וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העונה נפתחה: פרס נובל לרפואה הוענק לגנטיקאי השבדי סוונטה פבו

עודכן לאחרונה: 3.10.2022 / 15:55

המדען קיבל את הפרס על תגליותיו בתחום הגנום של הומינינים שנכחדו ואבולוציית האדם: "הוא היה בהלם, חסר מלים אך מאוד שמח". בששת הימים הקרובים, יוכרזו שמותיהם של זוכי הפרס מתחומי הספרות, כלכלה, פיזיקה, רפואה, כימיה ושלום

בווידאו: מזכל ועדת נובל של מכון קרולינסקה/רויטרס

חודש אוקטובר מבשר את תחילת עונת פרסי הנובל. בששת הימים הקרובים, יוכרזו שמותיהם של זוכי הפרס מתחומי הרפואה (פיזיולוגיה), הספרות, כלכלה, פיזיקה, כימיה וזכויות האדם מרחבי העולם.

הפרס הראשון שהוכרז היום (שני) הוא פרס נובל ברפואה ל-2022. הזוכה בפרס הוא סוונטה פבו, גנטיקאי שבדי מאוניברסיטת לייפציג. הפרס ניתן לו על תגליותיו בתחום הגנום של הומינאידים שנכחדו ואבולוציית האדם.

"הוא היה בהלם, ללא מלים אך מאוד שמח", אמר תומאס פרלמן, מזכ"ל ועדת נובל לפיסיולוגיה או רפואה, שהתקשר לפבו לבשר לו את החדשות המרגשות. "הוא שאל אם הוא יכול לספר למישהו, לאשתו, ואמרתי לו שזה בסדר. הוא היה נרגש ביותר מהפרס".

פבו הוא בנו של קרל סונה דטלוף ברגסטרם, ביוכימאי שבדי, חתן פרס נובל לפיזיולוגיה\רפואה ל-1982. הוא קיבל את הפרס על שינוי אופי המחקר על מוצא האדם לאחר שפיתח גישות שמאפשרות בדיקת ריצופי DNA משרידים ארכיאולוגיים או פלאונטולוגיים (מאובנים). הישגיו העיקריים כוללים ריצוף של גנום שלם של אדם ניאנדרטלי כדי לחשוף את הקשר בין אנשים שהוכחדו לאנשים מודרניים.

הוא גם חשף את הקיום של מין אדם לא מוכר שנקרא האדם הדניסובי. האדם הדניסובי התגלה ב-2010 באמצעות מיפוי רצף הגנום משני שברי מאובנים - עצם של אצבע ושן טוחנת - בני 40 אלף שנה, שנמצאו במערת דניסובה בסיביר.

בין המועמדים לזכייה היו גם החוקרים שפיתחו את טכנולוגיית mRNA שהובילה לפיתוח של חיסוני הקורונה שהצילו את חייהם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם. בשנה שעברה הזוכים היו דיוויד ג'וליוס וארדם פטפוטיאן עך גילוי האופן שבו הגוף האנושי מגיב לחום ולמגע.

סוונטה פבו, חתן פרס נובל לרפואה 2022. ויקיפדיה, אתר רשמי
חתן פרס נובל לרפואה ל-2022, סוונטה פבו/אתר רשמי, ויקיפדיה
פרס נובל. ShutterStock
מדליית פרס נובל/ShutterStock
בווידאו: הכרזה על הזוכים בפרס נובל לכלכלה/צילום: רויטרס

פרס נובל בפיזיקה יוכרז ביום שלישי, כימיה ביום רביעי, ספרות ביום חמישי, וביום שישי יוכרז פרס נובל לשלום. ביום שני הבא נדע מי הזוכה בפרס נובל בכלכלה. ההכרזה על הזוכים היום תיערך במכון קרולינסקה בשטוקהולם, שבדיה.

הפרסים מלווים בתעודה עם מדליית זהב ופרס כספי במוזמן בסך 10 מיליון קרונות שבדיות (כ-900 אלף דולר) ויוענק ב-10 בדצמבר. הכסף לפרסי הרפואה, פיזיקה, כימיה, ספרות ושלום מגיע מקרן של מייסד הפרס, הממציא השבדי אלפרד נובל, שמת ב-1895. נובל המציא את הדינמיט. הפרס הראשון הוענק ב-1901, חמש שנים לאחר מותו של נובל. פרס נובל לכלכלה לא נוצר על ידי נובל כי אם על ידי הבנק המרכזי של שבדיה ב-1968.

על פאנל השופטים נאסר לדון בשיקוליהם למי להעניק את הפרס, כך שלא ידוע כיצד הם מקבלים את החלטותיהם ומי היה ברשימה המקוצרת של המועמדים.

אלפי אנשים מכל העולם זכאים להגיש מועמדים לפרס נובל לשלום, כולל פרופסורים באקדמיה, מחוקקים, חתני הפרס בעבר וחברי ועדת נובל.

פרס נובל לשלום מוענק בטקס חגיגי בנורבגיה, בזמן ששאר הפרסים מוענקים בשבדיה - כפי שרצה נובל. הפרס צריך להיות מוענק ל"אדם שעשה את המרב או את הטוב ביותר לקיום האחווה בין המדינות, לביטול או צמצום הצבאות ולקידום ועריכת כנסים לשלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully