וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתמורה לשדרוג שיתוף הפעולה עם ארה"ב: ישראל תדון בהגברת הפיקוח על זליגת ידע טכנולוגי לסין

עודכן לאחרונה: 28.9.2022 / 18:55

וושינגטון וירושלים יפתחו בדיאלוג אסטרטגי בנושא הטכנולוגי, על רקע הדאגה בממשל ביידן מהחדירה הסינית לכלכלה הישראלית. "אם אנו רוצים להרחיב את שיתוף הפעולה הטכנולוגי, אנחנו חייבים לפתח מנגנוני ביטחון ששומרים על הטכנולוגיות האלו", אמר היועץ לביטחון לאומי חולתא

נשיא סין, שי ג'ינפינג,
ראש הממשלה יאיר לפיד. רויטרס, מארק ישראל סלם, עיבוד תמונה
בישראל החלו להתייחס לסין כסוגייה ביטחונית. ראש הממשלה לפיד ונשיא סין שי/עיבוד תמונה, רויטרס, מארק ישראל סלם

ארצות הברית וישראל ישיקו היום (רביעי) בוושינגטון את הדיאלוג האסטרטגי בנושא טכנולוגיה בין המדינות. השיחות יתקיימו על רקע הדאגה של ממשל ביידן מהחדירה הסינית לכלכלה הישראלית ובמיוחד לתחום ההיי-טק ולמחקר ופיתוח באוניברסיטאות הישראליות.

למה זה חשוב

  • הדיאלוג האסטרטגי בנושא טכנולוגיה הוא תוצאה של ביקור הנשיא ביידן בישראל בחודש יולי והוא היה חלק מהצהרת ירושלים שנחתמה על ידי הנשיא האמריקני וראש הממשלה לפיד. השיחות היום הן הפעם הראשונה שהפורום החדש מתכנס.
  • ישראל תהיה המדינה הרביעית אחרי הודו, יפן ודרום קוריאה עמה מקיימת ארצות הברית דיאלוג טכנולוגי. מטרת הפורום החדש היא לשדרג את שיתוף הפעולה הטכנולוגי האזרחי בין ישראל לבין ארצות הברית אחרי כמה שנים בהן היה במגמת ירידה.

התמונה הגדולה

  • ארצות הברית מודאגת מאוד בשנים האחרונות מהמעורבות הסינית במשק הישראלי ובמיוחד בתחום ההיי-טק. החששות האמריקניות נובעים גם מסיבות ביטחוניות וגם מסיבות כלכליות.
  • ממשל טראמפ החל ללחוץ על ישראל בנושא הזה אך ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו "מיסמס" את הפניות האמריקניות ונמנע מלנקוט צעדים משמעותיים.
  • ממשל ביידן הגביר את הלחץ על ישראל בסוגייה הסינית, מה שהוביל את הממשלה החדשה להתחיל ולהסתכל על היחסים עם סין כסוגיה של ביטחון לאומי ולא רק כסוגיה כלכלית.

במוקד החדשות

  • בראש מפגש הדיאלוג הטכנולוגי היום יעמדו היועץ לביטחון לאומי איל חולתא ומקבילו בבית הלבן ג'ייק סאליבן. שרת המדע והחדשנות אורית פרקש-הכהן ומנכ"לית משרד ונציגים של כמה משרדי ממשלה נוספים ישתפו גם הם בשיחות.
  • הדיאלוג האסטרטגי בנושא טכנולוגיה יתמקד בכמה נושאים - טכנולוגיה שמסייעת להיערך למגיפות, בינה מלאכותית, טכנולוגיה שמסייעת להתמודד עם משבר האקלים ושיתוף פעולה בתחום מחשבי "קוואנטום" - מחשבי על רבי עוצמה שנמצאים בארצות הברית ושישראל תקבל גישה אליהם.
  • כחלק מההסכם לקיום הדיאלוג האסטרטגי בנושא טכנולוגיה ישראל הסכימה לפתוח בשיחות עם ארצות הברית על בניית מנגנון להגנה על טכנולוגיות - שם קוד לשמירה על טכנולוגיות רגישות מפני זליגה לסין.
  • לפי ההסכם ישראל ארצות הברית יגבירו את התיאום בנושא הגנה על מחקרים, בדיקת השקעות זרות, פיקוח על ייצוא והגנה על טכנולוגיות קריטיות ומתפתחות.

מה הם אומרים

  • היועץ לביטחון לאומי איל חולתא אמר בתדרוך לכתבים כי ישראל שותפה לדאגה האמריקנית לגבי הגנה על טכנולוגיות מפני זליגה למדינות אך גם מפני ניצול לרעה של טכנולוגיות על ידי גורמים זדוניים.
  • חולתא, שנמנע בצורה מופגנת מכל שימוש במילה סין, אמר כי החששות האמריקנים לגבי הגנה על טכנולוגיה הם הזדמנות עבור ישראל לגביר את שיתוף הפעולה עם ארצות הברית.
  • "צריך שפה משותפת עם האמריקנים. אם אנחנו רוצים להרחיב את שיתוף הפעולה הטכנולוגי חייבים לפתח מנגנוני ביטחון ששומרים על הטכנולוגיות האלה", אמר חולתא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully