וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נשים. חיים. חופש": המנטרה של תלמידות התיכון באיראן

עודכן לאחרונה: 6.10.2022 / 21:16

"מחאת החיג'אב" נמשכת כבר כשבועיים, ונראה כי זאת אחת המחאות העממיות הגדולות והמאיימות ביותר על מנהיגי הדת המבוגרים באיראן מזה יותר מעשור. בשונה מתנועות מחאה אחרות בעבר, המחאה הזאת מובלת בידי נשים וילדות

תלמידות תיכון באיראן החלו להצטרף בימים האחרונים למחאה נגד הממשלה. המחאה פרצה בעקבות מותה של מחסה אמיני בת ה-22, איראנית כורדית שנעצרה על ידי משטרת המוסר בטהראן, בטענה שלא חבשה כראוי את הרעלה שנשים באיראן חייבות לעטות כשהן נמצאות במקום פומבי. אמיני ככל הנראה הוכתה בעודה במעצר ומתה שלושה ימים לאחר מכן בבית החולים. הרשויות טענו כי מדובר "בתקרית טרגית".

"מחאת החיג'אב" נמשכת כבר כשבועיים ונראה כי זאת המחאות העממיות הגדולות והמאיימות ביותר על מנהיגי הדת המבוגרים של המדינה מזה יותר מעשור. בשונה מתנועות מחאה אחרות בעבר, המחאה האת מובלת בידי נשים.

כוחות הביטחון פיזרו את ההפגנות עד כה בתחמושת חיה ואלימות קיצונית, מה שהוביל למותם של יותר מ-50 אנשים ומעצרם של יותר מ-1,500. עם זאת, האיראנים ממשיכים לצאת לרחובות. בבתים, בבתי הספר ובמשרדים הם מורידים את התמונות של שני מנהיגי הדת העליונים ששלטו מאז המהפכה - האייתולה חומייני וכיום האייתולה עלי מינאי.

תלמידות תיכון איראניות מורידות תמונות של מנהיגי הדת במחאה. טוויטר, אתר רשמי
תלמידות תיכון מפגינות נגד המשטר/אתר רשמי, טוויטר
תלמידות תיכון באיראן מוחות נגד המשטר. טוויטר, אתר רשמי
תלמידות תיכון מפגינות נגד המשטר/אתר רשמי, טוויטר

בסרטון שעלה לרשתות חברתיות אפשר לראות בכיתה ילדה מחליפה את התמונות של השניים בשלט מחאה. בסרטון אחר קבוצה של בני עשרה צילמו את עצמם עושים תנועות מגונות לעבר התמונות . המפגינים גם אימצו את הקריאה של הלוחמות הכורדיות: "נשים. חיים. חופש". בסרטונים ברחבי איראן נשים רוקדות ברחובות ללא כיסוי ראש ושורפות את הרעלות. חלקם אף חותכות לעצמן את השיער לפני המצלמה.

ביום שני, סטודנטים באוניברסיטת שאריף היוקרתית והליברלית בטהראן, שמוכנה "MIT של איראן", התעמתו עם כוחות הביטחון. "אוניברסיטת שאריף נהפכה לכלא! כלא אבין הוא האוניברסיטה", צעקו סטודנטים רבים שנעצרו.

כאות הזדהות, תלמידות בתי ספר יצאו לרחובות ללא חיג'אב לראשיהן וצעקו גם כן "נשים. חיים. חופש" בעיר קראג', ממערב לטהראן, ובעיר הכורדית סאנאנדאג'.

התמונות מזכירות לחלק את הימים שלאחר המהפכה האיסלמית של 1979, שהעלתה את השלטון הדתי. נשים אז , כמו היום, יצאו במספרים גדולים לרחובות למחות נגד החובה לעטות חיג'אב, נערות תיכון מליאו תפקיד מרכזי בהפגנות, שבסופו של דבר דוכאו.

גם עשרות עיתונאים איראניים נעצרו עד כה במטרה להשתיק את המחאה, והגישה לאינטרנט נותקה. המוזיקאי שרבין הג'יפור, שהופך סיסמאות של מפגינים לשירים, נעצר על ידי הרשויות וככל הנראה שוחרר מאז. השיר שלו " For the Sake Of" נהפך להמנון הלא רשמי בן לילה. "בשביל אחותי, בשביל אחותך, בשביל אחיותינו", הוא שר ומוקיר תודה לתפקיד הקריטי של הנשים במחאות הנוכחיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully