וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל לפיזיקה יוענק למדענים בתחום מכניקת הקוונטים

עודכן לאחרונה: 4.10.2022 / 13:23

המדענים אלן אספה, ג'ון אפ. קלאוזר ואנטון זלינגר הם הזוכים בפרס על עבודתם בתחום מחשוב קוונטים. אתמול הוענק פרס נובל ברפואה לסוונטה פבו, גנטיקאי שבדי, על תגליותיו בתחום הגנום של הומינאידים שנכחדו ואבולוציית האדם

האקדמיה המלכותית השבדית למדעים בסטוקהולם הכריזה היום (שלישי) על הזוכים בפרס נובל לפיזיקה 2022: המדענים אלן אספה, פיזיקאי העוסק בתורת הקוונטים וחתן פרס וולף בפיזיקה ל- 2010, ג'ון אפ. קלאוזר ואנטון זלינגר. הם קיבלו את הפרס היוקרתי הודות ל"ניסויים בשזירת קוונטית, משפט בל ותקשורת קוונטית".

בין חתני פרס נובל לפיזיקה בעבר נמצאים אלברט איינשטיין ומארי קירי. בשנה שעברה, קיבלו את הפרס היוקרתי סיוקורו מנבה, מיפן וארצות הברית, והגרמני קלאוס הסלמן, על המחקר שלהם בנוגע למודלים של אקלים. האיטלקי ג'ורג'ו פריזי זכה גם כן "על תגליותיו פורצות הדרך במערכות לא מסודרות, פיזיקה של חלקיקים ופיזיקה סטטיסטית." פריזי הוא פרופסור לפיזיקה תיאורטית באוניברסיטת רומא- ספיאנצה, שמחקריו מתמקדים בתורת שדות קוונטים, מכניקה סטטיסטית ומערכות מורכבות.

אתמול הוענק פרס נובל ברפואה ל-2022 לסוונטה פבו, גנטיקאי שבדי מאוניברסיטת לייפציג. הפרס ניתן לו על תגליותיו בתחום הגנום של הומינאידים שנכחדו ואבולוציית האדם.

פרס נובל בכימיה יוכרז ביום רביעי, ספרות ביום חמישי, וביום שישי יוכרז פרס נובל לשלום. ביום שני הבא נדע מי הזוכה בפרס נובל בכלכלה.

סוונטה פבו, חתן פרס נובל לרפואה 2022. ויקיפדיה, אתר רשמי
חתן פרס נובל לרפואה 2022, סוונטה פבו השבדי/אתר רשמי, ויקיפדיה

הפרסים מלווים בתעודה עם מדליית זהב ופרס כספי במוזמן בסך 10 מיליון קרונות שבדיות (כ-900 אלף דולר) ויוענק ב-10 בדצמבר. הכסף לפרסי הרפואה, פיזיקה, כימיה, ספרות ושלום מגיע מקרן של מייסד הפרס, הממציא השבדי אלפרד נובל, שמת ב-1895. נובל המציא את הדינמיט. הפרס הראשון הוענק ב-1901, חמש שנים לאחר מותו של נובל. פרס נובל לכלכלה לא נוצר על ידי נובל כי אם על ידי הבנק המרכזי של שבדיה ב-1968.

על פאנל השופטים נאסר לדון בשיקוליהם למי להעניק את הפרס, כך שלא ידוע כיצד הם מקבלים את החלטותיהם ומי היה ברשימה המקוצרת של המועמדים.

אלפי אנשים מכל העולם זכאים להגיש מועמדים לפרס נובל לשלום, כולל פרופסורים באקדמיה, מחוקקים, חתני הפרס בעבר וחברי ועדת נובל.

פרס נובל לשלום מוענק בטקס חגיגי בנורבגיה, בזמן ששאר הפרסים מוענקים בשבדיה - כפי שרצה נובל. הפרס צריך להיות מוענק ל"אדם שעשה את המרב או את הטוב ביותר לקיום האחווה בין המדינות, לביטול או צמצום הצבאות ולקידום ועריכת כנסים לשלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully