וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות החיג'אב - היום ה-12: הרשויות באיראן בקמפיין נגד סלבריטאים

עודכן לאחרונה: 28.9.2022 / 13:35

לפחות 76 בני אדם נהרגו על ידי כוחות הביטחון באיראן בשבוע וחצי של מחאה ציבורית. פאא'זה האשמי, בתו של נשיא איראן לשעבר, אכבר האשמי, נעצרה על ידי סוכנים של שירות הביטחון, כמו גם כוכבי ספורט וקולנוע

איראן: מחאות החיג'אב נמשכות, ראיסי קורא להתעמת עם המפגינים/מערכת וואלה!

לפחות 76 בני אדם נהרגו על ידי כוחות הביטחון באיראן במהלך 12 ימים של מחאה ציבורית בעקבות מותה של צעירה שנעצרה על ידי משטרת המוסר האיראנית, כך דיווחו פעילים במדינה.

איראן יומן רייטס (IHR), ארגון נורבגי, האשים את הרשויות בשימוש בכוח לא יחסי ותחמושת חיה כדי לפזר את ההפגנות. התקשורת במדינה דיווחה כי 41 בני אדם נהרגו במהומות, כולל כמה אנשי כוחות ביטחון. היא האשימה את ה"מפגינים".

מאות בני אדם נעצרו, 20 מהם עיתונאים. "הסכנה של שימוש בעינויים נגד המפגינים היא רצינית והשימוש בתחמושת חיה נגד מפגינים פשע בינלאומי", אמר מנהל IHR, מחמוד אמירי-מורדאם. "העולם חייב להגן על הדרישות של העם האיראני לזכויות בסיסיות". סוכנות האו"ם לזכויות אדם מסרה כי היא מוטרדת מהתגובה האלימה של הרשויות ודחקה בהן לכבד את הזכות להפגין ללא אלימות.

מפגין מחזיק כרזה נגד המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי לקראת נאום הנשיא איברהים ראיסי מחוץ למטה האו"ם בניו יורק, ארה"ב, 21 בספטמבר 2022. רויטרס
הפגנות באיראן בעקבות מותה של צעירה על ידי משטרת המוסר/רויטרס
הפגנה בעקבות מותה של מהסא אמיני, טהראן, איראן, 19 בספטמבר 2022. GettyImages
הפגנות באיראן בעקבות מותה של צעירה על ידי משטרת המוסר/GettyImages

ההפגנות נגד הממשלה התפשטו ליותר מ-80 ערים ועיירות ברחבי איראן מאז מותה של מחסה אמיני ב-17 בספטמבר. הצעירה הכורדית בת ה-22 מהעיר הצפון מערבית סאקז ביקרה בטהראן ב-13 בספטמבר כשנעצרה על ידי משטרת המוסר לאחר שלטענתם הפרה את החוק של חבישת כיסוי ראש. היא התמוטטה לאחר שנעצרה ומתה בבית חולים לאחר שלושה ימים בתרדמת. המשטרה אמרה כי היא מתה לאחר התקף לב פתאומי, אל משפחתה מתעקשת שהיא היתה ריאה לגמרי ומתה בעקבות התעללות של השוטרים.

IHR דיווחה כי תיעדה 76 מפגינים ברחבי 14 מחוזות נהרגו נכון ליום שני, כולל שש נשים וארבעה ילדים, והוסיפה כי ההגבלות על האינטרנט במדינה מובילות לעיכוב בדיווחים. 35 ממקרי המוות שדווחו במחוזות מזנדראן וגילאן, צפונית לטהראן, ו-24 במחוזות הכורדים בצפון מערב איראן. על פי הארגון, סרטונים ותעודות פטירה שהשיג מאשרים את הטענות לשימוש בתחמושת חיה על ידי כוחות הביטחון נגד המפגינים.

הרשויות באירן הודיעו כי עצרו 1,200 אנשים. פאא'זה האשמי, בתו של נשיא איראן לשעבר, אכבר האשמי, נעצרה על ידי סוכנים של שירות הביטחון, על פי דיווח התקשורת הממלכתית במדינה. האשמי היא מבקרת ותיקה של הממסד האיראני.

הוועדה להגנה על עיתונאים (CPJ) בארצות הברית דרשה את שחרורם של לפחות 20 עיתונאים ובלוגרים שנעצרו, כמו גם פעילי זכויות אדם ועורכי דין.

רשת BBC דיווחה כי ההפגנות התישו את כוחות הביטחון, ובסרטון אחד נראה שוטר אומר שהשוטרים פועלים "24 שעות ביממה" וכי הם לא ישנים כבר כמה לילות. בנוסף, יש דיווחים על כך שבקרב כוחות הביטחון מתפשט הספק לגבי ההפגנות. מפקד משטרת ההפגנות בטהראן צולם כשהוא אומר לאנשיו לא להסס ולהילחם במפגינים כפי שהאיראנים לחמו בצבא העירקי בשנות ה-80. הנשיא אברהים ראיסי דיבר על הצורך ב"נקיטת פעולה החלטית נגד המתנגדים לביטחון ושלום במדינה".

ניידת משטרה שרופה והפוכה בעיר בוג'נורד, איראן, 22 בספטמבר 2022. רויטרס
הפגנות באיראן בעקבות מותה של צעירה על ידי משטרת המוסר/רויטרס
אישה שורפת חיג'אב במהלך מחאה בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני, טהראן, איראן, 20 בספטמבר 2022. טוויטר, צילום מסך
הפגנות באיראן בעקבות מותה של צעירה על ידי משטרת המוסר/צילום מסך, טוויטר

על פי "וול סטריט ג'ורנל", שחקנים, במאים, אמנים, משוררים וספורטאים תמכו בפומבי בהפגנות המחאה על מות אמיני

הרשויות מאשימות את הסלבריטאים האלה בהתססה של המחאה, בתמיכה במפגינים ובגינוי של התגובה הממשלתית. גופים שונים שקשורים לממשלה איימו בנקיטת צעדים פליליים נגד הסלבריטאים, אם אלה לא יפסיקו לתמוך בהפגנות. איומים אחרים כוללים את השעיית רישיון העבודה שלהם והחרמת נכסים. כמה איראנים מפורסמים כבר היו עדים לביטוח חוזי טלוויזיה שמנים ללא סיבה.

כמה ימים לאחר מות אמיני, חטאיון ריאהי, כוכבת קולנוע איראנית, הסירה את כיסוי הראש שלה באינסטגרם, שם יש לה 900 אלף עוקבים, בתמיכה בצעירה. נשים רבות הסירו את כיסוי הראש מאז במחאה.

עלי חרמיני, כוכב כדורגל לשעבר ששיחק בעבר בבאיירן מינכן ולו יותר מ-12 מיליון עוקבים באינסטגרם, גם כן תמך בפומבי בהפגנות. "אל תפחדו מנשים חזקות. אולי יגיע היום שהן יהיו הצבא היחיד שלכם", כתב "מרדונה של אסיה", שחי כיום מחוץ לאיראן, בטוויטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully