וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוצים עזים בצינורות הגז ליד דנמרק. באירופה מאשימים: חבלה רוסית

עודכן לאחרונה: 27.9.2022 / 21:33

דנמרק ושבדיה פרסמו הודעות על הפיצוצים בצינורות העוברים בים הבלטי. ראש ממשלת פולין האשים באופן ישיר את רוסיה בחבלה. ראש ממשלת דנמרק אמרה שקשה להאמין שמדובר בצירוף מקרים. בנורבגיה הזהירו את אסדות הנפט מפני מל"טים בלתי מזוהים. עלייה חדה במחירי הגז

פיצוץ בצינור הגז נורד סטרים בים ליד דנמרק, 27 בספטמבר 2022. רויטרס
הפיצוץ בים כפי שצולם ממטוס אף-16 דני, 27 בספטמבר 2022/רויטרס

פיצוצים בשני צינורות גז העוברים מתחת לים הבלטי שזוהו היום (שלישי) מעוררים חשד לחבלה מכוונת מצד רוסיה. המכון הסייסמוגרפי של שבדיה, וצבא דנמרק, פרסמו היום במקביל הודעות שלפיהן זוהו פיצוצים עזים בצינורות, לאחר שאתמול זוהו בהם דליפות. הטענה היא שרוסיה מעוניינת לפגוע בתשתית הגז האירופית, על רקע המלחמה באוקראינה. עם זאת, אין עדיין ראיות ברורות המצביעות על זהותם של הגורמים שפגעו בצינורות, שהנחתם עלתה מיליארדי דולרים.

אתר צינור הגז נורד סטרים 1 בגרמניה. רויטרס
אתר על תוואי צינור הגז נורד סטרים בגרמניה. לא יעביר גז בחורף הנוכחי/רויטרס

ראש ממשלת פולין מטאוש מרובייצקי האשים את רוסיה במעשה. "חזינו היום במעשה חבלה. אנחנו לא יודעים את כל הפרטים לגבי מה שקרה, אבל אנחנו רואים בבירור שמדובר בחבלה", אמר מרובייצקי. לדבריו "מדובר בשלב הבא של ההסלמה במלחמה באוקראינה". גם בכיר בממשל האוקראיני אמר שמדובר במתקפה רוסית, שנועדה לערער את אירופה. ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן אמרה שלא ניתן לשלול מעשה חבלה. "אנחנו מדברים על דליפה בשלושה מקומות שיש ביניהם מרחק ניכר, ולכן קשה להעלות על הדעת שמדובר בצירוף מקרים", אמרה פרדריקסן. מקור ביטחוני אירופי אמר שיש ראיות לחבלה מכוונת. הרשות הנורבגית לבטיחות מתקני נפט הזהירה את החברות המפעילות אסדות נפט וגז בים מפני מל"טים בלתי מזוהים הטסים בקרבתן.

רוסיה עצמה אמרה שמדובר ב"חדשות מדאיגות ביותר", ואמרה שמדובר ב"נזק מסוג בלתי ידוע לצינור בשטח הכלכלי של דנמרק". שני הצינורות לא הזרימו נפט ליבשת בזמן הפיצוצים, אבל משמעות הפיצוצים היא שגם בחורף הקרוב לא ניתן יהיה להעביר דרכם גז לאירופה. מפעילי נורד סטרים אמרו שמדובר בנזק "חסר תקדים". רוסיה הפסיקה להעביר גז דרך נורד סטרים 1 בחודש אוגוסט, בטענה שהסנקציות של המערב גרמו לקשיים טכניים. נורד סטרים 2 עדיין לא נכנס לפעולה. הפרסומים בדבר הפיצוצים גרמו מיידית לעלייה חדה במחירי הגז.

העיתון הגרמני דר שפיגל דיווח הערב שסוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית הזהירה את גרמניה לפני כמה שבועות מהתקפות על צינורות הגז בים הבלטי. העיתון ציטט מקורות אנונימיים שלפיהם ממשלת גרמניה קיבלה את האזהרה הקיץ, ושאמרו שהממשלה הגרמנית מעריכה שהפיצוצים בצינורות הם מתקפה מכוונת. דוברות ממשלת גרמניה סירבה להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully