וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתני פרס נובל בכלכלה ל-2022: שלושה כלכלנים אמריקנים שחקרו משברים פיננסיים

עודכן לאחרונה: 10.10.2022 / 13:11

יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר של ארצות הברית בן ברננקי, דגלאס דיימונד ופיליפ דייביג, שלושתם אמריקנים, על "עבודתם בנושא בנקים ומשברים פיננסיים".

האקדמיה השבדית המלכותית למדעים הודיעה היום (שני) כי חתני פרס נובל בכלכלה ל-2022 הם יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר של ארצות הברית בן ברננקי, דגלאס דיימונד ופיליפ דייביג, שלושתם אמריקנים, על "עבודתם בנושא בנקים ומשברים פיננסיים".

"בן ברננקי הראה במאמר מ-1983 כי בעזרת ניתוח סטטיסטי ומקורות היסטוריים, שהסתערות על בנקים הובילה לנפילתם וכי היה זה המנגנון שהפך מיתון רגיל יחסית לשפל של שנות ה-30, הדרמטי והחמור ביותר בהיסטוריה המודרנית", אמר ג'ון הסלר, חבר בוועדה של פרסי נובל בכלכלה.

חתני פרס נובל בעבר כוללים את פול קרוגמן ומילטון פרידמן. מרבית חתני פרס נובל בכלכלה הו מארצות הברית. רק שני נשים זכו בפרס היוקרתי, אלינור אוסטרום ב-2009 ואסתר דאפלו ב-2019.


פרס נובל בכלכלה לא נוסד על ידי אלפרד נובל, בדומה לחמשת הפרסים האחרים, אלא על ידי הבנק המרכזי של שבדיה, והוענק לראשונה ב-1969.

בן ברננקי איש השנה 2009 של טיים. רויטרס
בן ברננקי/רויטרס

ועדת פרס נובל לשלום באוסלו הכריזה ביום שישי על שלושה חתני פרס נובל לשלום ל-2022: פעיל זכויות האדם הבלארוסי אלס ביאליצקי, ארגון זכויות אדם רוסי "ממוריאל" וארגון זכויות אדם אוקראיני "סנטר פור סיביל ליברטיס".

"חתני פרס נובל לשלום מייצגים את החברה האזרחית במולדתם. במשך שנים רבות הם קידמו את הזכות לבקר כוח וסמכות ולהגן על הזכויות הבסיסיות של האזרחים", הודיעה ועדת נובל הנורבגית. "הם עשו מאמצים יוצאי דופן לתעד פשעי מלחמה, הפרה של זכויות אדם וניצול כוח. יחדיו הם מייצגים את החשיבות של חברה אזרחית לשלום ולדמוקרטיה".

פרס נובל לשלום הוא אחד מששת הפרסים שייסד הכימאי השבדי וממציא הדינמיט אלפרד נובל ב-1895. הפרס נחשב ליוקרתי ביותר משום שהוא ניתן לאנשים ש"העניקו לאנושות את התועלת הגדולה ביותר". המנצח נבחר על ידי ועדת הנובל שמונה חמישה חברים, שאותם ממנה הפרלמנט הנורבגי. בניגוד לשאר פרסי נובל, המוענקים בסטוקהולם בשבדיה, מוענק פרס נובל לשלום בבית עיריית אוסלו, בירת נורווגיה, שם גם נמצא מרכז נובל לשלום.

פרסי נובל מלווים בתעודה עם מדליית זהב ופרס כספי במוזמן בסך 10 מיליון קרונות שבדיות (כ-900 אלף דולר) ויוענק ב-10 בדצמבר. הכסף לפרסי הרפואה, פיזיקה, כימיה, ספרות ושלום מגיע מקרן של מייסד הפרס, הממציא השבדי אלפרד נובל, שמת ב-1895. נובל המציא את הדינמיט. הפרס הראשון הוענק ב-1901, חמש שנים לאחר מותו של נובל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully