וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקרים חוזים: יבשת-על חדשה בשם אמאסיה

עודכן לאחרונה: 8.10.2022 / 10:15

"במהלך שני מיליארד השנים האחרונות, היבשות של כדור הארץ מתנגשות ויוצרות יבשת על כל 600 מיליון שנה, תופעה המוכרת בשם 'מחזור יבשות העל' ", אמר מוביל המחקר. "יבשת העל החדשה כבר קיבלה את השם אמאסיה משום שיש הסבורים שהאוקיינוס השקט ייסגר כשאמריקה תתנגש באסיה"

יבשת חדשה עשויה להיווצר בעוד 200-300 מיליון שנים, על רקע התכווצותו של האוקיינוס השקט, כך סבורים חוקרים באוניברסיטת קרטין באוסטרליה ובאוניברסיטת פקין בסין. המדענים השתמשו במחשב על כדי לייצר מודל של האבולוציה של הלוחות הטקטוניים של כדור הארץ ושל היווצרות יבשת על עתידית. הממצאים פורסמו בכתב העת נשיונל סיינס ריביו ב-28 בספטמבר, דיווחה רשת CNN.

"במהלך שני מיליארד השנים האחרונות, היבשות של כדור הארץ מתנגשות ויוצרות יבשת על כל 600 מיליון שנה, תופעה המוכרת בשם 'מחזור יבשות העל'. משמעות הדבר שיבשות קיימות יתחברו שוב בעוד 200 מיליון שנים", אמר מוביל המחקר, ד"ר צ'ואן הואנג, בהצהרה.

פנגיאה פרוקסימה היא תחזית של יבשת-על עתידית אפשרית. בהתאם למחזור יבשות העל, פנגיאה פרוקסימה יכולה להתרחש בתוך 300 מיליון השנים הבאות. התפישה התבססה על בחינת מחזורי עבר של היווצרות והתפרקות של יבשות-על.

הסימולציה של הצוות הראתה שבשל העובדה שכדור הארץ מתקרר במשך מיליארדי שנים מאז היווצרותו, העובי והחוזק של הלוחות הטקטוניים מתחת לאוקיינוסים נחלש עם הזמן. התהליך הטבעי הזה מונע את היווצרות יבשת העל הבאה, אף שהאוקיינוסים ההודי והאטלנטי מתכווצים.

יבשת על אמאסיה. טוויטר, אתר רשמי
יבשת העל אמאסיה/אתר רשמי, טוויטר

על פי המחקר, כשהלוחות הטקטוניים מתכווצים בעוביים ונחלשים, היווצרות יבשת על חדשה עשויה לקרות באמצעות סגירה של סופרוקיאן ישן. האוקיינוס השקט החל להתכווץ במהלך עידן הדינוזאורים. על פי הסימולציה החדשה, הוא צפוי להיסגר בעוד פחות מ-300 מיליון שנים.

"יבשת העל החדשה כבר קיבלה את השם אמאסיה משום שיש הסבורים שהאוקיינוס השקט ייסגר (ולא האטלנטי או ההודי) כשאמריקה תתנגש באסיה. אוסטרליה גם צפויה למלא תפקיד באירוע החשוב הזה, ותתנגש קודם באסיה, ולאחר מכן תחבר את אמריקה ואסיה", אמר הואנג.

אוסטרליה נעה כיום לקראת אסיה בקצב של 7 ס"מ בשנה. יורו אסיה ואמריקה נעות לאט יותר לקראת האוקיינוס השקט, נכתב במחקר.

  • עוד באותו נושא:
  • כדור הארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully