וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מג"ב ללא גבולות: התקריות מעוררות הדאגה בזרוע המבצעית של המשטרה

עודכן לאחרונה: 11.10.2022 / 10:26

פסקי בית הדין למשמעת של משטרת ישראל שפורסמו השבוע חושפים טפח ממעשיהם של שוטרי מג"ב שפעלו בניגוד למצופה. כתבי האישום מוגשים לעתים קרובות לאחר שהמחלקה לחקירות שוטרים ראתה לנכון למצות את ההליך המשמעתי נגדם בתוך הארגון. וכך, ההליך מסתיים לרוב בענישה קלה

בווידאו: תיעוד של לוחמי מג"ב מבצעים ירי ללא סיבה מבצעית לעבר שכונה ערבית בצפון ירושלים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

פסקי בית הדין למשמעת של משטרת ישראל שפורסמו השבוע חושפים טפח ממעשיהם של שוטרי מג"ב שפעלו בניגוד למצופה - בסדרת תקריות מזעזעות שמעוררות דאגה לגבי הנעשה בשורות הזרוע המבצעית של משטרת ישראל. כתבי האישום מוגשים לרוב לאחר שהמחלקה לחקירות שוטרים ראתה לנכון למצות את ההליך השיפוטי נגדם בתוך הארגון. כך, לא אחת, ההליך מסתכם בענישה קלה ואפשור חזרתם לארגון ולתפקידם בחלוף תקופה קצרה.

באחד המקרים, שוטר מג"ב בדרגת רס"ר, ששימש כתצפיתן במשמר איילון, ננזף והורד בדרגה לשמונה חודשים לאחר שהורשע בהתנהגות בלתי הולמת. על פי כתב האישום, המקרה התרחש בשנת 2020, בעת ששתי המתלוננות ששירתו כלוחמות בשירות חובה - אבטחו את שער הכניסה לבסיס. "א' הייתה במשמרת לילה בשער וישבה על כיסא, אז נכנס הנאשם וישב גם הוא על כיסא, התקדם עם גלגלי הכיסא לעברה וישב מולה. בנסיבות אילו, הנאשם הניח את ידו על הברך של א' ונשאר כך למשך דקה", נכתב.

בתגובה, לפי האישום, א' אמרה לשוטר: "מה?", והוא השיב: "מפריע לך?". "הוא הזיז ממנה את היד רק כשאמרה שזה מפריעה לה", נכתב באישום. במקרה נוסף, הנאשם הנאשם נעמד מאחורי א' ובעט בה עם הברך שלו, מאחורי הברכיים שלה - לאחר שזו עכבה אותו במשך שש דקות בשער הכניסה לבסיס. כתוצאה מכך א' מעדה עם שתי ברכיה לכיסא שניצב בסמוך אליה. "הנאשם אחז בראשה של א' והצמיד את פניה לשולחן הסמוך", נתב באישום. "בנסיבות אלו, הנאשם נצמד לא' באופן שפלג גופו התחתון נצמד אל פלג גופה התחתון. א' נתנה לנאשם בעיטה לאחור כדי שישחרר אותה והנאשם אמר לה: 'את פשוט זונה, זה מה שאת'".

עוד נאשם השוטר בהטרדה מינית של שוטרת נוספת, ו'. "במועד שאינו ידוע, ביום שבו התחילה ו' לשרת ביחידה, הנאשם מישש את כתפה ואמר: 'צאי מזה למה את מבואסת'", מתואר באישום. באותו היום, ליטף הנאשם את ו' בפניה, ליד הסנטר, ואמר: "מה יש לך הכול טוב". ארבעה חודשים לאחר מכן, הלוחמת ו' הייתה בשער הכניסה - אז נכנס הנאשם ואמר לה: "איך בא לי לתת לך ביס". בהמשך, מרחה ו' שפתון והנאשם אמר לה: "בדיוק שם בא לי לתת לך ביס". חודש לאחר מכן, ו' יצאה מהמגורים באמצע הלילה כדי לעשן וישבה על המדרגות הצמודות למגורים. הנאשם התיישב לידה והחל ללטף את כף רגלה למשך כשלוש דקות".

סנוגריו של השוטר המג"ב מסרו כי הוא טעה, שגה, הפנים, והתחרט. "באישום הראשון והשני אין כל יחסי מרות או כפיפות וכן אין כל כוונה מינית מצידו של הנאשם", אמרו הסנגורים. "באישום השני השוטר הבחין כי המתלוננת נמצאת במצוקה נפשית כל שהיא - ולא הייתה אמירה מינית. הייתה לו כוונה טהורה לשלומה של המתלוננת". עוד טענו הסנגורים כי השוטר שירת במשטרה בשירות קבע ביחידה כקלע, סמל צוות, וסגן מפקד צוות איסוף מודיעין. "הוא סיכן את חייו אין ספור פעמים, והמשטרה הינה ביתו, אהבתו וכל חייו", מסרו.

שופטי בית הדין למשמעת, סנ"צ ניסים כחלון וסנ"צ ארד ברוורמן, גזרו על השוטר של נזיפה חמורה והורדה בדרגה למשך שמונה חודשים. "מדובר במסכת התנהגויות בלתי הולמות, שכוונו כלפי שתי מתלוננות בשירות חובה, בעלות מאפיינים מינים", קבעו השופטים. "מסכת האירועים בה הודה הנאשם מלמדת שאין מדובר במעידה חד פעמית או רגעית שכן מעובדות כתב האישום המתוקן עולה שהנאשם חזר על מעשיו כלפי שתי המתלוננות, בהזדמנויות שונות, במשך תקופה של מספר חודשים, ולכן במצב דברים זה המסקנה המתבקשת הינה שמדובר בדפוס פעולה. כישלונו של הנאשם בעבירות בתיק זה מחייב ענישה הולמת לשם העברת מסר ברור וחד משמעי לשוטרים בארגון - גופן וכבודן של שוטרות בשירות חובה המשרתות במחיצתם אינו הפקר וכי אל להם לנצל את אותן בנות צעירות".

לקראת תפילת יום השישי של רמדאן, העיר העתיקה ירושלים, 8 באפריל 2022. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
לוחמי מג"ב בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

"דגדג מתחת לחולצה וחיבק מתחת לחזה"

אישום נוסף הוגש נגד שוטר ששימש עוזר רס"ר ביחידת מסתערבים דרום. על פי האישום בחודש מרץ 2020 הכירו השניים בבסיס ונפגשו לעיתים. סמוך למועד היכרותם החיילת ישבה בפינת העישון בבסיס, כשהנאשם הגיע מאחוריה, הושיט ידיו ודגדג אותה בבטן מעל המדים תוך שנגע בחזה שלה. ו' הזיזה לו את הידיים ואמרה "אל תדגדג אותי אני רגישה מדי". מקרה דומה נוסף התרחש שבוע לאחר מכן.

לפי האישום, החיילת דחפה את הנאשם עם המרפקים לאחור וצעקה שלא יגע בה ככה, שהם לא חברים, שיפסיק להפתיע אותה מאחור ושיעקוב לאן הוא מכניס ידיים. בסביבות חודש אפריל 2020, סמוך לחצות, החיילת והנאשם ישבו לעשן סגריה בפינת העישון בבסיס. לחיילת נפל המצית על הספסל בין רגליה שהיו מפוסקות, הנאשם שלח ידו, הרים את המצית ובתוך כך נגע באיבר מינה של החיילת.

השופטים גזרו על הנאשם נזיפה חמורה וקנס בסך 500 שקלים. "מדובר במסכת התנהגויות בלתי הולמות, שכוונו כלפי המתלוננת", ציינו בהחלטתם. "אמנם כתב האישום אינו מיחס לנאשם עבירה של הטרדה מינית, אלא התנהגות שאינה הולמת שוטר - אולם המאפיינים המינים נלמדים מפרשנותם האובייקטיבית של המעשים, אף אם הנאשם עצמו לא התכוון לכך. מסכת האירועים בה הודה הנאשם מלמדת שאין מדובר במעידה חד פעמית או רגעית שכן מעובדות כתב האישום המתוקן שבפנינו עולה שהנאשם חזר על מעשיו כלפי המתלוננת, בשלוש הזדמנויות שונות".

פעילות לוחמי ולוחמות מג"ב 24 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
לוחמי מג"ב בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה/ראובן קסטרו

"נצמד לגופו של המתלונן ואיים עליו"

מפקד כיתה בבסיס מג"ב באיו"ש הואשם באיומים על מפקד כיתה אחר במהלך ויכוח בין השניים. עוד נאשם בהיצמדות לקורבן תוך שאמר לו: "תזהר ממני אני אקבור אותך חי". נגזר עליו הורדה בדרגה אחת למשך ארבעה חודשים וקנס כספי בסך 1,800 שקלים.

במסגרת טיעוני ההגנה של עורכי דינו של שוטר מג"ב המאיים, נמסר כי "בשנת 2012, כ-7 חודשים חודשים אחרי גיוסו, הוצב הנאשם בפלוגת אבו-דיס בית המושל. במהלך שירותו היה הנאשם מעורב באירוע פח"עי במסגרתו הסתער לעבר המחבל ונטרל אותו וכתוצאה מכך הנאשם ניצל והציל חיי חבריו. על תפקודו באירוע הוענק לו צל"ש המפכ"ל. לטענת ההגנה, הנאשם לא קיבל כל טיפול או לווי משטרתי ובעקבות האירוע, חלה במחלת סכרת נעורים".

"מדובר במקרה חמור בו הנאשם נצמד לגופו של המתלונן, עמית המשרת כמפקד כיתה, בתפקיד מקביל, ומשמיע איומים חמורים, אמירות קשות שהיינו מצפים שיאמרו על ידי אחרון העבריינים, ולא על ידי שוטר לעברו של שוטר מקביל לו בתפקידו ודרגתו", ציינו השופטים בהחלטתם. "אמירות הנאשם 'תיזהר ממני, אני אקבור אותך חי, אין לי כלום בראש אני אעלים אותך, תעוף לי מהעיניים לפני שאני גומר אותך' תוך שהוא נצמד לגופו, מעידים על התנהגות אלימה, בריונית, נטולת רסן, בעלת שיח עברייני שאינו מכבד כלל ואינו הולם איש משטרה".

עוד ציינו השופטים תקרית נוספת בה היה מעורב השוטר וכי מדובר בדפוס התנהגות של הנאשם. "בפברואר 2019 הנאשם התבקש על ידי שוטרי סיור בכרמיאל להציג רישיונות לאור העובדה שמהרכב בו נהג בקע רעש חזק, הנאשם אמר לשוטרים "אני שוטר הכל בסדר", וסרב להציג רישיונות. לבקשה נוספת של השוטרת אמר הנאשם "אני גם שוטר תשתחררו ממני, אני בסדר, אני שוטר". השוטר בדק את מספר הרכב במסוף, ועדכן את השוטרת שרישיון הרכב פקע באוגוסט 2017.

הוא ביקש שוב מהנאשם רישיון רכב והנאשם מסר לו את רישיון הנהיגה שלו אך לא את רישיון הרכב ואמר לו "אני שוטר כמוך תשתחרר ממני". הנאשם החל להתקרב לשוטר והוא ביקש ממנו להתרחק. הנאשם אמר לו ש"אביו עורך דין וכל המשפחה במשטרה". לאחר מכן שאל הנאשם את השוטר איפה הוא גר - ואמר לו "תכף אני אביא לכאן את כל הפמליה, אני משרת במג"ב איו"ש, שומר עליך כדי שתרשום לי דו"ח". זאת, תוך כדי תנועת יריקה.

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן. דוברות משטרת ישראל
מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן/דוברות משטרת ישראל

כשהגיע בוחן את הרכב, מצא בו ליקויים והודיע לנאשם על איסור שימוש ברכב, ירק הנאשם לעבר הרצפה והטיח בבוחן "כוס אמק מי אתם בכלל". בית הדין בנימוקיו סבר "שמכל האמור נראה כי אכן מדובר במעידה חד פעמית שאינה מאפיינת את התנהלותו ואורחותיו". מעיון בעובדות כתב האישום שבפנינו עולה התנהגות דומה של הנאשם כלפי שוטרים, התנהגות אלימה, בריונית, לא מכבדת ושאיננה ראויה והולמת שוטר כלל ועיקר".

מקרה אחר נוגע לגזר דין של נזיפה חמורה והורדה בדרגה אחת למשך חודש שהוטל על שוטר ביחידת מג"ב במחוז תל אביב בדרגת רס"ב. הוא היה אחראי, בין היתר, על אכיפה נגד שוהים בלתי חוקיים, לרבות בבתי עסק במחוז. באותה עת, השוטר היה מיודד עם בעלי מסעדה בעיר. בשלב מסוים, נתפסו מספר שב"חים במסעדה של המכר, ובטלפון הנייד שלו התקבלה הודעה מאחיו של בעל המסעדה שעסקה במעצרם של השב"חים וזה בתגובה פנה לשוטר שביצע את מעצר השב"חים וכתב לו בין היתר, "תראה אם אתה יכול לוותר עליו" אך זה השיב, "אני כבר בתחנה אחי, כבר קצין חקירות יודע", "אני הייתי שם לפני שעה אחי".

"מדובר במקרה חמור בו מנסה הנאשם להתערב לטובת חברו באופן הטיפול המשטרתי באירוע,
ואף לוותר לו", קבעו השופטים בגזר הדין. "נציין שהנאשם אינו נוטל חלק בפעילות זאת וכלל לא נמצא במשמרת. מעיון בהודעות הוואטסאפ בהם התכתב הנאשם עם השוטר ע' עולה רצון הנאשם, לסייע לחברו על ידי פניה לשוטר המטפל בכדי שזה יוותר, יתעלם, מחברו של הנאשם בנושא העסקת שב"חים שנתפסו במסעדה. אין להשלים עם מצב בו שוטר פונה לחברו בכדי לסכל את עבודת המשטרה, במיוחד כאשר יש לו נגיעה אישית וחברית עם מי מהמעורבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully