וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט בפורטוגל: אין תשתית להאשמות נגד הרב שהואשם בסיוע להתאזרחות רומן אברמוביץ'

עודכן לאחרונה: 30.9.2022 / 15:43

השופטים בבית המשפט לערעורים בליסבון מתחו ביקורת קשה על הפרקליטות, שלדבריהם העמידה לדין את רב העיר פורטו ללא בסיס עובדתי. ליטבק הואשם שסייע למיליארדר לקבל אזרחות תוך קבלת שוחד וזיוף. הקהילה היהודית, שהואשמה בהתעשרות קלה, מקווה כעת שהתיק כולו יקרוס

רומן אברמוביץ' לשעבר בעלי צ'לסי. Ian MacNicol, GettyImages
רומן אברמוביץ'. אין בתביעה היבטים הקשורים להתאזרחותו/GettyImages, Ian MacNicol

לאחר שרב העיר פורטו בפורטוגל, דניאל ליטבק, נעצר והואשם בקבלת שוחד תמורת סיוע למיליארדר רומן אברמוביץ' לקבל גם אזרחות פורטוגלית, לכאורה בניגוד לחוק, בית המשפט לערעורים בליסבון הכריז (שלישי) כי "אין תשתית ראייתית להאשמות". השופטים מתחו ביקורת קשה על פרקליטות המדינה, שלדבריהם העמידה את הרב לדין על בסיס "הכללה ללא בסיס עובדתי".

בחודש מרץ עצרו הרשויות את הרב דניאל ליטבק מאשדוד, המשמש רב הקהילה היהודית בפורטו, בטענה שהוציא את המסמך שאפשר למיליארדר הרוסי-ישראלי רומן אברמוביץ' לקבל אזרחות פורטוגלית ב-2021. מעצר הרב ליטבק בא כחלק מחקירה נמשכת של הפרקליטות בנוגע להענקת אזרחות ליהודים, בין היתר לאברמוביץ', בעליו של מועדון הכדורגל צ'לסי.

סוכנות הידיעות רויטרס ציינה אז כי "מעט ידוע אודות ההיסטוריה של יהודים ספרדים ברוסיה, אם כי אברמוביץ' הוא שם שכיח אצל יהודים אשכנזים". מועמדים לדרכון הפורטוגלי הנחשק מאושרים על ידי אחד המרכזים היהודיים בליסבון או בפורטו, שבראשו עומד ליטבק ושהיה אחראי להליך של אברמוביץ'. הפרקליטות הפורטוגלית פתחה בחקירה בחודש ינואר. הקהילה היהודית של פורטו הכחישה כל מעשה פסול, ואמרה כי היא הייתה מטרה ל"מסע הכפשות". בהודעה שפרסמה נאמר כי הרב ליטבק פיקח על המחלקה המאשרת אזרחות פורטוגלית על בסיס קריטריונים ש"התקבלו על ידי ממשלה-אחר-ממשלה".

ראש הקהילה היהודית של פורטו, הרב דניאל ליטבק (משמאל). CIP/CJP, אתר רשמי
ראש הקהילה היהודית של פורטו, הרב דניאל ליטבק (משמאל)/אתר רשמי, CIP/CJP

החקירה נפתחה על רקע תחקיר של העיתון הפורטוגלי פובליקו, שעסק בשחיתות בהליכי מתן אזרחות במדינה, ושטען כי הליך האישור של רומן אברמוביץ' בוצע תוך מתן שוחד וזיוף מסמכים, וכי "היהודים מתעשרים מחוק האזרחות". בתחקיר נטען כי "הקהילה היהודית עושה מיליונים מאזרחות פורטוגלית", תוך שהיא גורפת הון על בסיס החקיקה והמנדט שקיבלה לבחון את הבקשות לאזרחות. העיתון האשים את ראשי הקהילה כי הם גובים על כל אישור שכזה 250 אירו, וכי חברי הקהילה מחזיקים עסקים המתפרנסים מתעשייה זו. עוד נטען כי ב-2019 השיגה הקהילה באמצעות הכסף תקציבים למוזיאון חדש ולמלון.

בכתבה מואשמים בכירים בקהילה, ונאמר בה כי "החוק התחיל כמחווה של רצון טוב - והפך למפעל לייצור רווחים אישיים". פובליקו לא חדל מהפרסומים. ביולי השנה טען כי המיליארדר אנדריי רפפורט קיבל אזרחות פורטוגלית שנה וחצי לפני אברמוביץ', וכי גד ניסנוב ולב לבייב פתחו בהליכים וממתינים לדרכון פורטוגלי. לטענת העיתון, הקהילה היהודית הענייה והדלה באמצעים התעשרה בתוך עשור רק בזכות החוק. התחקיר עורר זעם רב בקהילה היהודית המקומית, ונטען כי הוא אנטישמי ונכתב על מנת לפגוע ביהודים. בקהילה נטען כי גורמים פלסטינים עומדים מאחורי ההכפשות.

אבל כאמור בעקבות התחקיר, נפתחה החקירה נגד הרב ליטבק ובכירים נוספים בקהילה היהודית של פורטו שבסיומם הוגש כנגד הרב כתב אישום בגין קבלת שוחד, הלבנת כספים וזיוף מסמכים. השלטונות בפורטוגל ניצלו את הסערה כדי ליזום שורה של שינויים בחוק האזרחות, שהחמירו מאוד את הקריטריונים ולמעשה מנעו כמעט לחלוטין את האפשרות למבקשים חדשים להשיג אזרחות במסגרת החוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
דרכון פורטוגלי. ShutterStock
הטענה: הקהילה מתפרנסת מתעשיית הדרכונים/ShutterStock

אולם כעת, בערעור שהגיש הרב ליטבק בבית המשפט, נקבע כי אין מספיק ראיות כדי לתמוך בהאשמות שהופנו נגדו ובתקשורת המקומית נמסר כי גם ספציפית בעניין אלו בגין התאזרחותו של אברמוביץ' וכי השופטים בהחלטתם מבקרים את ההאשמות המבוססות "על כלום". "מוזכר שחלק מהכסף שמקבלת הקהילה היהודית בפורטו עבור הנפקת תעודות המעידות על מוצאם היהודי של מבקשי הלאום הפורטוגלי מופנה לרב דניאל ליטבק. הכל מכריע באותה מידה, ללא עובדות קונקרטיות. אילו סכומים, מי שילם, מתי, לגבי איזה תהליך התאזרחות? אפילו לא מוצגים היבטים הקשורים לתהליך ההתאזרחות של רומן אברמוביץ', המופיע כאסמכתא בראיות.", כתבו השופטים והוסיפו: "באיזה תהליכי התאזרחות המערער העיד בצורה כוזבת כי המבקש הוא צאצא של יהודים פורטוגליים ספרדים? הדברים היו צריכים להתחיל מעובדה קונקרטית כלשהי, מתהליכי התאזרחות קונקרטיים. יש הכללה בלי בסיס עובדתי".

מרבית התנאים המגבילים לשחרורו של ליטבק ממעצר שהוטלו עליו בזמנו, ביניהן החרמת דרכונו, מניעת יציאתו מפורטוגל והתייצבות בתחנת משטרה מספר פעמים בשבוע, בוטלו. זו החלטת ביניים, ובקהילה היהודית מקווים כי היא אינדיקציה לקריסת התיק ולזיכויו הצפוי.

"פלסטינים מבקשים לפגוע ביהודים ישראלים"

גבריאל סנדרוביץ', נשיא הקהילה היהודית בפורטו מסר בתגובה: "'מבצע דלת פתוחה' שהוצג לעולם כמקרה של מכירת דרכונים על ידי רבנות שפעלה למען בצע כסף, הוא למעשה מקרה שבו גורמים פלסטיניים מבקשים לפגוע ביהודים ישראלים הקשורים לפורטוגל. ישנן אינדיקציות של חילופי טובות הנאה בין יחידים מהאליטה הפורטוגלית, שימוש במערכת המשפט לצרכים פוליטיים, תיאוריות קונספירציה, שוד לילי של פירמות עורכי דין ובתים פרטיים, האשמות שווא של סחר בסמים וקשירת קשר עם רוסיה ושימוש בהוקעות אנונימיות של גורמים רשמיים במדינה, כל זה בליווי של קמפיין תקשורתי אכזרי המבוצע על ידי כחצי תריסר עיתונאים ומשפיענים המבקשים לקעקע את החוק המאפשר התאזרחות לצאצאי מגורשי פורטוגל וספרד ולפגוע במקבלי האזרחות הפורטוגלית לפי חוק זה".

איתי מור, מייסד התנועה הציונית "מעבר לקשת פורטוגל", אומר כי "אחרי כמעט שנה של פרסומים משמיצים, בית המשפט שם סוף למתקפה הפרועה כנגד הרב והקהילה בפורטו. כעת ברור כי מדובר בפעולה של גורמים המבקשים להרע לקשר בין יהודי פורטוגל ובין שלטונות המדינה. יש לשים סוף לפרשה הקשה הזו. ראוי שבית המשפט יבטל את כל ההאשמות נגד הרב בהקדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully