וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל לכימיה לשנת 2022 יוענק לשלושה חוקרים מדנמרק וארה"ב

עודכן לאחרונה: 5.10.2022 / 21:01

ועדת הפרס היוקרתי הודיעה כי הזוכים הם מדענים שעסקו בתחום כימיית קליק שמאפשר הקלת תהליכים כימיים מורכבים. בשביל אחד החוקרים זו זכייה בפעם השנייה בפרס. תחום כימיה זה מנוצל לפיתוח של תרופות, למיפוי DNA ועוד. "ניתן לבנות מולקולות פונקציונליות בדרך הפשוטה"

קרולין רות ברטוזי, בין זוכי פרס הנובל לכימיה 2022. 5 באוקטובר 2022/רויטרס

פרס הנובל לכימיה לשנת 2022 יוענק לשלושה מדענים מארצות הברית ומדנמרק מתחום כימיית קליק - כך הודיעה היום (רביעי) ועדת הפרס היוקרתי. התחום שחקרו מאפשר הקלה של תהליכים כימיים מורכבים. הזוכים יחלקו באופן שווה פרס כספי בסך 10 מיליון קרונות שוודיות, ששוות ערך לכשלושה מיליון שקלים.

כחלק מכימיית הקליק, הניחו החוקרים בארי שארפלס ומורטן מלדאל את הבסיס לצורה פונקציונלית של כימיה, שבה אבני בניין מולקולריות מתחברות במהירות וביעילות. החוקרת קרולין ברטוזי לקחה את "כימיית הקליקים" למימד חדש, והחלה להשתמש בה באורגניזמים חיים.

"הפרס בכימיה השנה עוסק בלא לסבך עניינים יותר מדי במקום לעבוד עם מה שקל ופשוט. ניתן לבנות מולקולות פונקציונליות אפילו בדרך הפשוטה", אמר יוהאן אוקוויסט, יו"ר ועדת נובל לכימיה במסיבת העיתונאים באקדמיה המלכותית של שבדיה למדעים בשטוקהולם.

ציור של שלושת זוכי פרס הנובל לכימיה 2022. Ill. Niklas Elmehed © Nobel Prize Outreach, אתר רשמי
ציור של שלושת הזוכים בפרס הנובל לכימיה/אתר רשמי, Ill. Niklas Elmehed © Nobel Prize Outreach

זו היא זכייתו השנייה של שארפלס בפרס נובל בכימיה. כבר בסביבות שנת 2000 הוא טבע את המושג כימיית קליק. סוג של כימיה פשוטה ואמינה, בה תגובות מתרחשות במהירות ונמנעים תוצרי לוואי לא רצויים. זמן קצר לאחר מכן, ללא תלות זה בזה, הציגו שני החוקרים שארפלס ומלדאל תגובה כימית אלגנטית ויעילה של כימיית קליק שהפכה לבעלת שימוש נרחב. בין שימושים רבים אחרים, היא מנוצלת בפיתוח של תרופות, למיפוי DNA ויצירת חומרים התואמים לצרכים רפואיים שונים.

ברטוזי לקחה את כימיית הקליקים לרמה חדשה, ופיתחה תגובות קליקים שפועלות בתוך אורגניזמים חיים. זאת, כדי למפות ביו-מולקולות חשובות אך חמקמקות על פני השטח של תאים - גליקנים. התגובות הביו-אורתוגונליות שלה מתרחשות מבלי לשבש את הכימיה התקינה של התא. תגובות אלה משמשות כעת ברחבי העולם לחקר תאים ולמעקב אחר תהליכים ביולוגיים. באמצעות תגובות ביו-אורתוגונליות, חוקרים שיפרו את המיקוד של תרופות לסרטן, שנבדקות כעת בניסויים קליניים. כימיה של קליקים ותגובות ביו-אורתוגונליות לקחו את הכימיה לעידן הפונקציונליזם, תועלת משמעותית למין האנושי.

ההכרזה על הזוכים בפרס נובל לכימיה לשנת 2022. 5 באוקטובר 2022. רויטרס
ההכרזה על הזוכים/רויטרס

הזוכים:

מורטן מלדאל, נולד בשנת 1954 מדנמרק בעלת דוקטורט מהאוניברסיטה הטכנית של דנמרק Lyngby פרופסור באוניברסיטת קופנהגן, דנמרק.

קארל בארי שארפלס, נולד בשנת 1941 בארה"ב, בעל דוקטורט מאוניברסיטת סטנפורד, קליפורניה, ארה"ב. פרופסור W.M. Keck במחקר Scripps, לה ג'ולה, קליפורניה, ארה"ב.

קרולין רות ברטוזי, נולדה בשנת 1966 מארה"ב, בעלת דוקטורט מאוניברסיטת ברקלי, קליפורניה, ארה"ב. פרופסור באוניברסיטת סטנפורד, קליפורניה, ארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully