וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות החיג'אב באיראן: "מניין ההרוגים עלה ל-31, שיבושים בגישה לאינטרנט"

עודכן לאחרונה: 22.9.2022 / 19:53

ארגון זכויות אדם דיווח על זינוק במספר הנפגעים בעימותים שפרצו לפני שישה ימים בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני, ומפגינים תקפו כוחות ביטחון ותחנות משטרה. משמרות המהפכה מאיימים, בעוד שארה"ב הטילה סנקציות על משטרת המוסר, שעצרה את אמיני משום שלא חבשה כיסוי ראש

בווידאו: הפגנות באיראן במחאה על מותה של הצעירה אמיני/תיעוד בטוויטר

מניין ההרוגים במהומות באיראן שפרצו בעקבות מותה של הצעירה הכורדית ממשיך לטפס, כשבמקביל משמרות המהפכה איימו היום (חמישי) על המפגינים וקראו למערכת המשפט להפעיל יד קשה נגדם. המחאות, הנרחבות והאלימות ביותר במדינה מאז 2019, החלו לפני שישה ימים, אחרי מותה של מהסא אמינה בת ה-22 שנעצרה על ידי משטרת המוסר משום שלא עטתה חיג'אב. משפחתה וארגוני זכויות אדם אמרו כי היא מתה בעקבות עינויים שעברה בחקירתה, בעוד שהמשטר מכחיש זאת ומבטיח לחקור.

לפי הרשויות באיראן, לפחות 17 בני אדם, בהם אנשי כוחות הביטחון, נהרגו בהפגנות ברחבי המדינה. מנגד, ארגון זכויות אדם גולה דיווח על לפחות 31 הרוגים. העימותים מתרכזים בעיקר בחבל הכורדי שבצפון-מערב איראן, אך הם התפשטו גם לבירה טהראן ולעשרות ערים נוספות. בכמה מקרים, המפגינים שרפו תחנות וניידות משטרה ותקפו את כוחות הביטחון. במהלך היום נרשמו שיבושים חדשים ברשת הסלולרית באיראן, בצעד שעשוי להצביע על ניסיון של הרשויות לעצור את התרחבות המחאות.

הפגנה בעקבות מותה של מהסא אמיני, טהראן, איראן, 21 בספטמבר 2022. רויטרס
המחאות הגדולות ביותר באיראן מאז 2019. מפגינים בטהראן, אתמול/רויטרס

משמרות המהפכה, שהביעו את תנחומיהם בפני המשפחה וקרוביה של אמיני, דרשו היום ממערכת המשפט לזהות את אלו "המפיצים חדשות כזב ושמועות ברשתות החברתיות וברחובות, ומסכנים את הביטחון הפסיכולוגי של החברה ולטפל בהם בתקיפות". משמרות המהפכה כבר דיכאו מחאות רבות באיראן ומחר מתוכננות עצרות של תומכי המשטר. ב-2019 נהרגו לפי ההערכות כ-1,500 איש במחאות הדלק.

"רצון העם האיראני: לא לרחם על פושעים", נכתב במאמר המערכת של העיתון השמרני כיהאן. לפי דיווחים בכלי התקשורת הרשמיים באיראן, חבר במיליציית הבסיג' של המשטר נדקר למוות אתמול בעיר משהד שבצפון-מזרח המדינה. בעיר קזווין דווח על הרוג נוסף משורות הבסיג', שלפי סוכנות הידיעות תסנים נורה למוות על ידי "פורעים וכנופיות". גורמים רשמיים במשטר מכחישים כי כוחות הביטחון פתחו באש חיה לעבר מפגינים, על אף שסרטונים רבים שפורסמו ברשתות החברתיות העידו אחרת.

הפגנה לזכרה של הצעירה האיראנית מהסא אמיני בעיר קלן, גרמניה, 21 בספטמבר 2022. רויטרס
מותה גרם להבערת הרחובות. הפגנה לזכרה של אמיני בקלן, גרמניה, אתמול/רויטרס

מדינות המערב גינו את איראן בעקבות מותה של הצעירה והדיווחים על הרג מפגינים, בזמן ששיחות הגרעין נמצאות במבוי סתום. ארצות הברית הטילה היום סנקציות חדשות על איראן, כולל על משטרת המוסר שלטענתה אחראית להרג של אמיני ולהפרת זכויותיה של נשים איראניות רבות. וושינגטון הטילה עיצומים גם על שר המודיעין ועל מפקדי כוחות היבשה בצבא.

ניידת משטרה שרופה והפוכה בעיר בוג'נורד, איראן, 22 בספטמבר 2022. רויטרס
"אנחנו נמות, אבל איראן תחזור". ניידת משטרה הפוכה עולה באש בעיר בוג'נורד/רויטרס

בסוכנות הידיעות נור, המזוהה עם המועצה לביטחון לאומי של איראן, פורסם סרטון שבו קצין צבא אישר שחייל נהרג במהומות. בסך הכול, לפי הדיווחים הרשמיים, נהרגו חמישה מאנשי כוחות הביטחון ועוד עשרות רבות נפצעו. במחוז כורדיסטן לבדו, מפקד המשטרה אמר כי יותר ממאה מאנשי כוחות הביטחון נפצעו.

באחד ממוקדי ההפגנה בצפון-מזרח המדינה, מפגינים צעקו "אנחנו נמות, אבל איראן תחזור", בסמוך לתחנת משטרה שאותה העלו בלהבות. נשים רבות משתתפות בהפגנות, וחלקן תועדו מסירות את הרעלה ואף שורפות אותה. המפגינים אף קוראים "מוות לדיקטטור" נגד המנהיג העליון עלי חמינאי, ובכמה מקומות הם אף תועדו קורעים כרזות של מפקד כוח קודס לשעבר גנרל קאסם סולימאני, שחוסל על ידי ארצות הברית ב-2020.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully