בפסגה וירטואלית בבית הלבן, 15 בנובמבר 2021. רויטרס
נשיא סין שי ג'ינפינג משוחח עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן/רויטרס

כ-2,300 נציגים יתאספו באולם הגדול של העם בכיכר טיאנאנמן לכנס שיימשך שבוע. מאתיים מהם ייבחרו להשתתף בוועדה המרכזית, בנוסף ל-170 חברים מתחלפים. הוועדה המרכזית תבחר 25 אנשים לפוליטבורו של המפלגה. הפוליטבורו ימנה חברים לוועדה נוספת שנחשבת לאליטה. כרגע יש בוועדה זאת שבעה חברים, כולל מזכ"ל המפלגה שי. הוועדה המרכזית צפויה להתכנס יום לאחר שהקונגרס יסיים את כינוסו.

בווידאו: לראשונ המאז מגיפת הקורונה נשיא סין יצא לביקור מחוץ למדינה/צילום: רויטרס

שי עומד בראש הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ובראש אחד הצבאות הגדולים ביותר. אנליסטים סבורים כי שי בכהונה השלישית שלו יהפוך את השלטון לאוטוריטרי יותר. הקונגרס עשוי לאמץ שינויים בחוקה על פי הדוקטרינה של שי שמכונה "המחשבה של שי ג'ינפינג". הדוקטרינה הזאת מגדירה את הסוציאליזם הסיני של שי, פילוסופיה לאומנית שאינה תומכת בעסקים פרטיים. תשומת לב העולם תתמקד בכל רמז לגבי הכיוון שבו מתעתדת סין לנוע, בעיקר בסוגיות הכלכלית, הפוליטית, הדיפלומטית והסביבתית.

האתגר הכלכלי: כלכלת סין שיגשגה בעשורים האחרונים, אך מתמודדת כעת עם שיבושים כלכליים בשל סגרי הקורונה, עליית מחירים ומשבר נדל"ן. גם החששות לגבי מיתון גלובלי בשל המלחמה האוקראינית פגעו באמון.

לדברי אנליסטים, הלגיטימיות של הממשלה הקומוניסטית מסתמכת על היכולת שלה לספק הכנסה גבוהה יותר ומשרות טובות לעובדים. ביצועים כלכליים גרועים בחמש השנים הבאות יבשרו בעיות פוליטיות רציניות לשי.

בווידאו: איזורים מוכי קורונה שבנגחאי בודדו/צילום: רויטרס
בווידאו: ביקור פלוסי בטייוואן והתרגיל הצבאי הסיני בתגובה/צילום: רויטרס

קורונה: מדיניות אפס קורונה של שי היא אחת החשובות שלו. הרשויות הסיניות העצימו את מאמציהן להכיל את המגפה, אף ששאר העולם חזר לשגרה. התפרצות משמעותית של קורונה בזמן הכינוס של הקונגרס עלולה לפגוע בתדמית של שי. יש הסבורים כי המפלגה תכריז בכינוס על ניצחון על המגפה וסופה של מדיניות אפס קורונה.

טייוואן והמערב: שי אימץ גישה נוקשה ביחסיו עם המערב, בעיקר עם טייוואן. סין רואה בטייוואן מחוז בדלני שבסופו של דבר יהיה בשליטת בייג'ין. טייוואן טוענת לעצמאות מסין. שי אמר כי חייבים להשיג איחוד מחדש עם טייוואן עד 2049, שאז הרפובליקה העממית תציין מאה שנים - ולא שלל שימוש בכוח כדי לעמוד במטרה. לטייוואן יש חשיבות אסטרטגית עצומה מבחינת ארצות הברית. לדברי מומחים, השתלטות סינית על טייוואן תנפץ את ההשפעה האמריקנית במערב האוקיינוס השקט ומעבר לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully