וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות באיטליה: המדגמים מצביעים על ניצחון לימין ולג'ורג'ה מלוני

26.9.2022 / 10:22

תוצאות הבחירות מבשרות על עלייתה של ממשלת ימין קיצוני לראשונה לאחר מלחמת העולם ה-2. במדגמים הובילה מפלגת "האחים של איטליה" עם 22.5-26.5% מהקולות, ומנהיגתה מלוני צפויה להפוך להיות לאישה הראשונה שתהיה ראש ממשלה במדינה

מנהיגת מפלגת "האחים של איטליה" ג'ורג'יה מלוני במטה הבחירות של המפלגה ברומא, עם הגעת התוצאות המראות את ניצחונה. איטליה, 26 בספטמבר 2022. רויטרס
מלוני במטה הבחירות של מפלגתה ברומא, מחזיקה שלט עם הכיתוב: "תודה איטליה", הלילה/רויטרס

בתום יום ההצבעה בבחירות הכלליות שהתקיימו אמש (ראשון) מסתמן כי גוש הימין באיטליה זכה ברוב, כשהמפלגה המובילה בו היא מפלגת "האחים של איטליה" בהובלת ג'ורג'ה מלוני בת ה-45. תוצאה זו מבשרת על עלייתה של ממשלת ימין קיצוני לראשונה בתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה באיטליה.

לאחר ספירה של 97% מהקלפיות, גוש הימין השיג 45-41% מהקולות. בתוך הגוש, מפלגת "האחים של איטליה" בהובלת ג'ורג'ה מלוני זוכה ליותר מ-26% מהקולות, מפלגת ה"לגה" ל-9% מהקולות, ומפלגת "פורצה איטליה" ל-8% קולות. לעומת זאת, גוש המרכז-שמאל זוכה רק ל-25.5-29.5% מהקולות, כשבתוכו "המפלגה הדמוקרטית", שהינה השנייה בגודלה, זוכה ל19% מהקולות, ותנועת "חמשת הכוכבים" בראשות ג'וזפה קונטי זוכה בין 15% מהקולות.

לאחר פרסום תוצאות המדגמים אמרה מלוני כי המצביעים האיטלקים העניקו לה מנדט ברור להרכיב את הממשלה הבאה, וקראה לאחדות בעם כדי להתמודד עם האתגרים העומדים בפני המדינה. "אם נקראנו למשול בעם הזה, נעשה זאת עבור כל האיטלקים, במטרה לאחד את העם, להדגיש את מה שמאחד בינינו במקום את מה שמפלג", אמרה, והוסיפה: "לא נבגוד באמונכם". מנגד, מפלגת השמאל-מרכז, "הדמוקרטית" הודתה בתבוסתה.

ממשלת הקואליציה של מלוני, הממשלה ה-68 מאז 1946, תתחיל לכהן בסוף אוקטובר, ולעת עתה ראש הממשלה מריו דראגי ממשיך לכהן באופן זמני.

ג'ורג'ה מלוני, מנהיגת האחים של איטליה. GettyImages
ראש הממשלה האישה הראשונה. מלוני/GettyImages

המשמעות של ניצחון האחים של איטליה הוא שלאיטליה תהיה ראש ממשלה אישה ראשונה - מלוני. היא תהיה גם מנהיגת ימין קיצוני ראשונה מאז עלייתו של בניטו מוסוליני לפני מאה שנה.

האחים של איטליה נוצרה ב-2012 אך שורשיה נטועים בתנועה הניאו פשיסטית האיטלקית שצצה לאחר מותו של מוסוליני ב-1945. לאחר כמה גלגולים, מלוני עזבה את מפלגת PdL של ברלוסקוני כדי להשיק את "האחים של איטליה" - המלים הראשונות בהמנון האיטלקי.

המפלגה הלכה והתחזקה מאז וכעת היא גדולה יותר מהמפלגה הפופוליסטית לגה, הודות למצע שלה שמתנגד להגירה ולאיחוד האירופי. איטליה היא יעד מרכזי שאליו מגיעים מהגרים שחוצים את הים התיכון בסירות.

ג'ורג'ה מלוני, מנהיגת המפלגה הימנית קיצונית "האחים של איטליה" באיטליה. רויטרס
ג'ורג'ה מלוני/רויטרס

מבחינת מדיניות, האחים של איטליה מתוארת כ"ניאו פשיסטית" או פוסט פשיסטית". המצע שלה מזכיר את העמדה הלאומנית הרווחת בתקופה הפשיסטית. עם זאת, לדברי מלוני, היא הצליחה לסלק מהפלגה כמה גורמים פשיסטיים, ואמרה בקיץ כי הימין האיטלקי "החזיר את הפשיזם לדפי היסטוריה".

עם זאת, המפלגה היא שמרנית חברתית, מתנגדת לנישואים חד מיניים ומקדמת ערכים "מסורתיים" של משפחה. מלוני אף אמרה ב-2019 כי המשימה שלה היא להגן על "אלוהים, המולדת והמשפחה".

בנוגע לאירופה, המפלגה שינתה את התנגדותה ליורו, אך קוראת לרפורמה באיחוד האירופי על מנת להקל על הביורוקרטיה ולהפחית את ההשפעה שלו על מדיניות פנים. התוכנית שלה מבוטאת היטב באחת הסיסמאות שלה: "אירופה שעושה פחות, אך עושה זאת טוב יותר".

מהזווית הכלכלית, האחים של איטליה תומכת בקיצוץ מס ערך מוסף על מצורים מסוימים כדי להקל על יוקר המחיה. המפלגה תומכת בנאט"ו ובאוקראינה ובסנקציות על רוסיה, בשונה ממפלגת לגה. אך באותה מידה, היא גם מפגינה ידידות לנשיא הונגריה ויקטור אורבן, גם לאחר שהפרלמנט האירופי קבע שהונגריה אינה יכולה יותר להיות מוגדרת "דמוקרטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully