וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: עובדי מגזר האנרגיה הצטרפו למחאה; הרשויות מכחישות

עודכן לאחרונה: 11.10.2022 / 13:23

בסרטון שהועלה לטוויטר, נראים עשרות עובדים של מתקן פטרוכימי בושהר בעיר אסאלויה במפרץ הפרסי, חוסמים את הכביש וצועקים "מוות לדיקטטור". לפחות 185 בני אדם, כולל 19 בני נוער, נהרגו עד כה, על פי ארגוני זכויות אדם

בווידאו: ההפגנות ברחבי איראן נכנסות לשבוע הרביעי/רויטרס

כוחות הביטחון האיראניים החריפו את הקמפיין נגד ההפגנות האנטי ממשלתיות בכמה ערים כורדיות אתמול (שני), בזמן שגם עובדי מגזר האנרגיה הצטרפו למחאה שנכנסת לשבוע הרביעי שלה.

המחאה התעוררה בעקבות מותה בטהראן של מחסה אמיני בת ה-22 ב-16 בספטמבר, בעודה נמצאת במעצר בשל עטיית רעלה באופן לא חוקי, לטענת משטרת המוסר האיראנית. הרשויות הודעו כי המוות נגרם בשל התקף לב וכי מדובר ב"מקרה מצער", ואילו משפחתה של אמיני אמרה כי הצעירה לא סבלה כלל מבעיות בריאותיות לפני כן.

המתיחות גבוהה במיוחד בין הרשויות למיעוט הכורדי המדוכא באיראן. על פי ארגון זכויות האדם Hengaw, יש נוכחות כבדה של כוחות ביטחון בערים הכורדיות. על פי הארגון, לפחות חמישה כורדים נהרגו ויותר מ-150 נפגעו במחאות מאז שבת.

בסרטונים שהועלו לרשתות החברתיות נראו הפגנות בערים רבות ברחבי איראן ביום שני, ועימותים קשים בין המפגינים למשטרה במחוז הכורדי. הרשויות האיראניות האשימו אויבים שונים באלימות, כולל מתנגדי משטר כורדים.

מחאה של עובדי מתקן פטרוכימי בושהר במפרץ הפרסי, איראן. טוויטר, אתר רשמי
מחאה של עובדי מתקן פטרוכימי בושהר/אתר רשמי, טוויטר

סטודנטים באוניברסיטאות ממלאים שוב תפקיד מרכזי במחאה. עשרות אוניברסיטאות פתחו בשביתה במסגרת המחאה, על פי דיווחים ברשתות החברתיות. בנוסף, עובדי תעשיית האנרגיה במתקני הנפט אבאדאן, קנגאן ובמתקן בושהר פטרוכימיקל החליטו לשבות גם כן.

בסרטון שהועלה לטוויטר, נראים עשרות עובדים של מתקן בושהר בעיר אסאלויה במפרץ הפרסי, חוסמים את הכביש וצועקים "מוות לדיקטטור". עם זאת, הרשויות מיהרו לומר בתגובה כי השביתה קשורה להסכם שכר, ולא למחאה על מותה של אמיני.

שילוב של מחאות נרחבות ושביתות של עובדי מגזר הנפט וסוחרי הבזארים סייעו למשטר הדתי לעלות לשלטון במהפכה האיראנית לפני 40 שנה. אך לדברי מומחים, המחאה לא צפויה לבשר על הדחת השלטון או על שחר של סדר פוליטי חדש, וככל הנראה המנהיגים הדתיים יצליחו להכיל את האי נחת לעת עתה.

לאיראן יש עבר ידוע לשמצה של דיכוי אי נחת בקרב 10 מיליון הכורדים שמתגוררים במדינה, שרוצה אוטונומיות. בסרטונים שהועלו לטוויטר אפשר לשמוע קולות ירי ולראות פיצוצים בשכונות בסננדאג' - הבירה הכורדית.

למרות השימוש בנשק חי, גז מדמיע ואלות, המפגיני ברחבי איראן עדיין מתעקשים להמשיך במחאה וקוראים להפלתו של המנהיג הדתי העליון האייתולה עלי חמינאי. לפחות 185 בני אדם, כולל 19 בני נוער, נהרגו במחאה הנוכחית, מאות נפגעו ואלפים נעצרו על ידי כוחות הביטחון, על פי ארגוני זכויות אדם. הרשויות באיראן מאשימות את המפגינים בהריגה של לפחות 20 חיילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully