וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחברת החילוץ "מגנוס" מרגיעים: "לא נשקפת סכנה לישראלים בנפאל"

עודכן לאחרונה: 10.10.2022 / 12:24

בעקבות אירוע אקלימי חריג שפקד את המדינה, חלה עלייה פתאומית בטמפ' סביב קרחוני ההימלאיה. מיליוני גלונים של מים מהקרח גרמו למפולות. עם זאת, המחלצים הבהירו כי הדיווחים מופרזים, אך הדגישו: "מסלולי הטיולים שם מסוכנים כעת"

תרמילאים בטיול בנפאל. ShutterStock
מטיילים בנפאל/ShutterStock

"הדיווחים מנפאל מופרזים ולמטיילים הישראלים לא נשקפת כל סכנה מיוחדת", הרגיעו אמש (ראשון) בחברה הישראלית הבינלאומית "מגנוס" לחילוצי מטיילים שעובדת בשירות מרבית חברות הביטוח המובילות בישראל. "מזג האוויר בשבועיים האחרונים היה סוער מאוד, זו סופה שלא כל שנה מתחוללת, אבל השיא מאחורינו וכולם כבר במקומות בטוחים".

מחברת "פספורטכארד" נמסר כי "הישראלים מחולצים בהדרגה, עדיפות לנפגעי מחלת גבהים בפעילות משולבת של משרד החוץ, 'פספורטכארד' ו'מגנוס איתור וחילוץ'". עשרות מטיילים חולצו עד כה, וארבעה נהרגו - מטייל גרמני, מטייל אמריקני ושניים נפאלים. כרגע לא קיים צפי לפתיחת הדרכים במדינה.

את נפאל פקד אירוע אקלימי חריג שהחל עם עלייה פתאומית בטמפרטורות סביב קרחוני ההימלאיה ואז מיליוני גלונים של מים מהקרח המומס שטפו במורדות ההרים, גרמו למפולות סלעים וסחפו בוצה שמחקה את כל מה שנקרה בדרכה. על פי דיווחים מהמדינה, חמישה בני אדם מתו. בבירת נפאל, קטמנדו, קרסה רשת מי השתייה. הגשם שנחלש צפוי להימשך עוד מספר ימים.

מרבית הישראלים המטיילים מרוכזים בשמורת אנאפורנה, שבה כמה מהטרקים המפורסמים בעולם, וכן בפארק הלאומי מנאסלו בטרקים של סובב הרכס. תנאי מזג אוויר קשים שם בימים האחרונים מה שגרם להרבה הצפות, מפולות סלעים וחסימת שבילים למעבר.

צוות חילוץ של חברת "מגנוס". מגנוס - איתור וחילוץ, אתר רשמי
צוות חילוץ של מגנוס בנפאל/אתר רשמי, מגנוס - איתור וחילוץ

"מסלולי הטיולים שם מסוכנים כעת ואי אפשר ללכת אותם. זה סיכון גבוה מאוד", מדגיש חיליק מגנוס, "חלקם אגב עדיין הולכים. למרות שאנחנו מסבירים למי שרק ניתן כי מדובר בסכנת חיים. רבים באמת תקועים שם ולא יכולים להתקדם או לחזור לאחור ביבשה, רק מסוקים יכולים להוציא אותם, וצריך לקחת בחשבון שזה ייקח שבוע וחצי-שבועיים בגלל שמזג האוויר מקשה על מסוקים להמריא ובגלל הביקוש הגדול למסוקי חילוץ כרגע שמופנים על פי סדרי עדיפויות. אבל מי שנשארים במקומם וממתינים אז לא נשקפת להם סכנה".

להערכת "מגנוס" ו"פספורטכארד", כ-200 מטיילים ישראלים תקועים בנקודות לינה שונות בהרים, אבל לא בשטח. "להערכתי כ-40% מהמטיילים בנפאל הם ישראלים", אומר חיליק מגנוס, "לא רק תרמילאים צעירים. תמה הקורונה, הרבה חיכו זמן רב לצאת לשם. העונה הזו היא הפופולרית ביותר לטיולים ועכשיו תקופת החגים אז רואים בנפאל גם קבוצות מאורגנות, בהן גם מבוגרים. החברה מדווחת על תשעה ישראלים שמיועדים לחילוץ, אבל בשל בעיות שאינן קשורות לסופה, ביניהן היפותרמיה, בעיה בלב, שבר ברגל וכולן גם בנקודות אחרות של נפאל".

מטפסים הממתינים לחילוץ בעקבות מפולת שלגים בדורלי, נפאל, 18 בינואר 2020. רויטרס
מטפסים ממתינים לחילוץ בטיול בנפאל. ינואר 2020/רויטרס

מתוך הישראלים, כ-90 מבוטחים ב"פספורטכארד" ומהחברה מוסרים כי הם הגיעו למקומות מחסה, בעיקר בכפר מנאנג. "אנשים החלו לחלות במחלת גבהים. מספר מסוקים הופנו לחלץ את הנצורים, עם עדיפות לבעלי הבעיות הרפואיות", נמסר מהחברה.

צוות של מגנוס בשטח מתחילת התקופה למתן מענה מיידי במקום. הוא כולל שלושה רופאים שקבעו סדרי עדיפויות לפינויים. הצוות שם עוסק בין היתר בכינוסי הסברה למטיילים ובאזהרות וכן בניהול כל הפינויים בתיאום עם משרד החוץ ושגרירות ישראל בנפאל וגם בית חב"ד.

יש גם בעיות תקשורת שנובעות מהסופה, ובין היתר עוסק הצוות בהרגעת המשפחות בארץ שאינן יכולות לעמוד בקשר שוטף עם יקיריהן ובאיתור אלה מהישראלים המעטים שעוד לא נרשמו אצלם בגלל בעיית תקשורת. "הצוות עם מכשירים לווייניים. יש רשימות מאורגנות של כל המטיילים. אנחנו מהרגע הראשון נותנים מענה לכל המטיילים הישראלים, ללקוחות פספורטכארד, הפניקס, מגדל, כלל, ובכלל, בלי קשר לחברת הביטוח ובלי קשר לביטוח כלשהו. כל ישראלי מקבל מענה", מדגיש אור לב מנכ"ל "מגנוס". "לא משאירים אף אחד מאחור. הצוות שלנו שם והוא האחרון שייצא מהשטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully