וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

69 ממשלות מאז מלחה"ע ה-2: הימין הקיצוני צפוי לנצח בבחירות באיטליה

על פי סקרים, ביום ראשון יחול שינוי פוליטי רב משמעות באיטליה, כשהניצחון יוענק למפלגת האחים של איטליה ולמנהיגתה ג'ורג'ה מלוני, הידועה בכינוי "הממשיכה הרוחנית של מוסליני"

איטליה יוצאת לבחור ביום ראשון בבחירות כלליות שככל הנראה יבשרו על שינוי פוליטי רב משמעות, עם ניצחון צפוי למפלגת הימין הקיצוני. סקרים לפני ה-9 בספטמבר, אז החלה התקופה שבה אסור לפרסם פרסומות שקשורות לבחירות), העניקו את הניצחון לקואליציה של הימין שתגרוף לפיהם את רוב המושבים בפרלמנט. את הקואליציה מובילה ג'ורג'ה מלוני עם מפלגת "האחים של איטליה" (Fratelli d'Italia), וכוללת שלוש מפלגות ימין: לגה בהובלת מתאו סלביני, פורצה איטליה של סילביו ברלוסקוני ונוי מודראטי הקטנה.

האחים של איטליה צפויה על פי סקר של Politiche 2022, לקבל 25% מהקולות - לעומתה, בעלת הברית הימנית לגה צפויה לקבל 12%.

בשמאל-מרכז, המפלגה הדמוקרטית בהובלת ראש הממשלה אנריקו לטה צפויה לקבל 21% מהקולות ושותפותיה בקואליציה (הירוקים, ברית השמאל, מור יורופ וסיביק קומיטמנט) יקבלו על פי הערכות אחוזים בודדים.

ג'ורג'ה מלוני, מנהיגת המפלגה הימנית קיצונית "האחים של איטליה" באיטליה. רויטרס
ג'ורג'ה מלוני/רויטרס

המשמעות של ניצחון האחים של איטליה הוא שלאיטליה תהיה ראש ממשלה אישה ראשונה - מלוני. היא תהיה גם מנהיגת ימין קיצוני ראשונה מאז עלייתו של בניטו מוסוליני לפני מאה שנה.

האחים של איטליה נוצרה ב-2012 אך שורשיה נטועים בתנועה הניאו פשיסטית האיטלקית שצצה לאחר מותו של מוסוליני ב-1945. לאחר כמה גלגולים, מלוני עזבה את מפלגת PdL של ברלוסקוני כדי להשיק את "האחים של איטליה" - המלים הראשונות בהמנון האיטלקי.

המפלגה הלכה והתחזקה מאז וכעת היא גדולה יותר מהמפלגה הפופוליסטית לגה, הודות למצע שלה שמתנגד להגירה ולאיחוד האירופי. איטליה היא יעד מרכזי שאליו מגיעים מהגרים שחוצים את הים התיכון בסירות.

בעלי מונצה סילביו ברלוסקוני. Giuseppe Cottini, GettyImages
סילביו ברלוסקוני/GettyImages, Giuseppe Cottini

לדברי מומחים, סיבה נוספת לפופולאריות של המפלגה היא ההחלטה שלה לא להשתתף בקואליציה של ראש הממשלה לשעבר מריו דראגי. הצעד הזה מיתג את מלוני כ"מישהי מבחוץ שנמצאת בתוך המערכת הפוליטית, והיחידה שמהווה אופוזיציה", על פי חברת הייעוץ טנאו.

מבחינת מדיניות, האחים של איטליה מתוארת כ"ניאו פשיסטית" או פוסט פשיסטית". המצע שלה מזכיר את העמדה הלאומנית הרווחת בתקופה הפשיסטית. עם זאת, לדברי מלוני, היא הצליחה לסלק מהפלגה כמה גורמים פשיסטיים, ואמרה בקיץ כי הימין האיטלקי "החזיר את הפשיזם לדפי היסטוריה".

עם זאת, המפלגה היא שמרנית חברתית, מתנגדת לנישואים חד מיניים ומקדמת ערכים "מסורתיים" של משפחה. מלוני אף אמרה ב-2019 כי המשימה שלה היא להגן על "אלוהים, המולדת והמשפחה".

בנוגע לאירופה, המפלגה שינתה את התנגדותה ליורו, אך קוראת לרפורמה באיחוד האירופי על מנת להקל על הביורוקרטיה ולהפחית את ההשפעה שלו על מדיניות פנים. התוכנית שלה מבוטאת היטב באחת הסיסמאות שלה: "אירופה שעושה פחות, אך עושה זאת טוב יותר".

ברמה הכלכלית, האחים של איטליה תומכת בקיצוץ מס ערך מוסף על מצורים מסוימים כדי להקל על יוקר המחיה. המפלגה תומכת בנאט"ו ובאוקראינה ובסנקציות על רוסיה, בשונה ממפלגת לגה. אך באותה מידה, היא גם מפגינה ידידות לנשיא הונגריה ויקטור אורבן , גם לאחר שהפרלמנט האירופי קבע שהונגריה אינה יכולה יותר להיות מוגדרת "דמוקרטיה".

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בטקס השבעת הממשלה בפרלמנט בבודפשט, 16 במאי 2022. רויטרס
ויקטור אורבן/רויטרס

החשש של פוליטיקאים ממרכז-שמאל הוא שהיחסים עם אירופה ישתנו תחת מלוני. לטה, מנהיג המפלגה הדמוקרטית, אמר ל-CNBC, לאיטליה יש שתי אפשרויות בנוגע לאירופה - הישארות במעגל הראשון של הכלכלות המרכזיות, או שחשיבותה תפחת.

באיטליה כיהנו 69 ממשלות מאז מלחמת העולם השנייה, לכן הערכות הן לאי יציבות וסערות לאחר הבחירות, גם בשל המחלוקות בין FdI, לגה ופורצה איטליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully