וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ למושל פנסילבניה משנה את הקהילה היהודית

עודכן לאחרונה: 11.10.2022 / 15:26

הקהילה היהודית, השמרנית באופן מסורתי, אינה יודעת במי לתמוך: במועמד הרפובליקני דאג מסטריאנו, חסיד טראמפ ובעל קשרים ענפים עם דמויות אנטישמיות ותומכות עליונות לבנה, או במתמודד הדמוקרטי - התובע הכללי היהודי ג'וש שפירו

הקהילה היהודית בפנסילבניה סוערת בעקבות אמירות של המועמד הרפובליקני לתפקיד מושל המדינה ובשל קשריו עם ארגוני ימין קיצוני אנטישמיים.

דאג מסטריאנו, סנאטור שמאמין בכוח נוצרי ומתנגד להפרדת הדת מהמדינה, תקף את יריבו, המועמד הדמוקרטי היהודי והתובע הכללי של פנסילבניה, ג'וש שפירו, שוב שוב במהלך הקמפיין בשל העובדה שלמד בילדותו בבית ספר יהודי וכיום ילדיו לומדים בו.

לדברי מסטריאנו, בית הספר המדובר הוא "אליטיסטי, יוקרתי ואקסקלוסיבי" ורמז כי המוסד החינוכי מייצג את ה"בוז שחש שפירו כלפי אנשים כמונו". "ככל הנראה עכשיו זה גזעני גם לדבר על בית ספר", אמר הסנאטור הנוצרי-לאומני באירוע שבו נכח באחרונה. "זה בית ספר מאוד יקר, בית ספר אליטיסטי".

בנאום קמפיין בחודש שעבר, ששודר בסטרימינג בדף הפייסבוק שלו, מסטריאנו אמר גם כי שפירו אינו יכול להזדהות עם מצביעים רגילים, משום שגדל ב"שכונה מיוחסת" ולמד ב"אחד מבתי הספר המיוחסים ביותר בארצות הברית כנער". באירוע אחר הוא אמר כי שפירו גדל ב"שכונה מוגנת, עשירה".

שפירו גדל בדרשר, קהילה שמונה 5,000 אנשים במחוז מונטגומרי מצפון לפילדלפיה. הוא למד ב"בית הספר היהודי ללימודי יום על שם פורמן" וב"עקיבא היברו אקדמי", שידוע כיום בשם "ג'ק אם. ברק היברו אקדמי".

דאג מסטריאנו (שמאל) בגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. פייסבוק, אתר רשמי
דאג מסטריאנו (משמאל) בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021/אתר רשמי, פייסבוק

זהותו היהודית של שפירו נהפכה לסוגיה במרוץ לתפקיד המושל, בעיקר בשל הקשרים של מסטריאנו עם קבוצות ימין קיצוני אנטישמיות. כמה יהודים רפובליקנים משפיעים בקהילה החליטו אפילו "לשבור שורות" ולתמוך בשפירו הליברלי בשל הקשר של מסטריאנו עם Gab, פלטורמה חברתית מלאה באנטישמיות, שבה השתמש גם רוברט באוארס שהרג 11 יהודים בבית הכנסת "טרי אוף לייף" בפיטסבורג ב-2018.

מסטריאנו גם השתתף בצעדה הקטלנית על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2001 והישווה את המהומות שפרצו באותו יום בין תומכי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לכוחות המשטרה, לשריפה ברייכסטאג ב-1933.

הוא הישווה בין הצעות החוק לפיקוח על נשק בארצות הברית למדיניות הנאצית, הגדיר הפלות "שואה ברברית וכינה את הפרדת הדת מהמדינה "מיתוס". במסטריאנו תומכת חברת הקונגרס הרפובליקאית וחסידת טראמפ, מרג'ורי טיילור גרין, ימנית קיצונית בעלת היסטוריה של אמירות אנטישמיות, שהשוותה באחרונה את הנשיא ג'ו ביידן להיטלר.

עלייתו של מסטריאנו מאדם עלום לפוליטיקאי חסר ניסיון מהימין הקיצוני, ומשם למועמד למושל פנסילבניה היתה מהירה וקיבלה סיוע רב מהרשתות החברתיות. הוא בנה את בסיס התמיכה בו באמצעות חשבון הפייסבוק שלו בתחילת מגפת הקורונה, והתחבר ישירות לאמריקנים מבודדים וחרדים שנהפכו לקהל הנאמן שלו במסע הבחירות הנוכחי.

ג'וש שפירו, התובע הכללי של פנסילבניה, מועמד לתפקיד מושל. טוויטר, אתר רשמי
ג'וש שפירו, התובע הכללי של פנסילבניה/אתר רשמי, טוויטר

ההתמקדות של מסטריאנו ביהדות של שפירו מגבירה את המתיחות סביב הבחירות בפנסילבניה. "יש מועמד יהודי דתי שמשלב את הדת והאמונה שלו בפרסומות של הקמפיין", אמר ג'ונתן גרינבלאט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה (ADL). "ומנגד יש מועמד שמקשור לאנטישמיות גלויה, בלתי מתנצלת".

במדינה המפולגת המתנדנדת, שבה בדרך כלל בחירות מסתיימות בתוצאות צמודות, מסטריאנו מאבד כעת את תמיכתה של קבוצה קטנה אל משמעותית במחנה טראמפ בשל אמירותיו - יהודים שמרנים דתיים שתמכו בנשיא לשעבר בשל עמדתו כלפי ישראל. יהודים אלה שוקלים כעת להסיר את תמיכתם מהמפלגה הרפובליקנית ומועמדיה בשל אופיו של הסנאטור הימני.

בקיץ, הקמפיין של מסטריאנו ספג ביקורת על כך ששילם לפלטפורמת Gab, על פי דיווח של "ניו יורק טיימס". מייסד הפלטפורמה, אנדרו טורבה, הגן על מסטריאנו ואמר כי "איננו מתכוונים לכרוע ברך יותר בפני 2%" - רמיזה על יהדות ארצות הברית. בעקבות לחץ כבד, הסכים לבסוף מסטריאנו לומר כי הוא מתנגד לאנטישמיות "בכל צורותיה". אך דו"ח פיננסי של הקמפיין מסוף ספטמבר הראה כי מסטריאנו קיבל תרומה בסך 500 דולר מטורבה ביולי.

מסטראינו הפיץ גם שקר שלפיו המיליארדר היהודי ושורד השואה ג'ורג' סורוס היה משתף פעולה נאצי. הוא האשים את שפירו ב"טינה" כלפי הכנסייה הקתולית על רקע העובדה שמשרד התובע תחת שפירו הוביל חקירה שנויה במחלוקת לגבי הניצול המיני של ילדים בכנסייה הקתולית והשתקת הפרשייה.

הסנאטור לשעבר מפנסילבניה, ריק סנטורום, שתומך במסטריאנו, הגן עליו וכינה אותו "ציוני נוצרי חזק" ואמר כי אינו מזהה כלל אנטישמיות. "אני חושב שלא כל נוצרי חזק הוא בהכרח גם לא סובלני כלפי אמונות אחרות", אמר סנטורום. אך הקהילה היהודית, הן הליברלית והן השמרנית בפנסילבניה סוערת.

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בעצרת באלסקה. מערכת וואלה, צילום מסך
הנשיא לשעבר דונלד טראמפ/צילום מסך, מערכת וואלה

"הקהילה האורתודוכסית בפנסליבניה בדרך כלל נוטה לתמוך במועמד רפובליקני", אמר צ'רלי סול, עורך דין יהודי אורתודוכסי מפיטסבורג ל"ניו יורק טיימס". אף שהוא דמוקרטי, סול הצביע פעמיים לטראמפ. "אך הפעם, בשל הקשרים של מסטריאנו לאנטישמיים, אני חושב שהם יזוזו למחנה הדמוקרטי".

שפירו, שמודע לעובדה כי הוא מתמודד על תפקיד שבו הוא אמור לייצג את כל תושבי מדינת פנסילבניה, ללא קשר לאמונתם, משתדל להשתמש במסטריאנו וקשריו האנטישמיים כראיה לכך שהוא אדם קיצוני ומסוכן עם חזון מסוכן לכל האזרחים.

"אין ספק שהוא מחזר אחרי אנטישמים, פעילי עליונות לבנה וגזענים באופן פעיל בקמפיין שלו", אמר שפירו בראיון באחרונה. לדבריו, מסטריאנו "מסתמך על אמונתו הדתית" כדי לקדם מדיניות שתהיה לה השלכות משמעותיות על אחרים, למשל התנגדותו לזכות להפלה. "אלא אם כן אתם חושבים כמוהו, אלא אם כן אתם מצביעים לו, או מעריצים אותו, אז אתם לא נחשבים אזרחים במדינת פנסילבניה שלו", אמר שפירו בכנס של לשכת הסחר של פנסילבניה. "אני רוצה לשלוט בעבור כל 13 מיליון תושבי פנסילבניה".

לדברי סול, הזיכרון של הירי בבית הכנסת החודש לפני ארבע שנים מעוררות בו "חשש גדול יותר" לגבי הקשרים של מסטריאנו. "אולי הוא לא אנטישמי", אמר סול. "אך העובדה היא שיש לו תומכים אנטישמיים שהוא לא הוקיע. זה גורם לי לא לרצות להיות במחנה שלו".

המרוץ לתפקיד המושל בפנסילבניה הוא אחד החשובים בבחירות אמצע הכהונה בנובמבר משום שניצחון של מסטריאנו יציב תומך אדוק של טראמפ ושל תיאוריית גניבת הבחירות שלו, שסרב לקבל את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020 והשתתף במהומות על גבעת הקפיטול, באחת מהמדינות המתנדנדות החשובות ביותר. מסטריאנו אף הבטיח בקמפיין שלו כי ימנה מזכיר מדינה שיחייב את כל תושבי פנסילבניה להירשם מחדש כדי להצביע בבחירות ב-2024 - צעד שעלול לשנות את אופי ציבור הבוחרים ויהווה הפרה של החוק פדרלי.

עם זאת, מסקר של CBS ניוז/יוגוב, שנעשה באמצע ספטמבר, עולה כי שפירו מוביל ב-11% על מסטריאנו. שפירו רושם פער גבוה בקרב בוחרים שאומרים שהפלות צריכות להיות חוקיות בפנסילבניה - מרבית הבוחרים במדינה, כולל תמיכה של שליש מהרפובליקנים שתומכים בזכות להפלה. שמונה מתוך עשרה סבורים כי מסטריאנו יגביל את הגישה להפלות במדינה. בנוסף, ארבעה מתוך עשרה רפובליקנים אמרו כי היו רוצים לראות מועמד רפובליקני אחר לתפקיד המושל מאשר מסטראינו.

בזמן שהקמפיין נכנס לחודש האחרון לקראת הבחירות ב-8 בנובמבר, השאלה המרכזית היא אם ההצלחה של מסטריאנו בעולם המקוון תיתרגם גם לניצחון בשטח על שפירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully